200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Är inte denna vuxna planta vacker? [ATTACH]69253[/ATTACH]
    Mycket, men jag tror inte det är vad jag har...

    Du får slänga ett öga på mina alger ikväll och se om du tror det kan vara något som faller amano i smaken!
    Du hade amano med dina diskusar va?

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Japp de finns hos Diskusarna och tidigare med nyckelhål. Amanos är tuffa när de växt till sig.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Vad hände, mina claddobilder har försvunnit .

        Jodå Johnny, den är vacker som en ensam liten alg på just den bilden . Tyvärr så förökar den sig med blixtens hastighet, och ju mer man är där och rycker bort, desto fler blir dom. Jag har gett upp utrotningsbiten.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          200L blev 310L

          Jag tror rycket gör att den sprider sig. Tror varje liten bit som lossnar skapar nya tofsar. Vid VB så sprutar jag nykokt vatten på varje tofs. De tokdör då och tycker att förökningstakten slöas ner. På botten kan man ha ett långt rör som man fyller över halva med kokande vatten, håller för tummen för övre delen. Sedan släpper tummen så att det heta vattnet landar precis på algen. Lite pyssligt men lite kul.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Då skall vi se, det fick bli mobilbilder...
            Klicka på bilden för större version

Namn: 030620142910.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,4 KB
ID: 2157901 Klicka på bilden för större version

Namn: 030620142925.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,0 KB
ID: 2157902

            Plattfiskarna har blivit hyfsat tama!
            Klicka på bilden för större version

Namn: 030620142935.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,0 KB
ID: 2157903

            Och så algerna... Kan detta vara något för amano att käka?
            Klicka på bilden för större version

Namn: 030620142961.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,7 KB
ID: 2157904 Klicka på bilden för större version

Namn: 030620142962.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,4 KB
ID: 2157905
            Senast redigerad av Mr Woods; 03 June 2014, 22:37.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Ser fint ut, även på storbild! jag förstår att du är nöjd.

              Jag är sämst på vilken fisk som äter vilken alg så brainstormar lite bara - gibbi, ancistrus, Otto, siameser... Sen äter väl även mollys en del alger?
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av Likan
                Ser fint ut, även på storbild! jag förstår att du är nöjd.

                Jag är sämst på vilken fisk som äter vilken alg så brainstormar lite bara - gibbi, ancistrus, Otto, siameser... Sen äter väl även mollys en del alger?
                Tackar!
                Jag har ju mina endlers... Jag fick lägga tillbaka dem, för de käkar upp proteinhinnan som envisas med att bildas i det här akvariet och de betar gärna lite alger också.
                Jag har en L181 redan, skall se om jag kan få ett par till av Animaniac vad det lider. Mollys har jag också hemma, men jag vill hålla ner antalet arter lite...

                Nu är det just amanoräkor eller någon kul snäcka jag funderar på!

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Nu är jag ju så trist att klockorna stannar då jag säger att jag verkligen tror du har en vacker Cladophoraodling i karet. Har jag fel så kommer flera fiskar att äta den. Har jag rätt behöver du lägga upp en strategi som gör att du över längre tid tar kommandot över algen. Men jag ska inte tjata mer om det. hör av dig om tips och upplägg. Men mitt råd är att inte drabbas av den Cladophorapanik som sprider sig lättare än algen utan att bli metodisk och nöta ner den så gott det går. Alla mina kar har den. Inget kar är förlorat. Så tappa sugen (om jag nu skulle råka ha rätt vill säga).
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Fan!
                    Det som gick så bra detta...

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Det kan ju hända att du har rätt och då är det ju lugnt, men om det är jag som har rätt så är ju ett av mina Cladophora-kar månadens kar förra månaden. Jag gör en rutin en gång i månaden och Claddon har en tynande tillvaro. Så du kan se karet som ett välfungerande kar oavsett.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Jag vill ju helst göra det, fick ju till och med bort cyanon!
                        Dock borde jag ju ha det i alla tre kar som är igång plus det fjärde som utgjorde tillfälligt boende, för jag har flyttat djur hejvilt fram och tillbaka, men det är bara här det syns...

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Fin Fuzz-odling Mr Woods..

                          Hur vore det med ett par Siameser i karet?
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Fin Fuzz-odling Mr Woods..

                            Hur vore det med ett par Siameser i karet?
                            Säkert jättepraktiskt om man matar så mycket som jag, men jag skulle föredra amanos...
                            Endlers fick jag lägga tillbaka för att få bort proteinhinnan, de är ju riktiga nyttodjur, proppmätta sådana!

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Säkert jättepraktiskt om man matar så mycket som jag, men jag skulle föredra amanos...
                              Endlers fick jag ju lägga tillbaka för att få bort proteinhinnan, de är ju riktiga nyttodjur, proppmätta sådana!
                              Det är övergående och det finns två sätt att göra. Vänta ut det eller slå ut det. När det gäller alger som sitter fast är siameser helt överlägsna, det finns helt enkelt inte något alternativ. Jag hade en algboom i hallen nu som förmodligen berodde på den återanvända soilen. Jag hade is i magen och det blev värre och värre. När växterna började lida lite så släppte jag i fem stycken, efter tre dagar finns det inte en enda tofsalg kvar. Amanoräkor vet jag inte riktigt vad jag tycker om egentligen. Jag har ju inte algproblem jätteofta och det kanske beror på dem. Men, man kan ju undvika trådalger istället liksom
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Jag tycker det är irriterande när det finns någon i Zoopet som störande ofta har rätt, som Mathias.
                                Kollade denna sida och ser då samma slutsats med mina egna ögon.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...