200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Precis, men va fan liksom... De leker igen.
    Dessutom funderar jag på att byta ut samtliga ciklider i det här karet mot en annan kul grej, Kent hade fått in...

    Det är bland annat därför jag håller på med att öka cirkulationen. En 1800L-pump i filterfacket, och kanske att jag slänger i en Fluval4 också, sedan är jag nog hemma tror jag!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Ursprungligen postat av Mr Woods
      Jag förstår mig inte på de här djuren! Nu skiter de i att vakta rommen, för att istället hänge sig åt ett livat slagsmål i andra sidan av akvariet...
      Dysfunktionella sa Bill, dysfunktionella sa Bull Att scalarepar råkar i luven på varandra, särskilt om de inte drar riktigt jämnt, är väl inte helt ovanligt, men just blå amazon (i alla fall våra) verkar extra kinkiga och griniga.

      Apropå cupido förresten, så har jag en känsla av att våra kära bolivianska fjärilar är mer släkt med dessa, än med den vanliga fjärilen.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Precis, men va fan liksom... De leker igen.
        Dessutom ag funderar jag på att byta ut samtliga ciklider i det här karet mot en annan kul grej, Kent hade fått in...
        Javisst, skit i det! Det blir nya goa lekar!
        Aha, nyinkommet Nol-gott, det låter höra sig. Har du lust att briefa?

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Njaae, har inte riktigt bestämt mig än jue... Men OK då!
          Funderar lite på VF Biotodoma cupido!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Njaae, har inte riktigt bestämt mig än jue... Men OK då!
            Funderar lite på VF Biotodoma cupido!
            Good stuff! Kolla in vad Anders och Pia sysslar med, så får du guld-input på den typen av ciklider!
            Jag lutar lite åt det där hållet själv, senare när burken blir fisk-klar!

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Det är ju det att jag funderar på om min burk är för liten...

              Jo jag har sett Pias G. owroewefi, live hemma hos henne! Det är jättefina djur (Kent hade sådana också och han får snart in andra Guinacaror också) men jag känner mig dragen till Biotodoma. Kanske Orinoco-jordätare kan vara ett alternativ till cupido!

              Helst av allt hade jag velat ha Orange-Head, men då blir det ju att köpa ett dubbelt så stort akvarium...

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ursprungligen postat av Shepard
                Apropå cupido förresten, så har jag en känsla av att våra kära bolivianska fjärilar är mer släkt med dessa, än med den vanliga fjärilen.
                Det har du sagt förut! Men vad jag minns så fick du mothugg av någon auktoritet här, som menade på att skelettets beskaffenhet placerar M. altispinosus i ett annat släkte än Biotodoma. Men visst är de hur som helst väldigt lika rent utseendemässigt!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Det är ju det att jag funderar på om min burk är för liten...

                  Jo jag har sett Pias G. owroewefi, live hemma hos henne! Det är jättefina djur (Kent hade sådana också och han får snart in andra Guinacaror också) men jag känner mig dragen till Biotodoma. Kanske Orinoco-jordätare kan vara ett alternativ till cupido!

                  Helst av allt hade jag velat ha Orange-Head, men då blir det ju att köpa ett dubbelt så stort akvarium...
                  Jag skall, för att bryta en tröttsam ovana, inte lägga mig i och orda om dessa ciklider, men om du har 310-liter och optimerar karet inredningsvis, finkornig sand och hela klabbet så skall väl en mindre grupp funka fint. Som sagt, Anders och Pia är fena på dessa ciklider och kan säkert guida dig en smula om du känner dig osäker.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    En grupp cupido är jag säker på att det skulle funka! Och Pia kör ju G. owroerefi i ett 222L, så det borde ju också kunna gå!

                    Det är Orange-Head jag tror skulle få det trångt... Jag vill inte ha ett trångt akvarium.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      En grupp cupido är jag säker på att det skulle funka! Och Pia kör ju G. owroerefi i ett 222L, så det borde ju också kunna gå!

                      Det är Orange-Head jag tror skulle få det trångt... Jag vill inte ha ett trångt akvarium.
                      Japp!

                      Med OH blir det nog trångt i baljan, men vafan, ett större kar vore väl fränt, så säg?

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        En grupp cupido är jag säker på att det skulle funka! Och Pia kör ju G. owroerefi i ett 222L, så det borde ju också kunna gå!

                        Det är Orange-Head jag tror skulle få det trångt... Jag vill inte ha ett trångt akvarium.

                        Det går utmärkt med en grupp cupidosar i ett 220 kar !
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Japp!

                          Med OH blir det nog trångt i baljan, men vafan, ett större kar vore väl fränt, så säg?
                          Hehe! Visst visst. Men här finns ingen plats!
                          Det låter kanske klyschigt, men om du fick se hur vi bor så skulle du tro mig! Har man en villa på 180m2 så har man ingen rätt att skylla på platsbrist...

                          Jag har tre kar igång och ett som står på plats och väntar. 310L 54L 45L och ett tomt 85L. Klart att jag skulle kunna ha ett 222L istället för 85:an, och ett 112L istället för 54:an, men det känns ointressant just nu... Det är det största karet som skulle behöva vara större, och det blir svårt.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Det går utmärkt med en grupp cupidosar i ett 220 kar !
                            Har du cupido?
                            Jag vill se!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Hehe! Visst visst. Men här finns ingen plats!
                              Det låter kanske klyschigt, men om du fick se hur vi bor så skulle du tro mig! Har man en villa på 180m2 så har man ingen rätt att skylla på platsbrist...

                              Jag har tre kar igång och ett som står på plats och väntar. 310L 54L 45L och ett tomt 85L. Klart att jag skulle kunna ha ett 222L istället för 85:an, och ett 112L istället för 54:an, men det känns ointressant just nu... Det är det största karet som skulle behöva vara större, och det blir svårt.
                              Jag vet precis, lajar lite med dig. Det blir nya burkar när den dagen kommer! En grupp cupido nu då, va?

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Funderar på det!
                                Och i så fall byter jag in bolivianer och skalarer, och så slänger jag alla guppys i yngelkaret där "dina" bolivianer går. De lär vara tillräckligt stora för att klara guppysällskap nu!

                                Irriterande bara att jag precis köpt ca 30 amanos, de lär väl knappast överleva ens små jordätare...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...