200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hemi
    • February 2013
    • 180

    Håller med herr Blåvinge att det är sunt resonerat och om dessutom ett motsvarande nytt endast kostar runt 2000 kr..Försäljaren inte tillverkaren har numera huvudansvaret enligt uppgift. Kanske i det här fallet samma firma?

    Vad jag vet åtminstone var det så tidigare..går 8 mm: s glas och uppåt endast att köpa som a-kvalitet av glasverken...så det handlar bara om noggrant avfettade ytor innan limningen..

    Hmm..i a-kvalitet i Sverige kan tilläggas...
    Senast redigerad av Hemi; 04 March 2014, 22:00.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      I Nol kostar ett kar på 310-375L mellan 1795.- och 2510.- beroende på om man vill ha helglas eller ramkar, vågar man köpa ett som är så pass billigt tror ni?

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Mr Woods
        I Nol kostar ett kar på 310-375L mellan 1795.- och 2510.- beroende på om man vill ha helglas eller ramkar, vågar man köpa ett som är så pass billigt tror ni?
        Dom karen kan du köpa! Karen är gjorda i Lysekil och håller mycket hög standard. Mina tre kuber, två 50-kuber och 70-kuben, samt det idag, med sten fullproppade 540-karet kommer från samma ställe. Så, köp dig nytt och fräscht bara, det blir perfekt!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Jag ringde Kent i Nol för att beställa nytt kar idag.
          Han frågade direkt om mitt trasiga hade spruckit, och när det nu inte hade gjort det verkade han tycka att jag skulle limma om mina dåliga kar istället för att köpa nytt, "hur lätt som helst" menade han på att det skulle vara...

          Visserligen skulle både hans standard 310L och 222L stå bra på bänkarna jag redan har, men ett par tubar silikon för 129.-/st börjar kännas ganska lockande när till och med en akvariumförsäljare rekommenderar mig att köra mina gamla burkar!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Jag ringde Kent i Nol för att beställa nytt kar idag.
            Han frågade direkt om mitt trasiga hade spruckit, och när det nu inte hade gjort det verkade han tycka att jag skulle limma om mina dåliga kar istället för att köpa nytt, "hur lätt som helst" menade han på att det skulle vara...

            Visserligen skulle både hans standard 310L och 222L stå bra på bänkarna jag redan har, men ett par tubar silikon för 129.-/st börjar kännas ganska lockande när till och med en akvariumförsäljare rekommenderar mig att köra mina gamla burkar!
            Om man är säker på hur man skall gå tillvägaså är det säkert enkelt och då kan det vara en lösning att silicona om själv men undrar om försäkringarna gäller då det inte är fackmannamässigt gjort, vill inte vara negativ men jag hade aldrig ens funderat på att göra det själv utan satsat dessa pengarna på ett nytt kar istället men det är ju jag det

            Kolla vad Herkules tar för sina standardmått, där har jag köpt flera kar med och dessa har varit minst lika bra som de jag har köpt i Kent i Nol. Men hos Kent kan du få måttbeställda men det går inte på Herkules.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              Jag håller med Pia, skulle inte våga laga själv, särskilt inte om ett nytt är sådär billigt, ska jag vara helt ärlig så skulle jag nog inte vilja fortsätta med akvarier överhuvudtaget om jag varit med om att ett större akvarium gått sönder så att jag fått en vattenskada.
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Man tror att man aldrig ska ha det. Men det gör man. Man blir bara mycket noggrannare med golv, kvalitén på karet, lutningar och annat. Därför skulle jag aldrig laga oavsett vad någon annan säger. Det är ju inte deras golv som får skadan.
                Hängslen och livrem fixar tryggheten med allt vatten.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Jag velar fram och tillbaka, men igår kväll bestämde jag mig definitivt för att köpa ett nytt kar!
                  Det blir ett 310L eller ett 222L, lite beroende på vilken möbel det kommer att stå på.

                  Karet hamnar i ett annat rum, för jag misstänker att det gungiga golvet där det gamla stod mycket väl kan ha påskyndat haveriet...

                  Sådan tur som jag hade, det har man nog bara en gång, så nu kommer jag att ställa in det nya mycket mycket noga!

                  Bolivianerna färgar ut, äter och ser pigga ut även i ungarnas 54L, så om jag byter vatten några gånger i veckan och matar väldigt sparsamt, så tror jag nog de kan gå där under leveranstiden! Annars har jag blivit erbjuden att få låna ett 100L som jag kan ställa på en frigolitskiva på golvet någonstans så länge!

                  Fan vad lyckligt lottad man är ändå som kan ägna tråden åt att diskutera vilket nytt kar man skall köpa istället för hur man skall göra med vattenskador och krångliga försäkringsbolag...

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Men alla problem man har är ju också ett tecken på att man lever och det är inte fy skam det.
                    Vet inte om ett problemfritt liv är nåt att stå efter. Vad ska vi då prata om?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Du gör rätt i att köpa ett nytt. Man måste kunna sova om nätterna, familjen brukar tycka att man blir så tjurig och tvär annars

                      Jag hade soliconat om det, men det är ju enbart för att jag har gjort det några gånger innan och känner att jag kan göra det hyffsat bra.
                      Det är nog definitivt inte bra för nattsömnen att utan erfarenhet ge sig på att silicona om ett större akvarium.
                      Så därför ändrar jag mig och håller med dom andra. Köp ett nytt

                      Och eftersom Kent tyckte att du skulle laga det så kanske du kan få ett par hundralappar i inbyte för det om du beställer ett nytt.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Jag funderar fram och tillbaka, men det lutar mer och mer åt att det blir ett 310L jag köper. Helt OK storlek tycker jag, och jag har en rejäl bänk som är 119cm mellan reglarna på gavlarna. Jag bedömmer att jag utan vidare kan ställa ett kar som är 125cm på den. Bänken blir då ca 2,5cm längre än karet på varje sida, men vafan liksom...

                        Det allra bästa hade dock varit att hitta en möbel där jag kan förvara sängkläder/handukar och dyl, som karet får stå på. Frågan är ju då vad för sorts möbel man skall leta efter, den skall ju hålla för en sisådär 500kg!

                        Förresten funderar jag på hur länge jag kan förvara växterna så som jag gör. Svärdsplantorna tryckte jag visserligen ner i gruset, men det mesta av vallisnerian ligger bara och flyter sedan i söndags.
                        Kanske bäst att dra igång mitt Aquael 85L hörnkar för förvaring av fisk och växter tills jag kommer igång med det stora karet?
                        Det är trångt i ungarnas 54L nu, och jag byter 50% vatten varannan dag för att känna mig säker på vattenkvaliteten...

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Gott att höra dina funderingar och att kraschen inte gjorde att du tappade sugen
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Det kanske är just det, att det aldrig hann gå riktigt illa!
                            Hur man hade tänkt om man hade fått stå och bryta upp golvet nu, för att hela frontrutan släppt (vilket den var på god väg att göra) och orsakat en mini-tsunami det vete Gud...

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Nä, då hade man nog tänkt efter en och två gånger...

                              Skall bli kul att följa fortsättningen
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Förresten överväger jag att till det här karet bygga ett droppfilter à la ettfett och åheim!
                                Det hänger lite på om jag lyckas hitta en behållare som inte är för ful...
                                Sedan funderar jag på hur mycket CO2 ett sådant skulle slösa bort för mig, om jag nu får för mig att köra med gas?
                                Jo jag har börjat fundera på det, för mäsksystemet i köksnanot verkar fungera alldeles utmärkt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...