200L blev 310L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Hos mig diffar det på nån-några centimeter utan att det har varit nån fara.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      Jag har nog två centimeter lägre nivå nu trotts enorm insugsyta, men jag låter det vara då! Filtret fungerar bättre med skit i helt enkelt, jag har kristallklart tefärgat vatten och det ser "varmt" och mysigt ut trotts lysrör på 10 000 och 18 000 Kelvin!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Se bara till att inte fylla så att det riskerar att bli översvämmning i karet om pumpen trycker ut mer och mer vatten ur filterkammaren, jag har så att det kan rinna över btn-kanten in i karet utan att det rinner utanför karet.

        Så här ser det ut hos mig.
        Bifogade filer
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Det skulle det ju rent teoretiskt kunna göra även hos mig eftersom den delen av filtermattan som är ovan vattenytan borde släppa igenom vattnet mer eller mindre obehindrat. Dessutom finns det några millimeter ovanför den glasruta som utgör kammarens ena vägg, så det är nog ingen fara!
          Senast redigerad av Mr Woods; 21 January 2015, 12:51.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Om kvällarna matar jag mina L-malar i LED-listens sken, det är roligt!
            181:orna jagar fortfarande bort 001:orna, men den tiden är nog snart förbi... De små 134:orna gör inga försök att buffla sig, men är helt klart med i matchen och passar på att tränga sig emellan så snart de får en lucka!

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Nån måste ju vara boss. :P Är 181 vuxna eller är alla små? Minns ej
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Vad skall jag ha i mitt 310L egentligen?
                Det är för litet för den fisken jag egentligen vill ha, och något större kar blir det inte förrän jag orkat renovera lillstugan, som inte kommer bli renoverad förrän jag haft råd att köpa en nyare bil, osv, osv...

                Hur som helst skall nog samtliga ciklider ut under året och så får malarna gå kvar tills vidare.
                Pindare-jordätare har jag funderat på, även B. cupido. Jag gillar centralamerikanerna jag har nu, men T. maculipinnis är nog egentligen bland det största jag skulle kunna tänka mig att hålla i ett så pass litet kar.
                Diskus blir det inte, ej heller skalarer, andra förslag någon?

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  En ypperlig storlek för ett rejält kar med regnbågsfiskar. Har ju det i detta karet tillsammans med 14 st. Garra Flavatra. Ett riktigt glädjespridarkar. Är det enbart ciklider du kan tänka dig?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Vad skall jag ha i mitt 310L egentligen?
                    Det är för litet för den fisken jag egentligen vill ha, och något större kar blir det inte förrän jag orkat renovera lillstugan, som inte kommer bli renoverad förrän jag haft råd att köpa en nyare bil, osv, osv...

                    Hur som helst skall nog samtliga ciklider ut under året och så får malarna gå kvar tills vidare.
                    Pindare-jordätare har jag funderat på, även B. cupido. Jag gillar centralamerikanerna jag har nu, men T. maculipinnis är nog egentligen bland det största jag skulle kunna tänka mig att hålla i ett så pass litet kar.
                    Diskus blir det inte, ej heller skalarer, andra förslag någon?
                    Guianacara mycket trevliga ciklider som kan gå som en liten grupp i ett 300 liters kar

                    dessa ihop med lite malar och tetror/ ungfödare blir det ett gott kar
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      En ypperlig storlek för ett rejält kar med regnbågsfiskar. Har ju det i detta karet tillsammans med 14 st. Garra Flavatra. Ett riktigt glädjespridarkar. Är det enbart ciklider du kan tänka dig?
                      Jag har förstått att du är helt såld på dem, men jag vill nog allt ha ciklider... Gärna av lite större modell!

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Guianacara mycket trevliga ciklider som kan gå som en liten grupp i ett 300 liters kar

                      dessa ihop med lite malar och tetror/ ungfödare blir det ett gott kar
                      Kollade in dessa i Nol för ett tag sedan, men det gick B. cupido i samma kar och dessa tilltalade mig mer faktiskt!
                      Helst vill jag nog hitta någon pytteliten Geophagus...
                      Senast redigerad av Mr Woods; 29 January 2015, 09:52.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Helst vill jag nog hitta någon pytteliten Geophagus...
                        Det har du ju redan De heter ju t.o.m Mikrogeophagus.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ja, de är fina, men jag har börjat gilla lite större fisk...

                          Kommentar

                          • Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

                            Såg förresten något småfränt idag! G. surinamensis med ett svart vertikalt streck på gällocken!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              På Trop?
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                Ja.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...