Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av simpson
    Det blir väl inte riktigt en inredning som inbjuder till att håva lite fisk en fredag för att det är kul


    Kanske några svaga (dimrade) spotlights bakom akvariet så du kan 'lysa' upp under stenarna för att kunna se yngel, fiskar som gömmer sig. Lagom dimmat så blir det väl nästan konturer endast av fiskarna i undre våningarna.
    Ja, några spotar får det nog bli också, fast ovanifrån! De fiskar som åker i får stanna... Det går inte att håva någonting där...

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Hmmm. Det känns som nåt hände där. De e luriga de där pöjkarna söderöver det är di....
      Anders svepte till med sin trollstav...

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Akvariestugan

        Den där Anders.... Himla trevligt när kompisar har smått magiska egenskaper.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5972

          Som jag sa, jag noterar

          Mentalt hänger jag med i både tanke och utförande, men ögonen är inte riktigt med när jag ser på bilderna.

          Har suttit framför dumburken och funderat på varför jag inte får till det riktigt?

          Så fick jag se en tändsticksask ligga på bordet och då kom jag på det

          Du har skalat upp inredningen till det 500 kar du har, men för ögat på bilderna kunde det lika gärna vara ett 100 liters, det finns inget som ger de rätta proportionerna på bilderna! Släng ner ett cigarettpaket (tändsticksask är för liten) eller något annat som vi är vana att referera storlek till, så ser man hur stort det är i verkligheten.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Visst, jag drar in en bild med ett vanligt ciggpaket i.
            På bild ser det verkligen pluttigt och trångt ut - det har jag alltid tyckt när jag fotat detta kar med olika inredningar i.
            Det ser verkligen maffigt ut när man tittar på det irl - sedan om folk tycker det är snyggt och häftigt inrett är ju en annan fråga som jag inte kan göra mycket åt...

            Kul att se dig här i tråden igen Maths! Att jag tyckte det nästan var lite "läskigt" att du noterade är mer för att jag vet att du har kritisk blick.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5972

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Visst, jag drar in en bild med ett vanligt ciggpaket i.
              På bild ser det verkligen pluttigt och trångt ut - det har jag alltid tyckt när jag fotat detta kar med olika inredningar i.
              Det ser verkligen maffigt ut när man tittar på det irl - sedan om folk tycker det är snyggt och häftigt inrett är ju en annan fråga som jag inte kan göra mycket åt...

              Kul att se dig här i tråden igen Maths! Att jag tyckte det nästan var lite "läskigt" att du noterade är mer för att jag vet att du har kritisk blick.
              Måst ju ta in och fundera innan jag har en åsikt, första intrycket är ju för det mesta inte korrekt,

              Nu blev det lite perspektiv i det hela!

              Tycker verkligen om att du "tar i" och anpassar storleken på inredningen till karets storlek.

              Gillar

              Edit: Man ska inte skriva när man är trött...
              Senast redigerad av c90368; 21 August 2013, 22:46.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av c90368
                Måst ju ta in och fundera innan jag har en åsikt, första intrycket är ju för det mesta inte det korrekta,
                Nu blev det lite perspektiv i det hela!
                Gillar verkligen att du "tar i" och anpassar storleken på inredningen till karets storlek.
                Gillar
                Bra!
                Jag har verkligen funderat på de många filmer man kan se från sjön, där stora, både runda och flata block syns och t.ex. "prinsessor" pilar och kilar fram och tillbaka, ut och in mellan stenarna.
                För att frångå en mer konventionell inredning, exempelvis 960-karet, ville jag denna gång få fiskarna att se små ut i jämförelse med inredningen - och inte bygga med de vanliga, staplade "grottorna". Mellan de stora flata stenarna kan man se rakt in till baksidan av karet och det kommer nog bli fränt att betrakta fiskarna när de simmar in och ut där på större ytor.
                Inredning och framför allt ljussättning är dock inte klar - det skall garneras ytterligare.

                Det här blir nog ett kar och en inredning som kommer att göra sig bättre på film - men det får vänta lite.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5972

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Bra!
                  Jag har verkligen funderat på de många filmer man kan se från sjön, där stora, både runda och flata block syns och t.ex. "prinsessor" pilar och kilar fram och tillbaka, ut och in mellan stenarna.
                  För att frångå en mer konventionell inredning, exempelvis 960-karet, ville jag denna gång få fiskarna att se små ut i jämförelse med inredningen - och inte bygga med de vanliga, staplade "grottorna". Mellan de stora flata stenarna kan man se rakt in till baksidan av karet och det kommer nog bli fränt att betrakta fiskarna när de simmar in och ut där på större ytor.
                  Inredning och framför allt ljussättning är dock inte klar - det skall garneras ytterligare.

                  Det här blir nog ett kar och en inredning som kommer att göra sig bättre på film - men det får vänta lite.
                  ville jag denna gång få fiskarna att se små ut i jämförelse med inredningen

                  Jag är helt med på tanken och jag tro att du hittat på "något nytt".

                  Men håll det kort, om du förstår vad jag menar.

                  Det är lättare att lägga till än att ta bort när de har flyttat in.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av c90368
                    ville jag denna gång få fiskarna att se små ut i jämförelse med inredningen

                    Jag är helt med på tanken och jag tro att du hittat på "något nytt".

                    Men håll det kort, om du förstår vad jag menar.

                    Det är lättare att lägga till än att ta bort när de har flyttat in.
                    Fan nätet la av så jag får köra på telefonen. Vi får se hur "kort" det blir, hörnena skall kläs med mer rund sten, främst vänsterhörnet.

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      Det ät inte ofta man ser en sådan här inredning! Du har verkligen använt akvariet!
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Snälla Mats, kan du inte provfylla karet innan du fortsätter - känns läskigt med alla kilon.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Fanbyalperna

                          • September 2005
                          • 752

                          Håller med Inger. Det ser onekligen lite riskabelt ut.
                          Har inte alltid rätt, men fel ibland

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av macke_fisk
                            Det ät inte ofta man ser en sådan här inredning! Du har verkligen använt akvariet!
                            Jo, och ändå ligger inredningen i en diagonal från nederkant på frontrutan till överkant på bakrutan - så det finns massvis av fritt utrymme - för att inte tala om allt utrymme mellan stenarna!
                            Jag ville komma undan de mer konventionella T-inredningar vi ofta ser - och som jag själv gjort så många gånger förut.
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 August 2013, 09:46.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Jag brukar alltid (t.ex. 960-T-karet) vara extremt noga med hur jag placerar stenarna, då menar jag inte bara inredningsmässigt utan även säkerhetsmässigt. Jag ser faktiskt inget riskabelt i looken... Men givetvis är det en potentionell risk med så mycket sten - men jag vet liksom inte hur jag skulle kunna påverka denna risk.

                              När jag ser på bilderna med 2D-ögon så förstår jag att det ser högt, rankt och mycket "riskabelt" ut, men tänk på att all sten ligger på en 60 cm djup bas - 150 cm lång. Stenarna är lagda i stort sett ända fram till frontrutans nedre kant med endast en smal remsa sand, så hela bottenytan är utnyttjad.
                              Jag skall återkomma senare med lite filmat material så tror jag ni får en annan "bild" på hur det ser ut.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Stenen väger inte så mycket mer än sand, så där tror jag inte det är någon fara.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...