200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Mannen med superhörsel Vilken himla tur att du var hemma! Tänk om du varit borta på jobbet. Har adrenalinet börjat lägga sig så smått?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Jodå, det är OK, sitter och dricker kaffe och funderar på var jag skall göra av den antika soffan som står där jag skall ha mitt 325L.
      Tror inte jag tänker bryta upp golvet ens, står en värmefläkt på full fräs och torkar upp vattnet nu

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        Gött att du vaknade iaf!

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          Vilken tur i oturen att du var hemma. Här dånar byggfläkten fortfarande och det är halvkul
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Så tråkigt! Tur i oturen att du var hemma
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Haverikommissionens utredning är klar och vi kan konstatera att detta kunde ha slutat bra mycket värre än vad det gjorde! Det var nämligen en fog vid bottenrutan som hade släppt, och frontrutan hade börjat ge sig iväg i riktning utåt...
              Hade jag druckit några öl till igår kväll och inte vaknat av porlandet, så hade karet nog varit helt tomt framåt lunch.

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                Skönt det gick rätt så okej, det här med dålig silikon vet man ju aldrig när man kan råka ut för.
                Mitt första kar i modern tid var ett ram på 540 liter som hade så dålig silikon att jag kunde dra loss hela innerfogen i långa remsor.
                Jag har blivit nojig av alla rapporter om vatten på fel ställe så det är med andan i halsen jag fyllt på det nya karet idag.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Ja, jag har aldrig varit nojig, men jävlar vad det såg ut under ramen alltså! Frontrutan var bokstavligen på väg att flyga ur... Kan det verkligen vara riktigt slugt att bygga ett kar med sidorutorna ståendes på bottenrutan?
                  Det här karet har jag visserligen kört periodvis i över tio år, och jag fick det begagnat av svärfar som fått det begagnat... Det kan ju inte hålla hur länge som helst.

                  Nu står i alla fall ersättningsbaljan på plats, mycket kvar att göra men det känns gôtt att den står där!
                  Det skall till exempel köpas en kort slimline-sektion till och byggas ett filterfack inne i hörnet. Sedan funderar jag lite på hur jag skall justera in bänken så den står i våg, det måste shimsas...

                  Klicka på bilden för större version

Namn: 020320142419.jpg
Visningar: 2
Storlek: 102,5 KB
ID: 2156693

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Känns som om det börjar bli dags att byta namn på den här tråden, hur gör man det?
                    Senast redigerad av Mr Woods; 02 March 2014, 22:20.

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      Rita ett mail till admin har jag för mig
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Ja, jag har aldrig varit nojig, men jävlar vad det såg ut under ramen alltså! Frontrutan var bokstavligen på väg att flyga ur... Kan det verkligen vara riktigt slugt att bygga ett kar med sidorutorna ståendes på bottenrutan?
                        Det här karet har jag visserligen kört periodvis i över tio år, och jag fick det begagnat av svärfar som fått det begagnat... Det kan ju inte hålla hur länge som helst.

                        Nu står i alla fall ersättningsbaljan på plats, mycket kvar att göra men det känns gôtt att den står där!
                        Det skall till exempel köpas en kort slimline-sektion till och byggas ett filterfack inne i hörnet. Sedan funderar jag lite på hur jag skall justera in bänken så den står i våg, det måste shimsas...

                        [ATTACH=CONFIG]67791[/ATTACH]
                        Det har varit uppe förr om vilket som var bäst,rutor på eller vid sidan på botten.
                        Pratar vi helglas så är det riktigt fult med sidorna på botten..

                        Hållfasthetsmässigt bör det vara bättre vid sidorna än på eftersom draghållfastheten brukar vara större än skjuvhållfastheten.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Hemi
                          • February 2013
                          • 180

                          Woods , tur att det gick bra ändå!

                          Sidorutorna stående på bottenplattan är inte lika starkt som att lägga dem utanför men så byggdes det förr. Har själv, långt tidigare, byggt 60-70 burkar på det viset utan problem varav närmare ett 20-tal på 540 l (180x60x50) i 8 mm glas, exakt mätt med skjutmått till 7,5 mm.

                          Att det står exakt i våg är inte det viktigaste utan att ytan är plan, vilket inte går att mäta med vattenpass om det inte är längre än burkens bottenplatta. Lätt med en absolut rak riktbräda lagt över hela ställningen och även diagonalt se minsta differans. Viktigast är att burken ligger med samma tryck i de 4 hörnen alltså ingen skevning och i övrigt är helt plan.

                          I ditt fall enligt bild är det ju bara att se till att via shims under ställningens "ben" att burken står helt plant på den med samma tryck överallt och inget glapp. Lätt kollat med något riktigt tunt mellan burken och ställningens överdel. Funkar med ett pappersark eller något annat.

                          Att det går att dra loss silikonen i långa remsor är i sig inte ett tecken på dålig silikon låter mer som att den inte fick tillräckligt fäste= inte tillräckligt noggrant avfettat innan limningen... vilket naturligtvis är mycket viktigt. Om man fettar av ordentligt med tex aceton UTAN olja sitter det ordentligt, svår att få loss utan att skära bort den..
                          Senast redigerad av Hemi; 02 March 2014, 22:56.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Egentligen borde jag vid det här laget vara tillräckligt avskräckt från begagnade kar för att låta bli, ändå står här ännu ett och väntar på uppstart...
                            Bottenrutan är visserligen rejält repig, men det står i alla fall Akvastabil på det.

                            Det viktigaste är att ytan är plan säger du? Golvet där det nya står är planare och stummare än där det trasiga stod, men det diffar minsann lite där också... Får se hur jag gör med detta. Känner liksom inte för att slarva nu, även om jag inser att frontrutan knappast släppte för att karet diffade lite på längden...

                            Kommentar

                            • Hemi
                              • February 2013
                              • 180

                              Att ytan på ställningens överdel är plan..det finns inga helt plana golv, jag vet. ;-)

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Jo jag förstod det, och den här bänken ser i mina ögon välbyggd ut. Om jag inte får in ett pappersark någonstans mellan den och karet så är det OK menar du?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...