200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Tycker du har lite flyt nu Woods, med dina välmående (maskfria) Bolivianer. Kul med så många par.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Vilken härlig film, å så fina dom är .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Johojemen! Nu har de lekt på stenen de putsar på i filmen, premiärlek både för dem och för stenen!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Haha, det här var faktiskt det sämsta paret hittills! Honan bestämde sig precis för att det nog var säkrast att äta upp all rom, det har jag aldrig sett förut...

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Underbar film!

            Så kul med tre par, synd att de käkade rommen men övning ger färdighet så de kommer säkert att öva mer och då fatta vad man skall göra
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Gôtt att du gillar filmen Pia!
              Lekdräktens färger framgår inte riktigt tyvärr, men nu har du fått en liten försmak av vad som väntar dig!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Jag skall försöka fota mina till helgen men de är rätt svårfotade just nu.. de vill bara ha mat när jag kommer in i rummet och vill inte vara med alls och posera utan bara simmar upp och ner, fram och tillbaka när jag vill att de skall vara stilla.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Jag skall försöka fota mina till helgen men de är rätt svårfotade just nu.. de vill bara ha mat när jag kommer in i rummet och vill inte vara med alls och posera utan bara simmar upp och ner, fram och tillbaka när jag vill att de skall vara stilla.
                  Det ser du ju på min film också! Det var över ett dygn sedan de fick mat och alla är framme och tigger!

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Vilket fredagsgodis för mig som varit lite i min egen värld nån vecka (i den där städadiskatahandombarnochhem dimman). Härlig film på härliga fiskar. Mina premiärlekte också här i veckan, men rommen gick samma öde till mötes. Så jag kan nu konkludera att det faktiskt är en hanne och en hona. Dessutom har jag fått en hona till. Så härligt att se ditt kar, tack och bock.
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Någonting konstigt har hänt, har någon varit med om detta?
                      Jag bytte vatten igår, och idag ser det ut som algerna har börjat dö och bryts upp i 2-5mm långa strån som yr runt i hela akvariet!
                      Vattnet är klart och fint, och fiskarna är glada. Jag såg det inte ens förrän den riktiga belysningen tändes, det syntes inte i mysbelysningen på förmiddagen...

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        Du kan nog sälja det vattnet dyrt
                        Jag har aldrig sett något om det.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Fast jag undrar om det inte var någon blomning eller något jag såg ändå!?!

                          Nu har jag i varje fall börjat tröttna på cyano och kilometerlånga trådalger, så jag överväger att prova på en mer Bryzellsk aproach till det här karet.
                          Alltså blir det ett stort vattenbyte till helgen, därefter slutar jag med PMDD och EC samt drar ner ljustiden drastiskt, så får vi se om algerna ger sig!
                          Det blir väl helt enkelt till att acceptera att Ludwigian blir grön och att jag får slänga ut Limnophilan.
                          Osirisarna och Vallisnerian lär ju funka ändå, och så får jag väl utöka med lite mindre ljuskrävande växter att fylla ut med!

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            Jag gillade EC för nåt år sen men nu när jag inte använder det längre så börjar jag bli lite skeptisk till det medlet.

                            Jag menar det är ju inte på långa vägar lika effektivt som riktig co2.
                            Och det känns som det tuffar på lite smidigare i akvarierna utan.
                            Jag har ju absolut inga bevis för den åsikten utan bara en känsla jag har.


                            Edit: Pmdd funkar ju även utan EC så du kanske inte behöver gå cold turkey och sluta med båda samtidigt.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Nä, det är klart, men EC är det enda giftiga jag har i, och jag lär ju inte få mindre cyano utan i alla fall...
                              Inom pappersindustrin använder vi glutaraldehyd (läs EC) för att motverka slembildande bakterier och alger, så speciellt nyttigt kan det ju knappast vara.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Nu har jag i varje fall börjat tröttna på cyano och kilometerlånga trådalger, så jag överväger att prova på en mer Bryzellsk aproach till det här karet.
                                Jag läser här i tråden och ser att man nämns lite titt som tätt... den där aproachen, du vet.
                                Jag önskar att jag hade kunskap nog att kunna ge lite tips - men tyvärr är det ren "tur" att de kar jag har växter i fungerar så bra - jag vet alltså inte själv vad eller varför det är på det sättet.

                                Jag kan bara säga tt A och O är att "sätta karet", och sedan (även om det tar lång tid och är trist) låta det vara - inte flytta växter, utan låta dom komma till sig och riktigt gro där dom står. Vet inte om detta verkar vettigt, men det är så jag gör...

                                Jag kan få slängar av någon trådalg ibland - dock ytterst sällan cyano. När det gäller trådalgerna så gör jag inga drastiska åtgärder utan rensar bort, bort och bort, allt medan tid får gå - och till slut är skiten borta...

                                Jag har aldrig använt mig av gödning, bara hyfsat fasta rutiner - och, givetvis, lätta växter!
                                Hoppas det fixar sig med dina alg- och cyanoproblem.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...