Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av MrH
    nu har ja äntligen beställt mina första apor det klev kacadua ciklid "dubbel red" .
    så, har du några sista råd å tips som ja bör tänka på innan jag får hem dom? dom kommer förhoppningsvis på torsdag.
    Njaeä, det har jag egentligen inte - bara se till att de har mycket gömställen, små kryp-in och allmänt "lummigt" i karet - och framför allt; bara låta karet och fiskarna vara, så skall det gå fint!

    ...och ibland drar de ut på öppna sandytor med sina yngel också;

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jodå, tjejen har kvar ynglen idag också!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5972

        Härligt att få se lite större del av karet, jag brukar vara sparsam med att göra vågen, men det här är bara för bra!

        PS: Hemma med snuva, då får jag tid med Zoopet, alltid något att glädja sig åt.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          Härligt att få se lite större del av karet, jag brukar vara sparsam med att göra vågen, men det här är bara för bra!

          PS: Hemma med snuva, då får jag tid med Zoopet, alltid något att glädja sig åt.
          Trist med snuvan, men kul att du diggar! Fan, jag såg att rutan är duktigt skiten - jag skall putsa av den när honan är lite längre bak i karet, och ta en filmsnutt på hela rasket!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jodå, tjejen har kvar ynglen idag också!

            http://www.youtube.com/watch?v=Z33LX1vj5kA
            Fasen vilken nice film!

            Kul att ynglen har klarat sig så här långt
            Vad är det för tetror man ser?
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Njaeä, det har jag egentligen inte - bara se till att de har mycket gömställen, små kryp-in och allmänt "lummigt" i karet - och framför allt; bara låta karet och fiskarna vara, så skall det gå fint!

              ...och ibland drar de ut på öppna sandytor med sina yngel också;
              http://www.youtube.com/watch?v=2nKuCm0DuuE

              aa oki håller på att sänker massa löv nu i en hink. ska peta i leta mera grenar å sånt också tänkte jag.

              jag hoppas verkligen ja kan få se en kull med yngel i mitt kar också, ser så himla fint ut =)
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Fasen vilken nice film!
                Kul att ynglen har klarat sig så här långt
                Vad är det för tetror man ser?
                Härligt att du gillar stuffet, Pia, och ja, den lilla ettriga tjejen är makalös på att vakta de små!
                Det är Kolglödstetror som syns - som Flaggcikliderna käkar upp sakta men säkert...

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av MrH
                  aa oki håller på att sänker massa löv nu i en hink. ska peta i leta mera grenar å sånt också tänkte jag.
                  jag hoppas verkligen ja kan få se en kull med yngel i mitt kar också, ser så himla fint ut =)
                  Klart att det blir lek och yngel! Det är en syn du kommer att se många gånger! Kakaduorna är lättlekta och robusta - det blir lek på nolltid!

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Klart att det blir lek och yngel! Det är en syn du kommer att se många gånger! Kakaduorna är lättlekta och robusta - det blir lek på nolltid!

                    låter jäkligt bra
                    ska ut å plocka lite grenar å sånt idag å piffa till inredningen lite så dom ska trivas.

                    men funderar, ja köpte para 1 par nu, för ja tänkte att de kanske blir lite trångt med 2 honor på den lilla ytan 50*50. är det rätt tänk eller skulle ja köpt 2 honor till hannen?
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av MrH
                      ja köpte para 1 par nu, för ja tänkte att de kanske blir lite trångt med 2 honor på den lilla ytan 50*50. är det rätt tänk eller skulle ja köpt 2 honor till hannen?
                      Jag tror nog att det skall fungera fint med bara en hane och hona (kolla mina "Rio Mamore" - 1+1). Det är ju inte så att det måste vara fler honor.
                      Ett troligt scenario jag ser framför mig nu är; Det par du har köpt har troligtvis gått i en ganska tråkig miljö i affären. När de nu kommer ner i ditt sköna kar blir själva miljöombytet en trigg till att mysa runt och skapa revir. Honan kommer troligtvis att vara den som initierar detta och sänder subtila (och ofta inte så himla subtila) signaler till hanen att det är pökläge, och han kommer (om han är frisk och spänstig) att haka på.
                      Lek kommer med största sannolikhet att ske, och förhoppningsvis blir den lyckad och du får se yngelvård.
                      När leken är över och ynglen har försvunnit inträder ett läge som kan bli lite kritiskt om man har endast en hona. Honan går då över i en vilofas och det kan, men behöver inte hända, att hanen blir aggressiv mot honan och jagar henne. Finns andra lekvilliga honor då i närheten intresserar sig hanen mer för dessa.
                      För att få balans mellan flera honor i ett kar behövs en hel del utrymme, kanske något större än bottenytan på ditt kar, och massor av gömställen som honor i olika faser kan vistas i.

                      Summasummarum; kolla nu in ditt par och kika på läget - det kommer troligtvis att funka jättebra, men skulle det bli obalans mellan hanen och honan kan man fundera på att sätta in någon hona till.
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 April 2012, 12:09.

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        tack så hemskt mycket får dom fina råden å infon.
                        ser verkligen fram emot det här nu
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av MrH
                          tack så hemskt mycket får dom fina råden å infon.
                          ser verkligen fram emot det här nu

                          Gôtt! När du får lite feeling senare, så släng in lite bilder på dom!

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            absolut! bilder kommer fast ja räknar ju inte med att kunna få en endaste bild efter att ja släppt i dom så ja får väll ta när dom ligger i påsen å ska koppas in.
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Härligt att du gillar stuffet, Pia, och ja, den lilla ettriga tjejen är makalös på att vakta de små!
                              Det är Kolglödstetror som syns - som Flaggcikliderna käkar upp sakta men säkert...
                              Klart man gillar stuffet
                              Kolglödstetrorna är fina, jag har ett stimm här hemma med
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • karrokaja
                                • March 2006
                                • 5388

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Jodå, tjejen har kvar ynglen idag också!

                                http://www.youtube.com/watch?v=Z33LX1vj5kA
                                oh fyfan! jävl....sata...helv....FI**..!!!!
                                vad snyggt!
                                speciellt när du vinklar kameran lite (01:40 min i filmen) och man ser in i djupa skogen av mys.
                                (misstolkning ligger bra till här)
                                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...