200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Från den ena ytterligheten till den andra
    Men det viktiga är väl att det funkar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Ja, det är väldigt roligt! Det är hanen som jag kom tvåa i en deltävling i fototävlingen med. Han har blivit bortkörd efter varje lek. Det blev han den här gången också, men av någon anledning bestämde hon sig för att ta tillbaka honom!
      Kanske för att han imponerat på henne genom att gräva upp halva akvariet!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Jag är verkligen nöjd med mitt nya akvarium, men tyvärr blir det inga bilder på ett tag. Jag har nämligen drabbats av den värsta trådalginvasionen i hela min akvaristiska karriär, och jag kan inte göra ett dyft åt det. Så fort jag är nere och rör i karet blir det paret som vårdar ynglen bäst av alla så stressade att de får för sig att de är munruvare och tar in alla yngel i munnen! Så jag får nog låta dem gå i algsoppan ett tills vidare.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Trådalgerna försvinner efter en tid ändå. Så där är det bara att vänta.
          Spännande att se hur yngelvården fortskrider.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Jag är verkligen nöjd med mitt nya akvarium, men tyvärr blir det inga bilder på ett tag. Jag har nämligen drabbats av den värsta trådalginvasionen i hela min akvaristiska karriär, och jag kan inte göra ett dyft åt det. Så fort jag är nere och rör i karet blir det paret som vårdar ynglen bäst av alla så stressade att de får för sig att de är munruvare och tar in alla yngel i munnen! Så jag får nog låta dem gå i algsoppan ett tills vidare.
            Hehe, du ska se mitt Rio 240, det är rekord i världen tror jag. Det tog 48 timmar sen såg jag knappt växterna. Det här med timer på lyset är ju bra, tills de går sönder. Vi får utvärdera hur det har gått lite längre fram
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Du har inte lust att ta ut ynglen och dra upp dem själv?
              Ja jädrar Johnny, vilket goddag yxskaft-svar du fick på din fråga, men orden "dra" och "äta" är tydligen förvillande lika efter ett par riktiga öl och inga glasögon! Och att äta upp ynglen, som jag felaktigt trodde att du lite skämtsamt föreslog är ju inte det minsta aktuellt... Däremot har jag faktiskt funderat på att dra upp yngel själv, men nu när jag har åtminstone ett fungerande par, som till och med adopterar de dysfunktionella parens yngel vill jag ändå ge dem en chans!

              Yngel blir det ju stup i kvart, så något tillfälle att dra upp dem bara för sakens skull får jag ju alltid. Just nu känner jag dock starkast för att främja stammens yngelvård genom att låta föräldrarna vakta sin avkomma, även om 90% sannolikt kommer stryka med.

              Jag har hellre ett halvdussin ungfiskar som har fått yngelvården med sig från början än ett femtiotal som inte fattar hur man gör när de väl börjar leka. Än finns det yngel kvar, så jag hoppas bara att de hinner växa på sig tillräckligt för att klara sig innan artfränderna lyckas ta sig fram och nypa dem, för det är på det viset de försvinner.
              För tillfället matar jag dem med söndersmulat diskusgranulat blandat med mosat frysfoder ett par gånger om dagen, och så byter jag ca 10% vatten på kvällen. Det har funkat hittills och snart skall jag pröva att ge dem nyckläckt artemia!

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Om jag nu ändå skulle få för mig att rädda undan några yngel, kan jag flytta dem till kökskaret där pH-värdet är lägre? Vattnet är ju fem grader kallare där också...
                Där finns ju i alla fall gott om levande foder i form av räklingar!
                Senast redigerad av Mr Woods; 23 April 2014, 07:18.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Efter ett pga bombhot försenat flyg kom jag så hem från en tjänsteresa till kungliga hufvudstaden, bara för att upptäcka att ynglen nästan tagit slut och honan gett upp yngelvården.
                  Nu håller jag på att koppa in ynglen i räkkaret, men är det någon idé att ens försöka när det ä lägre pH och temperatur där?

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Kom igen! Lite snabba svar nu!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Försöka duger länge tycker jag, så gör som du tänker . Håller tummar för vilket beslut du än tar

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Släppte i dem för en kvart sedan, och de lever ännu!
                        Nu kommer nästa problem; yngelmässig matning i kombination med räkor...

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Släppte i dem för en kvart sedan, och de lever ännu!
                          Nu kommer nästa problem; yngelmässig matning i kombination med räkor...
                          Krossade pellets/flingfoder/fryst artemia i mortel

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Jodå, det har ju gått bra hittills, nu tänkte jag på risken att fördärva vattnet för räkorna om det blir finsmulad mat i karet flera gånger om dagen, men till min stora glädje verkar ynglen faktiskt ha blivit tillräckligt stora för att äta av de minsta körsbärsräklingarna!
                            Jag kan inte se riktigt bra mellan väggen och sidorutan, men de står under innerfiltret allihop, och visst ser det ut som om de är och nyper åt sig grejer på glasrutan!

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Ni får försöka hålla för ögonen när ni tittar på de här bilderna, för trådalgerna har inte gett sig än, och heltäckningsmattan av cyano har jag efter bästa förmåga vänt ner i sanden...

                              Nu när de sista tiotalet yngel är evakuerade kunde jag inte låta bli att slänga i den fina roten, det fick bli att tynga ner den med sten.
                              Det hela slutade med att jag slängde nästan hälften av växterna. Jag eftersträvar nämligen en sådan där skön Pia-känsla i karet, och fastän jag inte kommer ens i närheten av hennes estetiska mästerverk så är detta i alla fall resultatet och jag börjar bli nöjd!


                              Klicka på bilden för större version

Namn: 270420142710.jpg
Visningar: 2
Storlek: 142,2 KB
ID: 2157462 Klicka på bilden för större version

Namn: 270420142695.jpg
Visningar: 4
Storlek: 130,9 KB
ID: 2157464 Klicka på bilden för större version

Namn: 270420142692.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,6 KB
ID: 2157463 Klicka på bilden för större version

Namn: 270420142720.jpg
Visningar: 4
Storlek: 97,4 KB
ID: 2157461
                              Senast redigerad av Mr Woods; 27 April 2014, 20:54.

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Kommer ju bli skitbra det där när algerna har gett med sig.

                                Och jag har aldrig förut sett så fina bolivianer som du har

                                Kommentar

                                Arbetssätt...