200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Fina bilder! Undrar om de där små gullegrisarna skulle gilla att sträcka ut på några fler liter..?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Inte skall du bli avundsjuk heller! Jag har ju ett helvete med det här...
      Jag har kläckt artemia i två veckor i sträck, ändå äter de upp körsbärsräklingarna för mig, och var sjutton skall jag göra av dem?
      Nu har jag som tur är någon som anmält intresse för just dessa, men den kullen som föräldrarna vaktar för tillfället tänker jag inte engagera mig i. Det blir för mycket jobb för någon tia i inbyte per fullvuxen fisk. Om någon skulle be mig dra upp åt dem för att slippa parasiten de brukar ha så är det en annan femma!
      Har svårt att lida med dig då jag längtar efter en liknande situation för egen del. När jag förr hade skalar-odling så puttrade det ständigt med många artemiaflaskor i olika stadier av kläckningsprocessen. Skulle gärna ha det så igen. Du kan inte ha ett eget kar bara med yngel?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Inte skall du väl behöva lida, jag är glad!
        Yngel har jag i överflöd, och jag är mycket förvånad över att första gången jag räddar undan tio stycken så har jag en hundraprocentig överlevnad på dem. Dock är jag lite bekymrad över de två yngsta (av tre kullar) som jag tycker verkar växa långsammare än de andra... Vi får se hur det går. Klart jag skulle ha plats för ett yngelkar, men varför, vem skall ta hand om fisken när den är vuxen?
        Att jag gör det här är mest för att se om jag är tillräckligt duktig för att klara av att få dem lika snygga som föräldrarna! Tar räklingarna slut så får jag väl nya!
        Det är dessutom riktigt grymt att ynglen har fri tillgång till levande foder dygnet runt eftersom jag aldrig är hemma.

        Yngelkar ja... visst har jag möjligen utrymme för ett kar till, men då blir det Tanganyika snäcklekare!
        Senast redigerad av Mr Woods; 10 May 2014, 00:09.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Hittade ett dött yngel idag. Naturligtvis precis innan jag skulle till jobbet, så jag hade inte tid med att mäta alla värden och så. Dock ser räkorna och resten av ynglen pigga ut, så bara till att hoppas att det här var en ren tillfällighet.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            Det var nog en tillfällighet, ibland trillar det bort ett och annat yngel och det är nog av naturliga orsaker

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Satt och fingrade lite på kameran igår kväll, så jag slänger väl upp några sketbilder på djuren i SA-karet...

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2481.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,9 KB
ID: 2157612 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2485.jpg
Visningar: 2
Storlek: 125,6 KB
ID: 2157613Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2502.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,7 KB
ID: 2157614 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2499.jpg
Visningar: 2
Storlek: 129,9 KB
ID: 2157615

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                Riktigt fina fiskar har du. Och det ser ut som att dina alger börjar ge med sig

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Bytte även det främre röret till ett S. aquastar idag men det vete sjutton om jag blev helt nöjd faktiskt, jag tycker det är på gränsen till för rött. Kanske jag skulle satt ett Power-Glo där fram istället, Life-Glo som jag hade innan skiljer sig egentligen lite för mycket från aquastar-röret bakom för att bli riktigt snyggt. Hmm...

                  Kommentar

                  • Maffe
                    • January 2003
                    • 241

                    Är lite sugen på sådana fjärilar, riktigt fina firrar det där! Men ack så tråkigt att vänta in fisken.... bah
                    Med vänlig hälsning, Mathias

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Vänta in?
                      De finns ju att köpa i varje välsorterad butik... Man får ta risken att behöva medicinera dem med Nematol bara.

                      Jag kan verkligen rekommendera "mini-jordätarna"! Börja med en grupp på fem-sex stycken i ett kar med så stor bottenyta som möjligt. De är mycket bottenorienterade och tar ganska så stora revir när de leker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Satt och fingrade lite på kameran igår kväll, så jag slänger väl upp några sketbilder på djuren i SA-karet...

                        [ATTACH=CONFIG]68927[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68928[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]68929[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68930[/ATTACH]
                        Fina fisken! så fina scalarer
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Maffe
                          • January 2003
                          • 241

                          Jag har 350 l så det blir nog bra. Men det jag menade är att karet varit igång i 2 veckor bara och jag har nog fuskat i för mycket fisk redan =) Jag ser att du oxå har skalarer så då behöver jag inte fråga om det kommer fungera bra. Dina scalarer ser oxå fina ut, själv blir det VF peru som ska i. Jobbig väntan bara. Kommer att vänta tills efter vi kommer hem från grekland den 16 sen får det i lite fisk igen!!!
                          Med vänlig hälsning, Mathias

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Det var tydligen roligt att fotografera, för nu gick jag och hämtade den riktiga kameran och brände av ett par bilder på Sydamerikat också!
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2573.jpg
Visningar: 4
Storlek: 144,2 KB
ID: 2157689 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2553.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,3 KB
ID: 2157690Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2559.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,5 KB
ID: 2157691 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2556.jpg
Visningar: 2
Storlek: 167,4 KB
ID: 2157696Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2563.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,8 KB
ID: 2157692 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2564.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,3 KB
ID: 2157693Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2565.jpg
Visningar: 1
Storlek: 186,9 KB
ID: 2157694 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2570.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,5 KB
ID: 2157695

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Det är roligt att fota, speciellt när man har så fina fiskar som du
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Tack!
                                Nu skall jag bara få färdigt karet också... Någon som vet hur länge nykapade björkgrenar behöver ligga på tork?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...