200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Jag förstår vad du menar, men om du vill ha mothugg så kan du läsa min busiga dubbelpostningstråd!

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Jag funderar lite på filterfack här... Jag får ju köpa en sektion till, men skall jag nöja mig med den lilla eller kanske fläska på med en lång så det finns utrymme för mängder av filtermatta?
      [ATTACH=CONFIG]67811[/ATTACH]
      Hmmm, nu kom jag på att det hade varit en god gärning att ha slimline på gavelrutan mot väggen också...
      Alla är som vanligt hjärtligt välkomna att komma med idéer och förslag, behöver någon att bolla med här liksom!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Jaha, när jag nu skulle göra rent rutorna på det nya karet passade jag på att kolla silikonfogar.
        Tyvärr hittade jag en decimeter fog som jag inte känner mig helt nöjd med, man kan lyfta på den en 5-6mm eller så in mot skarven...
        Är detta någonting man kan åtgärda utan att limma om hela karet?

        [ATTACH=CONFIG]67795[/ATTACH]
        Faktum är väl - om det släppt så pass, så är det väl sannolikt att det går in och släpper mellan glasen också... Jag skulle aldrig i livet fylla ett sånt kar utan att limma om det totalt!

        Angående filterfack. fixa en snygg svart back och ställ i lådor i den och ställ ovanpå karet och kör droppfilter vettja
        Senast redigerad av åheim; 03 March 2014, 23:33.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Synd, för då kommer jag på grund av min totala avsaknad av erfarenhet att behöva hjälp med detta.
          Känns på något vis som om det skulle vara säkrare att fylla det nu, än efter att jag i sådant fall för första gången limmat om ett kar...

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            Tja fast hållfastheten är ju inga problem även om du aldrig limmat om du bara inte snålar med siliconet och gör rent glaset, utan det som är nackdelen att det inte blir snyggt limmat om man aldrig gjort det förr Fast nu är det ju ett ramkar och det är ju lite annat...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Vi talar alltså om att plocka isär ramen nu eller? Jag har ingen aning om hur man gör detta.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                ... Inte ja heller Men antar man måste det för att få ur glasen? Farsan min höll på och tätade sitt ramkar vet jag men det började hela tiden att läcka igen och med de i bakhuvet skulle jag satsa på ett annat kar, som han till slut också gjorde!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Jaja, om du inte får rejäla mothugg av någon annan akvaristisk auktoritet här så kanske det får bli så då...

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    Kjell borde ju ha en hel del erfarenhet av detta problem så kanske han har nåt att säga omkring det här?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Jag hade nöjt mig med att skrapa bort fogen inuti karet och lagt en ny.
                      Det behövs alltså inte plocka bort ramen, det är överkurs.
                      Så har jag aldrig gjort och jag har fått det helt tätt på 3-4 kar.
                      Det största ett 375l.
                      Mitt 660l är omsiliconat på samma sätt av förra ägaren och det har hållit tätt i fyra år nu

                      Så skrapa bort ALL silicon, inget får finnas kvar.
                      Sen gör du rent med T-röd eller kemiskt ren aceton.
                      Sen lägger du på ny silicon.

                      Det är ganska lätt att göra men tidsödande.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Ja, jag har aldrig varit nojig, men jävlar vad det såg ut under ramen alltså! Frontrutan var bokstavligen på väg att flyga ur... Kan det verkligen vara riktigt slugt att bygga ett kar med sidorutorna ståendes på bottenrutan?
                        Det här karet har jag visserligen kört periodvis i över tio år, och jag fick det begagnat av svärfar som fått det begagnat... Det kan ju inte hålla hur länge som helst.

                        Nu står i alla fall ersättningsbaljan på plats, mycket kvar att göra men det känns gôtt att den står där!
                        Det skall till exempel köpas en kort slimline-sektion till och byggas ett filterfack inne i hörnet. Sedan funderar jag lite på hur jag skall justera in bänken så den står i våg, det måste shimsas...

                        [ATTACH=CONFIG]67791[/ATTACH]
                        jag hade gjort ett filterfack alla gånger, om du inte vill ha det som enbart filter så kan du köra det som ett förfilter till ytterfiltret om du vill.
                        Har precis gjort ett sånt filterfack som du pratar om, skall se om jag hittar några bilder på detta... jo, det gjorde jag men de är inte de bästa men du fattar nog
                        Bifogade filer
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          jag hade gjort ett filterfack alla gånger, om du inte vill ha det som enbart filter så kan du köra det som ett förfilter till ytterfiltret om du vill.
                          Har precis gjort ett sånt filterfack som du pratar om, skall se om jag hittar några bilder på detta... jo, det gjorde jag men de är inte de bästa men du fattar nog
                          Jag har nog bestämt mig för att ha filterfacket vid innergaveln! Om jag tar en sektion till och sätter den snett in mot bakrutan så lär det ju kunna bli en del plats för filter.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Låter bra det där
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Tack för all input jag fått gällande den dåliga fogen som jag upptäckte i mitt 325L!
                              Tyvärr så erhåller jag väldigt olika risk/konsekvensanalyser beroende på vem jag frågar...

                              Ansjo och Hemi tycker att det skall hålla om jag skär bort silikonet som släppt och täcker det med nytt.
                              Jesper Broman anser att jag definitivt bör silikonera om karet invändigt, medan åheim "aldrig i livet skulle fylla ett sådant kar utan att först limma om det totalt".

                              Jag har visserligen fullt förtroende för samtliga som uttalat sig, men åsikterna går helt enkelt isär för mycket för min smak, varför det lutar åt att jag ringer ett rikssamtal till Nol och beställer ett nytt kar istället.

                              Kan jag få lite synpunkter på dessa kar (Nols ciklidhobby) innan jag börjar telefonera. Vad som känns lockande är naturligtvis priset samt att man kan måttbeställa, det är bara det att jag blir misstänksam när det är så pass billigt...

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                200-liters vardagsrumskar

                                Efter att jag själv haft en läcka med ett 460 är frun och jag överens om att alla större kar köps nya. Jag vet att ett nytt kar också kan gå sönder men vill minimera chanserna för läckage så gott det går.
                                Så jag tycker du resonerar sunt.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...