200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Då har jag nu tre lekar igång samtidigt, så vidare inredning får vänta...
    Dessutom lyckades jag fånga upp den sjunde, överblivna hanen. Jag tror åtminstone jag tog rätt fisk, det är lite svårt att avgöra eftersom honorna ibland får för sig att köra iväg hanen från lekplatsen när hon inte "behöver" honom längre, vi får se. Tog jag upp rätt fisk så blir det nog att jag behåller mina tre lekpar och gör mig av med den.

    Kommentar

    • Juni
      • February 2014
      • 613

      Lycka till! Hoppas på sprattlisar!
      Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Det är jag säker på att det blir, för det har det alltid blivit hittills, de första kläcks nog imorgon!
        Däremot har det alltid gått åt helvete efter att de börjat simma, men den här gången kanske jag vågar hoppas lite, när de andra kommer vara upptagna med att vakta egen avkomma!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Nu sprattlar det i sanden!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Nu sprattlar det i sanden!
            Så kul, hoppas att det inte går åt h*****e denna gång. Skulle vara så spännande att få se lite bolivianyngel

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Alla dessa lyckostar som får fram sprattlisar hela tiden. En del har flyt, en del inte
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Haha, ja Johnny!
                Och det är ännu värre! Nu har jag sprattlare på ett ställe och rom på två ställen i karet!
                Hittills har jag lyft över två hanar som blir jagade till ett annat kar, så nu har jag två hanar och tre honor kvar. Vi får se om jag skall hålla det så eller om det är fler hanar som blir bortjagade från lekplatserna...

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Rackarns! Varför skall mina honor jaga undan hanarna när deras jobb är gjort?
                  Nu har jag två hanar kvar i karet och det verkar gå bra, men den ena av dem får inte komma i närheten av sin lekplats. Dock är det inget jagande nu så han får väl gå kvar. Alternativet är ju att jag lyfter över alla hanarna till grabbens kar så jag har tre honor med var sin yngelkull kvar i karet. Det borde ju vara ganska optimala förutsättningar för överlevande yngel!

                  Har lite funderingar också på att spara paret som har ett fungerande samarbete och det finaste av de andra två, och göra mig av med resterande tre individer. Då kanske jag till och med skulle få rum med lite pansarmal sedan!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Mina bolivianer är ju knäppa. Jag har som sagt tre lekar igång samtidigt för tillfället!
                    En av honorna som vaktar rom verkar börja förlika sig med tanken på att ynglen har en far, och nu får han återigen komma i närheten av romen. De munhuggs lite, men detta övergår snart i en lustiger dans och sedan är de "sams" igen.

                    Romvaktande hona nr.2 håller fortfarande sin hane på avstånd.

                    Minstingarna, som tidigare har uppvisat ett fungerande samarbete blev ju lite osams under den här leken, varför jag flyttade hanen till grabbens kar, där han fortfarande färgar i lite av en lekdräkt. Hans sprattlare vaktas nu av honan.

                    Den "överblivna" hanen som blev mycket jagad var den jag först flyttade, och han är rejält söndertrasad, men ser ut att repa sig.

                    Jag funderar lite på att flytta tillbaka den andra hanen och se om han får vara med och vakta sina yngel (vilket han fått göra förut), men om nu "makan" har bestämt sig för att han inte skall få vara med den här gången så vill jag ju ändå ha så lite fisk i karet som möjligt och se om några yngel lyckas överleva...

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Du har inte lust att ta ut ynglen och dra upp dem själv?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Då har jag nu tre högar med sprattlare i karet, och de äldsta ser ut att börja simma snart!
                        Nu funderar jag på vad jag skall ge för foder? Nykläckt artemia skall tydligen vara för stort för såhär små yngel...

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Någon?

                          Kommentar

                          • Killis75
                            • September 2013
                            • 118

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Då har jag nu tre högar med sprattlare i karet, och de äldsta ser ut att börja simma snart!
                            Nu funderar jag på vad jag skall ge för foder? Nykläckt artemia skall tydligen vara för stort för såhär små yngel...
                            Hittade detta (alltid ngt)!
                            Akvariehuset på 112L

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Tack för den!
                              Det får bli mortlade algtabletter då!

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Nu skall jag berätta något märkligt och ganska komiskt!
                                Mitt första lekpar som har haft ett dåligt samarbete förut, då honan alltid körde bort hanen, idkar nu en alldeles förträfflig yngelvård! De är något så vansinnigt duktiga på det så att de faktiskt har lyckats samla ihop alla frisimmande yngel från en av de honor som kör iväg sina hanar efter leken, och håller dem nu i en av groparna tillsammans med sina egna sprattlare!
                                Vilka jädra yngeltjuvar alltså!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...