200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Jag känner att jag vill ha mer skrymslen, vrår och gömställen i karet. Samtidigt vill jag inte överinreda och jag vet inte om jag vill ha i mer rötter eller sten...
    Vad tycker ni jag skall göra? Vilka lägre växter skulle passa in? Helst inte för gröna då jag vill hålla en ganska så murrig känsla i inredningen.
    Belysningen är 2x54w med reflektor, ingen C02 eller EC.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 270420142720.jpg
Visningar: 4
Storlek: 97,4 KB
ID: 2157562

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Jag känner att jag vill ha mer skrymslen, vrår och gömställen i karet. Samtidigt vill jag inte överinreda och jag vet inte om jag vill ha i mer rötter eller sten...
      Vad tycker ni jag skall göra? Vilka lägre växter skulle passa in? Helst inte för gröna då jag vill hålla en ganska så murrig känsla i inredningen.
      Belysningen är 2x54w med reflektor, ingen C02 eller EC.


      [ATTACH=CONFIG]68815[/ATTACH]
      Till att börja med måste jag säga att det var fina bilder, några inlägg bakåt i tråden. Man ser ju hur fina dina bolivianer är också!
      Nu har jag ju förr om åren varit ganska aktiv i trådarna när det gäller inredning, men passar mig jävligt noga med detta numera.
      Jag vill ändå göra ett litet undantag och tipsa om "omvänd inredning".
      Jag har själv, eller rättare sagt; hade, slimline i flera av mina burkar förr - och gillar dessa mycket. Men, man skapar lätt en "Wall of Slimline" som snarare förstärker ett fyrkantigt intryck, än ett bortglidande "evigt" intryck som med till exempel en svart bakgrund. Detta speciellt om man klär in en filterkammare.
      Som vi ser på din akvariebild, strävar inredningen från botten och upp - sedan - slimline. Det här är inte på något sätt fel eller osnyggt, tvärtom! Jag tycker du har en mycket fin inredning i ditt kar som egentligen inte behöver inredas så mycket mer på botten.
      Vad du skulle kunna göra för att "murra" till det lite är att dra i lite löv som snyggt lägger sig på sanden. Sedan; en touch av omvänd inredning. Alltså; stick ner några tunnare grenar och kvistar genom ytan, som strävar nedåt i karet. Det finns ett par nyckelställen där detta skulle kunna bli riktigt snyggt och effektivt: Vänster gavel där glaset möter filterkammarens första vinkel, filterkammarens 90-gradiga hörn som pekar inåt i karet, filterkammarens innersta hörn som möter själva bakgrunden.
      Sedan har du en struktur i bakgrunds-slimlinen som strävar snett ner från vattenytan, vänster till höger, ner mot botten. Denna struktur kan du förstärka med några fina kvistar eller grenar i samma riktning, genom vattenytan till vänster och ner/fram i karet. Den riktningen möter då den rotdel som pekar till vänster - och du får ett härligt, "naturligt" flow i inredningen. En sak till - dina Scalarer kommer att gilla att dra omkring bland dessa grenar.
      Ja, det var bara ett litet tips på hur du skulle kunna "piffa upp" helhetsintrycket.
      By the way, det inre högerhörnet är som gjort för att placera några små rotknölar i, för att skapa fina tillhåll och gömställen.
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 May 2014, 10:11.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Många tusen tack skall du ha för ett så utförligt och intressant svar!
        Det bekräftade en hel del som jag själv gått och funderat på! Således är det bara till att sätta igång med att leta efter krokiga och snygga pinnar, går det bra med vilket lövträd om helst?

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          Hijackar tråden, sorry Mr Woods! Jag klippte bort lite döda kvistar från en av mina blåbärsbuskar för ett par veckor sedan, vissa är fina och spretiga, går det att torka dessa och ha ner grenar från blåbärsbuske i akvariet, har de samma icke påverkan som lövträd?

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Många tusen tack skall du ha för ett så utförligt och intressant svar!
            Det bekräftade en hel del som jag själv gått och funderat på! Således är det bara till att sätta igång med att leta efter krokiga och snygga pinnar, går det bra med vilket lövträd om helst?
            Gôtt!
            Japp, du kan använda de flesta lövträd. Jag har med framgång använt: Hassel, Ek, Syrén, Äpple, Päron, Plommon, "körsbär" (finns många olika) m.fl. Sedan kan man ju använda den krokiga och fina Ormhasseln (Trollhassel är något helt annat) också.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Erikderek
              Hijackar tråden, sorry Mr Woods! Jag klippte bort lite döda kvistar från en av mina blåbärsbuskar för ett par veckor sedan, vissa är fina och spretiga, går det att torka dessa och ha ner grenar från blåbärsbuske i akvariet, har de samma icke påverkan som lövträd?

              EK
              Jag har inte använt Blåbär, men tror inte dessa skulle utgöra någon fara i karet.

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jag har inte använt Blåbär, men tror inte dessa skulle utgöra någon fara i karet.
                Jag gör ett försök, men först måste jag hitta mina pinnar/kvistar då mina två söner (framförallt den yngsta) tycker det är kul att samla på och gömma har jag upptäckt.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Det är ju perfekt!
                  Skall kolla efter snygga pinnar i grabbens samlingar!
                  Men hur avgör jag om det är lövträd? Jag är värdelös på sådant...

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    Ja vad är det med små grabbar och pinnar.
                    Är det nåt gammalt primitivt beteende som kommer fram?
                    Min yngsta grabb bara måste plocka upp pinnar när vi är ute.
                    Och frågar jag honom varför så kan han inte förklara varför haha

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Nu vankas det lite bilder på bolivianernas yngel!
                      Uppskattningsvis är de runt centimetern och har precis börjat äta cyclops.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 090520142805.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,3 KB
ID: 2157580 Klicka på bilden för större version

Namn: 090520142818.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,7 KB
ID: 2157581 Klicka på bilden för större version

Namn: 090520142815.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,9 KB
ID: 2157583 Klicka på bilden för större version

Namn: 090520142809.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,1 KB
ID: 2157584 Klicka på bilden för större version

Namn: 090520142825.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,4 KB
ID: 2157582
                      De lär ju inte direkt dö av syrebrist heller!
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 090520142813.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,9 KB
ID: 2157585

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Nu vankas det lite bilder på bolivianernas yngel!
                        Uppskattningsvis är de runt centimetern och har precis börjat äta cyclops.

                        [ATTACH=CONFIG]68879[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68880[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68882[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68883[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]68881[/ATTACH]
                        De lär ju inte direkt dö av syrebrist heller!
                        [ATTACH=CONFIG]68884[/ATTACH]
                        Så söta
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Fint Blir lite avundsjuk när folk lyckas föda upp ditt och datt
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Inte skall du bli avundsjuk heller! Jag har ju ett helvete med det här...
                            Jag har kläckt artemia i två veckor i sträck, ändå äter de upp körsbärsräklingarna för mig, och var sjutton skall jag göra av dem?
                            Nu har jag som tur är någon som anmält intresse för just dessa, men den kullen som föräldrarna vaktar för tillfället tänker jag inte engagera mig i. Det blir för mycket jobb för någon tia i inbyte per fullvuxen fisk. Om någon skulle be mig dra upp åt dem för att slippa parasiten de brukar ha så är det en annan femma!

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              Hade jag (läs du) inte bott så långt bort så hade man varit sugen på att köpa några stycken av dig

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Av mig hade du fått nematodfria djur, så på det viset vore det ett förnuftigt val!
                                Sedan vet jag inte om jag är speciellt duktig på detta. Det lär ju visa sig, och om det nu trillar in tio PM från folk som gärna vill ha så kanske jag skulle orka ställa upp ett 200L yngelkar och göra detta ordentligt...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...