200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Kanske det är på sin plats att ställa ännu en dum fråga...
    Jag tänker ju limma fast slimlinen imorgon, men hur noga behöver man tvätta karet innan?
    Jag är lite inne på att bara tvätta ytorna som skall limmas med aceton, för att sedan skölja ur hela karet med hett vatten när silikonet härdat.
    Duger det tror ni, eller skall man skrubba varenda glasyta med vatten och tvål först?

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Här händer det mycket och det är roligt
      Jag tror inte att du behöver va så noga med att tvätta. Siliconet kommer att hålla skivorna på plats. Och tänk på att du nån gång i framtiden kanske får för dig att ta bort bakgrunden, och då blir det jobbigt om du har varit för noga med att göra rent

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Jojo, sitta kommer den att göra , jag tänkte väl mer på om man skall tvätta ett nytillverkat kar noga för att få veck eventuella kemikalier från tillverkningen...

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          Jag tvättade inte mitt kar innan jag silikonade min BTN, det var jag väldigt glad för nu när jag skulle slita ur den.
          Ska du däremot ha någon form av vattentryck på någon av sidorna (typ att det blir lägre bakom filterdelen) så bör du nog göra rent där du ska limma den delen.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Nu förstår jag inte riktigt...
            Vattennivån kommer väl säkert bli någon millimeter lägre i filterkammaren, men det är ju glasrutan som kommer ta det undertrycket.
            Jag är som sagt inte alls orolig för att grejerna inte kommer sitta fast, nu tänker jag på mina kära bolivianer som jag fött upp sedan de var små. Jag vill ju inte att de skall behöva utsättas för eventuella kemikalier från tillverkningen av karet. Samtidigt tänkte jag att jag skulle slippa krångla in det i duschen och tvätta ur det innan jag börjar limma...
            Senast redigerad av Mr Woods; 23 March 2014, 23:16.

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Jojo, sitta kommer den att göra , jag tänkte väl mer på om man skall tvätta ett nytillverkat kar noga för att få veck eventuella kemikalier från tillverkningen...
              Jaha, nu fattar jag
              När jag har köpt nytt kar så har jag sköljt ur det med varmt vatten, inget annat.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                OK, då nöjer jag mig med att nog med att torka av rutorna med en blöt trasa eller något.
                Jag kommer ändå att skölja ur det när allt är färdiglimmat så jag får bort eventuell ättiksyra från silikonet.

                Kommentar

                • Hemi
                  • February 2013
                  • 180

                  Herr Skog ;-) Marinplyfa är klart överkurs framför allt vad det gäller priset. Ofta dålig kvalité, framför allt den så kallade "mahogny"plyfan är rena wellpappen.


                  Nästa all Plyfa är numera limmade med vattensäkert lim så det handlar bara om hur träet tål fukt. Inget trä gör det i längden men i stort sett duger all plyfa från brädgården.Definitivt bättre än spånskiva eller mfd.Dra på lämplig färg om tror att det blir mycket slabbande med vatten.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    OK, så vilkensomhelstplyfa då?
                    Jag vill ha en så plan och styv skiva som möjligt då karet är 5cm kortare och 1cm djupare än möbeln det skall stå på, några tips på en lämplig skiva att köpa?

                    Sedan behövar jag shimsa (stavning) lite bättre än vad jag gjort nu när det tillfälliga karet står på möbeln, vanliga fönstershims för detta eller?

                    Nu sitter i alla fall filterfacket och slimlinen ligger och härdar fast med ett par lagböcker ovanpå!

                    Kommentar

                    • Hemi
                      • February 2013
                      • 180

                      Köp en plyfa på 18 mm eller mer, kanske du kan få en spillbit? . Vad det gäller schims under möbeln brukar jag själv ofta använda träkilar eller bitar kluvna av små plyfabitar..typ från en mm och uppåt.. I kilfallet från 0 till mer

                      Lätt fixat med en kniv..

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Låter ju bra, men det är så himla ojämnt det här golvet så jag funderar lite på om det inte vore enklast att bara sätta dit justerbara fötter...

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Jag har inte haft så mycket tid för Zoopet på några dagar men nu kanske det i alla fall kan gå att få upp burken till helgen!
                          Dock måste jag då ha klart för mig hur allting skall vara eftersom djuren åker i ett naket 25L under tiden...

                          Jag har några grundläggande saker som jag helt enkelt måste bestämma mig för:

                          Skall jag ha något skydd för bottenrutan?
                          Ingen sten skall i karet men rötterna jag hade tänkt använda väger ju lite...

                          Bör jag ha bentonitlera i botten?
                          Det blir inget regelrätt växtkar men jag vill ju att blomstren trivs så bra som möjligt...

                          Sedan är det detta med hur jag skall få mina mangroverötter och de stora rötterna (vad det nu kan vara) att rent estetiskt smälta in i ett kar med stenbakgrund...

                          Så har jag ju en väldigt spretig repertoar av växter också, men jag hade tänkt köpa lite vindellöv och skita i att ta något från växtkaret...

                          Konstiga rötter:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 250320142620.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,2 KB
ID: 2157086

                          Fiskstackarnas tillfälliga hem - Nu utan slimline!:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 250320142610.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,7 KB
ID: 2157087

                          Växtburken - Nu med alginvasion!:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 250320142608.jpg
Visningar: 2
Storlek: 195,7 KB
ID: 2157088

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Kan inte hjälpa dig med dina frågor tyvärr men vill vara säga att de där rötterna är mycket snygga
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Visst är de det! Men hur sjutsingen kommer det att se ut om man har mangrove i karet också? Jag har ju en kännsla av att det blir pissfult att blanda...

                              Sedan har jag problemet med att hitta någonstans att sänka ner dem i vatten. De flyter nämligen bra, och jag har inget badkar. Jag har ju mitt 325L Akvastabil, men då får det sluta med att vara frost på nätterna...
                              Senast redigerad av Mr Woods; 25 March 2014, 21:35.

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Nu sitter i alla fall den rackarns slimlinen på plats, blev la hyfsat!?
                                Hur jag skall få detta att se snyggt ut med rötter är ju en helt annan fråga...

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 250320142615.jpg
Visningar: 2
Storlek: 127,8 KB
ID: 2157089

                                Kommentar

                                Arbetssätt...