200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Jaha, fortfarande inte ett spår efter någon räka, men jag ser heller inga intorkade rester in the near vicinity of the akvarium...

    Äntligen hittade jag ett par redmoor(stavning)-rötter som är lika grova och påminner lite om den stora jag har, så det fick vara värt några hundralappar! Få se hur länge de flyter... Nu hade jag ju väntat mig ett härligt brunt vatten, men ett dygn efter att jag lagt i dem har det bara blivit grumligt?

    Annars går det på sparlåga här, jag väntar på att skalarerna skall para ut så att jag kan göra mig av med de flesta av dem. Nöjer mig nog med ett par tror jag...

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Jag tror du lugnt kan räkna med att dina Amanos finns någonstans. Är de helt trygga dvs. att ingen fisk i karet upplevs som ett hot är de framme hela tiden. Det räcker egentligen att en fisk i karet börjar bli för nyfiken på dem så att de upplever sig störda så "vips" tror man att hela bunten dött. När Amanos sedan når full storlek så kan en del exemplar kaxa till sig och börja göra utflykter om någon intressant mat ligger på botten. I full storlek kan de mota bort mellanstora ciklider. Men som sagt med för nyfikna, territoriella, stora fiskar så har du bara en osynlig städpatrull tyvärr. Men de är nog den tåligaste räkorna jag känner till. Är bara vattenkvalitén bra så brukar de bli hyggligt långlivade.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Om du inte ser dem, innebär det att de inte har tagit algerna än?
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Om du inte ser dem, innebär det att de inte har tagit algerna än?
          Aájemen! Men det finns ett par fula rena fläckar på slimlinen där det växer en annan alg!

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Ursprungligen postat av Bluewing
            Jag tror du lugnt kan räkna med att dina Amanos finns någonstans. Är de helt trygga dvs. att ingen fisk i karet upplevs som ett hot är de framme hela tiden. Det räcker egentligen att en fisk i karet börjar bli för nyfiken på dem så att de upplever sig störda så "vips" tror man att hela bunten dött. När Amanos sedan når full storlek så kan en del exemplar kaxa till sig och börja göra utflykter om någon intressant mat ligger på botten. I full storlek kan de mota bort mellanstora ciklider. Men som sagt med för nyfikna, territoriella, stora fiskar så har du bara en osynlig städpatrull tyvärr. Men de är nog den tåligaste räkorna jag känner till. Är bara vattenkvalitén bra så brukar de bli hyggligt långlivade.
            Jag har inget nitrat-test, men det kan ju knappast vara mer än i växtburken som får 1,5 dos PMDD.., pH-värdet ligger bra mycket högre än vad det borde, så det är ju knappast problemet heller. Däremot har det varit lite väl varmt någon dag...

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Jag har inget nitrat-test, men det kan ju knappast vara mer än i växtburken som får 1,5 dos PMDD.., pH-värdet ligger bra mycket högre än vad det borde, så det är ju knappast problemet heller. Däremot har det varit lite väl varmt någon dag...
              Har legat på 40-60 ppm NO3 ibland och haft pigga Amanos ändå
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Nyss hade jag ett så kallat "svagt ögonblick" och försökte göra en rescape på halva karet, dessutom med två rotdelar som fortfarande flyter...
                Fan vad dåligt det blev! Det kommer nog ta ett tag innan jag postar bilder på det här akvariet...

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Surt när man vill förbättra och få ser det ut som en 3-åring lekt i sandlådan
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    Jaja, det ordnar ju sig, skall bara få de nya rötterna att sjunka först så jag kan sätta dem som jag vill!

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Hittade några av räkorna, funderar lite på att skrämma ut dem med en grillpinne eller något och se vad som händer...
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 160620142979.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,4 KB
ID: 2158189

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Med mangosalsa och en söt glaze blir de goda
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Hittade några av räkorna, funderar lite på att skrämma ut dem med en grillpinne eller något och se vad som händer...
                          [ATTACH=CONFIG]69570[/ATTACH]
                          Fick du med dig en grillpinne hem i söndags - fast den var ju till lax
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Haha, tänkte väl bara att om de faktiskt är såhär vettskrämda så kanske jag borde släppa i dem hos körsbärsräkorna istället...

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              Jag inser ju att jag missköter den här tråden, men karet är i kaos just nu... Jag har möblerat om mina mangrovebitar för att tynga ner ett par nya redmoor-rötter, men nu lägger vi lite fokus på djuren istället!

                              Nyligen fick jag en fin liten A. dolicopterus av Shepard-Animaniac, så nu hoppas jag på att det är "rätt" kön på den och att den parar sig med den jag redan hade!

                              När jag köpte skalarerna tyckte jag de var vackra men småtråkiga, men nu när de vuxit till sig lite visar de på mer "ciklid-lynne", och jag kan lite grand känna igen beteendemönster som ni diskusägare beskriver hos era djur!

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 290620143000.jpg
Visningar: 2
Storlek: 148,6 KB
ID: 2158344

                              De gör minsann skäl för namnet Blå Amazon!
                              Klicka på bilden för större version

Namn: 290620143007.jpg
Visningar: 4
Storlek: 123,5 KB
ID: 2158345
                              Senast redigerad av Mr Woods; 29 June 2014, 21:05.

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Du har också en som är översållad med blå prickar ser jag Mycket vacker, då vet jag vad jag har att se fram emot, när min har vuxit till sig lite.

                                Och malen mår bra?
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...