200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Nu är det lite spännande, för den spretiga roten ligger och badar i 325-litaren som jag inte vågade limma om och det är inte många plusgrader kvar ute nu, men jag slänger inte i en doppvärmare i ett kar som står utomhus, där drar jag gränsen...

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Nu sitter i alla fall den rackarns slimlinen på plats, blev la hyfsat!?
      Hur jag skall få detta att se snyggt ut med rötter är ju en helt annan fråga...

      [ATTACH=CONFIG]68232[/ATTACH]

      Ser ju bra ut det där


      Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Så har man uträttat någonting vettigt idag också, och jag kan knappast med ord beskriva hur gôtt det känns att äntligen vara på banan igen!

        Klicka på bilden för större version

Namn: 290320142635.jpg
Visningar: 2
Storlek: 99,7 KB
ID: 2157128 Klicka på bilden för större version

Namn: 290320142636.jpg
Visningar: 3
Storlek: 135,7 KB
ID: 2157129 Klicka på bilden för större version

Namn: 290320142638.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,6 KB
ID: 2157130

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Hur länge skall man behöva vänta på att rötter skall sjunka förresten?
          Hade ju hoppats på att kunna slänga i den spretiga snygga idag, men den flyter som en kork fortfarande...

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Jag hade en rot som låg i blöt i månader utan att sjunka.
            Det slutade med att jag limmade fast den med silicon

            Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Skall bli spännande att se hur du tänker inreda Johan .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Jag kan ju inte visa exakt hur jag tänker inreda eftersom den stora roten (som möjligtvis är en av Zoopets snyggaste ) ligger och badar i ett 325L på altanen och vägrar sjunka...

                Visserligen funderar jag på att försöka spara den här rothögen som råkat hamna så att den bildar en ganska så rymlig grotta. Den uppskattas så till den milda grad att hanarna slåss om den, och den är tillräckligt stor för att de skall få rum att göra det inuti den!
                Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142639.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,4 KB
ID: 2157155 Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142641.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,6 KB
ID: 2157156

                Jag handlade ett aquastar-rör eftersom det klagades på att belysningen "andades kontorslandskap". Jag hade ju tänkt ha det längst fram, men si det gick då rakt inte eftersom ljuset då inte såg det minsta enhetligt ut, men med lifeglo-röret längst fram blev det bättre.
                Helst hade jag ju sluppit blanda rör över huvudtaget, men jag provade att släcka lifeglo-röret, och det kändes lite som att skruva ner mellanregistret när man lyssnar på musik. Det blev liksom inte någon riktig "kropp" i ljuset, så nu blir det till att leta efter ett rör med ganska så mycket grönt att ha längst fram...
                Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142651.jpg
Visningar: 6
Storlek: 143,6 KB
ID: 2157157

                Tekniken ligger mjukt och gott som i en madrasserad cell, så karet är knäpptyst!
                Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142656.jpg
Visningar: 10
Storlek: 125,0 KB
ID: 2157159

                Ett litet experiment för att se om jag har ordentligt med ljus eller inte.
                Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142643.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,8 KB
ID: 2157160

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Nu börjar jag tröttna på det här... Hur lång tid skall det ta egentligen? Någon som har en metod för att påskynda att roten (som skulle vara huvudatraktion i inredningen) sjunker? Ångkoka i ugnen (om den nu går in där) eller vad som helst...
                  Jag kan liksom inte göra klart scapen förrän den är på plats...

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Nu börjar jag tröttna på det här... Hur lång tid skall det ta egentligen? Någon som har en metod för att påskynda att roten (som skulle vara huvudatraktion i inredningen) sjunker? Ångkoka i ugnen (om den nu går in där) eller vad som helst...
                    Jag kan liksom inte göra klart scapen förrän den är på plats...
                    Kan du inte placera roten i karet med några tyngder på? Det brukar jag göra eftersom jag inte brukar ha tålamod att vänta

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Jag börjar fundera i de banorna ja, det kommer ju inte bli så snyggt, men kanske lite lättare att bestämma hur scapen skall vara. Jag får försöka hitta någon lämplig sten som blir hyfsat enkel att krångla ut ur grenverket sedan...

                      Sedan när själva scapen börjar bli klar skall det gå lite åt svartvattenshållet, och Timpin har inspirerat mig med sina snygga skalarer, så jag har börjat fundera på om man kan ha det i ett 310L som är 50cm högt.
                      Senast redigerad av Mr Woods; 31 March 2014, 18:43.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Visst kan du ha skalarer i det karet .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Jag har ju börjat ge upp tanken på att bolivianerna skall lyckas dra upp sina yngel själva eftersom de inte ens lyckats försvara dem mot artfränderna. Därför har jag börjat fundera på sällskap till dem istället!

                          Tänkte börja med att slänga i mina leopardendlers om en månad eller så, och skalarer hade varit helläckert som ett första litet kliv mot diskusträsket, fast då kanske endlers snart tar slut...

                          Lite lätt svartvatten tror jag hade passat sketbra när slingerroten väl kommit i, och speciellt nu under våren då karet får ett par timmars solljus om förmiddagen! Tänkte pröva att mörka vattnet med alkotteavkok som Timpin testar, får nog snart börja betala royalty till honom tror jag!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Jag tycker att du tänker rätt där ang. bolivianerna. Det är kul med lite annat i karet också. Skall bli intressant att se hur det funkar med kotteavkoket .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Ta nylonstrumpor med sand i och ha som tyngder. Det gjorde jag när jag skulle dränka mina rötter när jag köpt mitt 450l.

                              Bakgrunden är klart snyggare i vatten än utan. Ska bli kul att se hur det blir när det är "klart". (klar blir man ju aldrig .)
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Tack för tipset, men det får jag vänta lite med, det har precis varit premiärlek i karet!
                                Så sprattlare till helgen om hon vaktar bra!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...