200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Ja nu kan det nästan bara gå bättre, och den här typen av lösningar är helt enkelt avsedda för att stjäla!

    Kent i Nol visade hur han tyckte jag skulle göra, och det verkar ju som jag nappade på det. Det kommer lite bilder vad det lider...
    Med lösningen jag tänkt mig blir jag visserligen av med 20 liter akvarievolym, men i gengäld får jag in minst åtta liter filtermedium!

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Så var man där igen... Svindyr finöl framför Zoopet!

      Det kanske är lika bra att det inte finns någon hemma som kan hjälpa mig att bära in karet från bilen nu, för då hade jag nog fan satt igång med att bygga genast!
      En liten fundering flög emellertid in i huvudet såhär om fredagskvällen.

      Jag tänker ju bygga ett filterfack. Detta kommer jag att göra på ett synnerligen omsorgsfullt sätt, genom att limma en 20cm bred glasskiva som jag fäster slimline på.
      Filtret kommer (naturligtvis) att utgöras av 10ppi filtermatta som jag har en 50x21x10cm bit av, och så långt är ju allting frid och fröjd, men hur blir det nu när jag skall ha blästersand som bottensubstrat, och om jag dessutom bestämmer mig för att ha bentonitlera längst ner i botten?

      Filtermattan hade jag ju bara tänkt klämma fast mellan bakrutan och min lilla glasskiva. Den kommer således att stå direkt på bottenrutan.
      Jag tänker att det kanske finns risk för att mitt finkorniga substrat helt enkelt kommer sugas in i mitt filterfack. Skall jag skaffa en 10-20cm hög skiva till som jag limmar fast mot botten mellan skivan och bakrutan kanske?
      Senast redigerad av Mr Woods; 21 March 2014, 22:08.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Oj vad mycket plats detta såg ut att ta då...
        Den korta slimlinesektionen skall som sagt fästas på en glasskiva som jag tänkte limma nu ikväll, så nu måste jag bestämma mig för hur mycket filtermedium jag skall nöja mig med.
        På bilden ser vi dryga tio liter, men den översta biten skär jag av och lägger på botten i filterfacket så att pumpskallen ligger mjukt och gott!

        Klicka på bilden för större version

Namn: 220320142601.jpg
Visningar: 7
Storlek: 178,5 KB
ID: 2157001 Klicka på bilden för större version

Namn: 220320142602.jpg
Visningar: 2
Storlek: 148,6 KB
ID: 2157002

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Det ser ju redan skönt ut det där! Det glädjer mig att se en rekorderlig dosa ordentligt snus som referens!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Haha, ja, men vad tror du om filtervolymen? Antar att det inte finns någon anledning att skala ner.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Filtervolymen är nog bra, kommer att bli gött det där!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ja, det skall bli riktigt roligt att starta upp det här karet!
                Tror du att det behövs någon barriär som täcker filtret nere vid botten? Jag tänker ju köra med fin sand och eventuellt lera under...

                Kommentar

                • Erikderek
                  • March 2013
                  • 718

                  När det gäller filterfack, när du skall rengöra filtermattan, tar du upp hela biten då eller gör man aldrig rent filtret?

                  EK
                  Vardagsrum akvariet - Malawi
                  Projekt; Ny generation - SA

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Ja, det skall bli riktigt roligt att starta upp det här karet!
                    Tror du att det behövs någon barriär som täcker filtret nere vid botten? Jag tänker ju köra med fin sand och eventuellt lera under...
                    Du kanske kan limma dit en bit slimline längst ner, som en liten tröskel? Det borde ju vara en enkel lösning.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Ursprungligen postat av Erikderek
                      När det gäller filterfack, när du skall rengöra filtermattan, tar du upp hela biten då eller gör man aldrig rent filtret?

                      EK
                      Det skall nog kunna gå några år innan jag behöver rengöra en 10 liter stor 10ppi filtermatta, men jag hade tänkt lyfta upp hela i så fall ja.
                      Senast redigerad av Mr Woods; 22 March 2014, 18:23.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Du kanske kan limma dit en bit slimline längst ner, som en liten tröskel? Det borde ju vara en enkel lösning.
                        Får bli en glasskiva då! Jag skall ju ändå limma en glasskiva att fästa slimlinen på!

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ett sjuhelsike till innerfilter blir det ju i alla fall! Hur många liter rymmer en fx5:a?

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            Ok, så då klämmer du fast filtermattan mellan Slimlinebiten som du limmar på glasskivan om jag förstår dig rätt.

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Precis!
                              Jag limmar glasskivan 20cm framför bakrutan och filtermattan är 21cm så den lär nog sitta!

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Ett sjuhelsike till innerfilter blir det ju i alla fall! Hur många liter rymmer en fx5:a?
                                20L läser jag att den rymmer och det kommer jag ju inte riktigt upp i, men 12-15L kan jag nog klämma in om jag vill, det får duga.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...