Som exempel kan vi ju kolla på två kar, ett 540 och ett något mindre, en 50-kub på 125-liter, men samma princip kan givetvis appliceras på mindre kar - typ 50-60-liter och däromkring.
Till dvärgciklider kan man gärna välja finkorning sand så att honan (i de flesta fall) lätt kan gräva under rötter o.dyl.
De vanliga "Mangrove"-rötter man köper i zoohandeln fungerar fint som grundbygge, eller fundament, direkt på sanden. Man kan kika på de små spillbitar som ofta finns och inte kostar så mycket. Dessa bitar har ofta jättebra håligheter som blir perfekta "grottor" undertill - mot sanden - och som honorna garanterat hittar.
Man kan alltså börja med att lägga passande rotbitar i stort sett på hela karets bakre sandkant, och sidor. Här bildas då massvis av ställen som fiskarna kan utforska. Sedan är det ganska lätt att i akvariets mitt och front fylla på med mindre pinnar och kvistar - mer eller mindre bara ditlagda utan större planering - och blanda upp detta med exempelvis Eklöv eller liknande. Man kan ju också i detta skede plantera eventuella växter man vill ha i sanden, som senare bryter igenom "rishögen".
Man kan också garnera med ett lager extra löv ovanpå - som bildar intressanta miljöer för fiskarna då de går och letar efter mat bland dessa. Löven flyttar på sig och hamnar på olika ställen och detta gör att fiskarnas miljö ändrar sig lite och de får "ny" mark att undersöka och rumstera runt i.
De olika pinnarna, kvistarna och löven kan man även gärna lägga ovanpå de "mangrove"-rotbitar vi lade som grund, och på så vis täcka in dessa också.
Det här ser ofta ganska trist ut och då kommer de "hängande" grenarna in i bilden - dessa förhöjer inte bara synintrycket utan tjänar även som en extra naturlig ingrediens i akvariets "naturliga" utseende.
Grenar från lövträd kan man plocka eller klippa av, och sedan låta torka en tid. Man placerar dessa helt enkelt som om de sticker ner, eller hänger från ett träd, genom vattenytan. Jag brukar bara bunta ihop en näve grenar och trycka ner i karet, så att de liksom sätter sig, och sedan pilla, eller kila in fler grenar på ett sätt som ser attraktivt ut, och sedan bara kapa de bitar som sticker upp ovanför vattenytan - så att man får dit täckglasen. Torra grenar flyter givetvis men sjunker oftast efter en kortare tid.
Ja, ungefär såhär brukar jag göra!
Kommentar