200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    Mr Woods , hur stora är/var dina ellioti när dem började leka?
    Senast redigerad av blaze1337; 25 November 2014, 07:54.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Det kan jag inte veta, de lekte redan hos förrförre ägaren... Nu är de fullvuxna, hanen är väl ca 15cm.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Ursprungligen postat av HWH
        Ja ett magiskt kar just nu. Kan du inte skotta igen de gropar du tycker är för nära insuget?
        Näe, jag låter det faktiskt vara... Har ingen lust att störa i leken, det är för nära deras rom!
        Däremot kan jag se nu att det har samlats lite mulm i gropen invid filterfacket, så jag hoppas på att den nedre delen av filtermattan är så gott som totalt igensatt av sand!
        Filterfackets ena "vägg" utgörs ju av en ppi10 filtermatta, men den nedre delen är kapad och sitter kvar för att hindra sanden att välla in i filterfacket, även när jag rengjort filtret sitter underdelen kvar, så jag hoppas på att den är rejält igensôkad vid det här laget! Och vem vet, de kanske använder en annan grop, de har grävt många!

        Lägger upp ett par gamla, inaktuella bilder för att illustrera. Det är längst in i bakre vänstra hörnet jag är lite orolig för att de skall lägga sprattlarna. Med facit i hand skulle man limmat en glasskiva som barriär för sanden istället...

        Klicka på bilden för större version

Namn: 270420142710.jpg
Visningar: 2
Storlek: 142,2 KB
ID: 2164876 Klicka på bilden för större version

Namn: 300320142656.jpg
Visningar: 10
Storlek: 125,0 KB
ID: 2164877

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Prövade att sätta i en Fluval4 i andra änden av karet, det blev aldeles för strömt... Dessutom var det ganska oerhört fult med ett innerfilter i det här akvariet!
          Jag får hitta på något annat, fasen att det inte räckte med 1800L/h i filterfacket! En streamer kanske? Eller om jag skulle dra igång en Fluval 302 som står någonstans i lillstugan? Jag har ett lite större TetraTec-filter någonstans också... Hmmmm.... Hmmhmmhmm...

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Det kan jag inte veta, de lekte redan hos förrförre ägaren... Nu är de fullvuxna, hanen är väl ca 15cm.
            Hmm, tja, de var rätt mycket mindre när jag köpte dem, och de satte igång att leka, men svårt att veta om de var ännu mindre när de började leka hos den som hade dem innan mig. Jämför de båda bilderna, den ena tagen när de var ganska nya hos mig, den andra för inte så länge se'n.
            Bifogade filer
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Vad tror ni om mitt spontanköp? En yngelkasse...
              Tänkte att jag skulle knycka ett gäng elliotiyngel och dra upp, men jag är rädd att boliviaynglen jag har i yngelkaret klipper dem direkt... Tänkte de kunde gå i yngelkasse första tiden, eller är det helt befängt att tro att det skulle fungera?

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Ingen som har någon tanke om min superduperidé?
                Kom nämligen på att jag inte alls kan flytta bolivianerna till växtburken, jag kör ju den utan värmare...

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  Yngelkasse är väl till för just det

                  Mina har nu fått lite bättre inredning efter karantänen.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1416941873.709222.jpg
Visningar: 1
Storlek: 312,1 KB
ID: 2164893
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Ingen som har någon tanke om min superduperidé?
                    Kom nämligen på att jag inte alls kan flytta bolivianerna till växtburken, jag kör ju den utan värmare...
                    Tja, hur varmt har du i rummet?

                    Angående yngelkassen, vet inte om det funkar, yngelkassar används väl oftast till levandefödare.

                    Var på Trop idag för att köpa mat, och bara för att jag har ont om pengar nu i slutet av månaden, och vill vänta med att köpa mer fisk innan jag ser hur det går med Crenicichlaynglen, så hade han naturligtvis fått in vildfångade scalarer
                    Senast redigerad av Shepard; 25 November 2014, 19:09.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Det blir för kallt på nätterna, så är det, och det är inte mer än 22 under dagtid heller. Jag vill ha dem i varmt vatten så de växer bra!

                      Kanske ändå är värt ett försök? Det hade varit så jädra praktiskt att kunna ha uppmatning av yngel i den lilla burken, och samtidigt slussa in nya via yngelbur!

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Ursprungligen postat av HWH
                        Yngelkasse är väl till för just det

                        Mina har nu fått lite bättre inredning efter karantänen.

                        [ATTACH]72839[/ATTACH]
                        Det ser ju kalas ut!
                        Men de är ena jädra grävskopor när de väl kommer igång har jag märkt... Tänk på det!

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          Ja det får jag tänka på.

                          Yngelkassen är väl bara att prova.
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Då var det snart hemgång från jobbet.
                            Jäklar vad spännande och intressant det skall bli att få se om elliotiynglen kläckts!

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              De står fortfarande och fläktar hysteriskt, men jag kan se att ett av romkornen har börjat sprattla lite!
                              Nu finns det ett antal rejäla kratrar i akvariet!

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Jaha, då håller ynglen på att kläckas. De lägger dem i en prydlig hög, vid filtret....
                                Jag tänker lägga en rejäl stenbumling där sedan, när den här leken är över!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...