200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Visst har jag det! Men dem har jag inte hunnit filma, och de börjar nog inte simma förrän idag eller imorgon.
    Då är jag med igen .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Jag blir alltmer sugen på någon mer art i karet...
      Skulle det vara fullständigt orimligt med skalarer i ett 40cm högt kar?
      Klicka på bilden för större version

Namn: 211220132177.jpg
Visningar: 2
Storlek: 135,0 KB
ID: 2156166

      Kommentar

      • Hemi
        • February 2013
        • 180

        Det påstås ju det. Men mina första scalarer... valde ut en hane och hona alltså ett par som ungdjur... hade jag just i en 40 cm hög burk..120x40x40 de trivdes alldeles utmärkt..Växte och blev riktigt fina..
        Senast redigerad av Hemi; 03 February 2014, 22:20.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Där ser man!
          Anledningen att jag frågar om just skalarer är att det vore roligt att en enda gång ta hem en fisk som jag vet att frugan gillar...
          Enda kravet jag har på ett nytillskott är egentligen att det skall vara en fisk(ciklid) som håller sig lite högre upp i karet, så kan mini-jordätarna gå kvar på botten tänkte jag!

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Där ser man!
            Anledningen att jag frågar om just skalarer är att det vore roligt att en enda gång ta hem en fisk som jag vet att frugan gillar...
            Enda kravet jag har på ett nytillskott är egentligen att det skall vara en fisk(ciklid) som håller sig lite högre upp i karet, så kan mini-jordätarna gå kvar på botten tänkte jag!
            Flaggciklid (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=192&SOK=1) kanske kan vara ett alternativ? Dom blir ju inte alls lika höga som scalarerna, nackdelen är väl i såna fall att dom ibland äter växter
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Där ser man!
              Anledningen att jag frågar om just skalarer är att det vore roligt att en enda gång ta hem en fisk som jag vet att frugan gillar...
              Enda kravet jag har på ett nytillskott är egentligen att det skall vara en fisk(ciklid) som håller sig lite högre upp i karet, så kan mini-jordätarna gå kvar på botten tänkte jag!

              Tänkte också, som KJE föreslår, på Flaggciklider.
              Det som man kanske måste fundera kring lite är hur de här cikliderna förhåller sig till sin omgivning.
              Flaggcikliden håller sig förvisso gärna bland pinnar, grenar och långsträckta blad, lite högre upp i karet - relativt sett.
              Men i ett 200-literskar blir det område Flaggcikliden rör sig i - i stort sett hela karet ändå, och de blir ganska biffiga med tid.
              Men, varför inte testa Flaggor, det är en mycket fin och trevlig ciklid.

              Scalarer kan väl fungera ett tag - men det är likadant med dessa, man får liksom se dessa i ett lite annorlunda perspektiv än det akvariet erbjuder. Får de inte utrymme att röra sig förhållandevis fritt i alla ledder, blir de till slut ganska stillastående och drar gärna fram och tillbaka i karet, i en ganska trist lunk.

              Det är ett val man får göra här - att ha ett kar med förvisso vackra fiskar att titta på eller ett kar där de fiskar man väljer, blommar ut och kommer till sin rätt.

              Johan, du har ett klassiskt "problem" just nu - en förhållandevis liten burk (i detta fall) och en lust att liksom "fylla på" med mer fisk... Fundera lite kring vilka fiskar ditt kar kan optimeras för.


              Här lite bilder och filmer på Flaggciklider i 540-liter (60 cm högt) och Scalarer i 600-liter (70 cm högt).

              Bifogade filer

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Jäsingen vilket läckert trollskogskar dina flaggor gick i då!
                Jag förstår resonemanget och med den fisk jag har nu så ligger jag ju på en ytterst lämplig storlek! Bara spånar lite, i något sorts försök att inte bara gå och handla ett stim pennfiskar...

                Fångade precis lite lekförberedelser då ett tredje par äntligen bildats! Iallafall är det hane nummer tre som leker, honorna har jag svårare att skilja på...

                Karet börjar så smått att växa igen nu, och jag är inte det minsta främmande för att stöka till det med mer rötter, pinnar och löv! Gick ut i trädgården och hittade mig en nedblåst ekgren! Är det bara att tippa i lite kvistar med torra löv på, eller skall det kokas eller något först?

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Låter bra! Man får liksom rannsaka sig själv; "vad vill jag med mitt kar?"
                  Ekgrenen kan du lägga att torka någon vecka - så är det bara att dra ner den i karet. Inga kokningar och annat hokuspokus är nödvändigt - bara skölj av den lite.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Jo, när jag sitter och glor på karet nu på förmiddagen, alla är utfärgade i lekdräkt och ett nytt par har bildats så har jag plötsligt inte bråttom alls med att utöka fiskbeståndet!

                    Torka säger du, jag bröt ju bara av några småkvistar med löv, grenen var allt lite väl stor...
                    Kanske att det skall ligga på tork ändå?

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Bilder tack! skulle gärna vilja se lite bilder på deras lekdräkt.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Torka säger du, jag bröt ju bara av några småkvistar med löv, grenen var allt lite väl stor...
                        Kanske att det skall ligga på tork ändå?
                        Ja, det är bra om grenen, kvisten, träet är torrt innan du lägger det i karet - kan ruttna väck ganska snabbt annars.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Försöker ju filma nu... Skall försöka få ett par bilder också!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Försöker ju filma nu... Skall försöka få ett par bilder också!
                            bra bra, tack och bock i förhand
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Fasen, det blir inte bra med blixt, och inte utan heller...

                              Jag tycker inte jag får färgerna att framgå, och så blir slutartiden alldeles för lång, så om jag väl får en bild med bra färger är den jättesuddig, när tänker du hålla en fotokurs Pia?

                              Tycker det blir något bättre när jag filmar... Skall se om jag orkar lägga upp en liten film ikväll efter jobbet!
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2343.jpg
Visningar: 2
Storlek: 171,9 KB
ID: 2156195
                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2334.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,8 KB
ID: 2156196 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2332.jpg
Visningar: 3
Storlek: 193,9 KB
ID: 2156197
                              Senast redigerad av Mr Woods; 04 February 2014, 12:12.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Kan inte se bilderna
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...