Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Så, snart skall jag låta er vara ifred! Men, det är ju ändå några stycken som gillar att kolla hur det sakta går framåt, så jag sätter in några bilder till, och konstaterar samtidigt att nu är arbetsskissen hyfsat klar.
    Nu väntar lite annat som att fixa i ordning filtret, vänta in MH-ljusrampen och hänga den, samt att noga kolla ytterligare att karet står rakt och sedan fylla på lite vatten.

    Jag har tittat lite extra på bilderna och ser att det ser ut som att stenläggningen liksom tornar upp sig högt upp - men det är 2D vi kollar på, så det blir helt enkelt inte så lyckat på bild. Sista bilden är tagen från högergaveln och där kan man åtminstone se lutningen diagonalt bakåt.
    Ja, det tjänar intet till att visa fler bilder nu - det är bättre att vänta tills det hela är klart och man kan filma med lite rörliga vinklar istället.

    Det här har varit ett mycket roligt inredningsarbete, det är gôtt att prova lite nya trix och se var det landar. Nu hoppas jag bara att resten blir bra och att inga olyckor händer! Fler bilder och filmer vid ett senare tillfälle!
    Bifogade filer

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Fy bövelen, Mats...där är några kilo nu...jag håller tummarna!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Fy bövelen, Mats...där är några kilo nu...jag håller tummarna!
        Ja, haha! Det har släpats, lyfts och svettats... och jag hoppas också att det skall gå bra!
        Våga och vinn!
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 August 2013, 20:24.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Så, snart skall jag låta er vara ifred! Men, det är ju ändå några stycken som gillar att kolla hur det sakta går framåt, så jag sätter in några bilder till, och konstaterar samtidigt att nu är arbetsskissen hyfsat klar.
          Nu väntar lite annat som att fixa i ordning filtret, vänta in MH-ljusrampen och hänga den, samt att noga kolla ytterligare att karet står rakt och sedan fylla på lite vatten.

          Jag har tittat lite extra på bilderna och ser att det ser ut som att stenläggningen liksom tornar upp sig högt upp - men det är 2D vi kollar på, så det blir helt enkelt inte så lyckat på bild. Sista bilden är tagen från högergaveln och där kan man åtminstone se lutningen diagonalt bakåt.
          Ja, det tjänar intet till att visa fler bilder nu - det är bättre att vänta tills det hela är klart och man kan filma med lite rörliga vinklar istället.

          Det här har varit ett mycket roligt inredningsarbete, det är gôtt att prova lite nya trix och se var det landar. Nu hoppas jag bara att resten blir bra och att inga olyckor händer! Fler bilder och filmer vid ett senare tillfälle!
          Mats, jag litar på dig, med all den kunskap du faktiskt har. Fast jag känner mig inte riktigt trygg...än.
          Hur mycket byggande har du kvar?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Mats, jag litar på dig, med all den kunskap du faktiskt har. Fast jag känner mig inte riktigt trygg...än.
            Hur mycket byggande har du kvar?
            //Inger
            Nja, det är nog färdigbyggt nu - kanske flyttar runt några grejer, men det är därför torrinredning är så kul - man betraktar och sitter och punktstuderar små detaljer och rättar till, tar det lugnt och gottar sig.

            Inger, min "kunskap" är nog lika med noll - men håller skiten nu, så kall det hålla med lite vatten också!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Nja, det är nog färdigbyggt nu - kanske flyttar runt några grejer, men det är därför torrinredning är så kul - man betraktar och sitter och punktstuderar små detaljer och rättar till, tar det lugnt och gottar sig.

              Inger, min "kunskap" är nog lika med noll - men håller skiten nu, så kall det hålla med lite vatten också!
              Som jag sa, så litar jag på dig och din extremt "dåliga" kunskap. Fortsättning följer...

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Som jag sa, så litar jag på dig och din extremt "dåliga" kunskap. Fortsättning följer...
                //Inger
                Japp, fortsättning följer - nu är nog folk sketatrötta på det här, så det är la dags att "vila" lite... not, nu börjar annat kul!

                Kommentar

                • Triumph
                  • September 2008
                  • 295

                  Galenpanna Behöver jag oroligt nämna att sten har en densitet 2.5 - 3 ggr vatten? Den volym dina stenar tar kommer väga så många gånger mer. I konstruktionssammanhang brukar man vilja ha en säkerhetsfaktor på minst 1.5 vid statisk last... Hoppas kar och bänk är dimensionerat med en god marginal. Den andra rösten i mig säger "Fan vad coolt! Kör på. Klart det håller!"

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Triumph
                    Galenpanna Behöver jag oroligt nämna att sten har en densitet 2.5 - 3 ggr vatten? Den volym dina stenar tar kommer väga så många gånger mer. I konstruktionssammanhang brukar man vilja ha en säkerhetsfaktor på minst 1.5 vid statisk last... Hoppas kar och bänk är dimensionerat med en god marginal. Den andra rösten i mig säger "Fan vad coolt! Kör på. Klart det håller!"
                    Ja, det är klart det håller - finns inget annat!
                    Jag tror inte vi skall uppehålla oss så mycket kring om det här karet kommer att stå pall eller inte - jag har gjort myyyyycket värre grejer förr om åren.
                    Skiter det sig, så skiter det sig - då får man ta fram en rulle Torky och låta betonggolvet suga vatten ett tag. Frigolitplattorna tycks ta tyngden fint och jag är inte speciellt oroligt... faktiskt.
                    Så jag fokuserar på ditt; "Fan vad coolt! Kör på. Klart det håller!" - det rimmar bättre med min inställning!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      !
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Triumph
                        • September 2008
                        • 295

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ja, det är klart det håller - finns inget annat!
                        Jag tror inte vi skall uppehålla oss så mycket kring om det här karet kommer att stå pall eller inte - jag har gjort myyyyycket värre grejer förr om åren.
                        Skiter det sig, så skiter det sig - då får man ta fram en rulle Torky och låta betonggolvet suga vatten ett tag. Frigolitplattorna tycks ta tyngden fint och jag är inte speciellt oroligt... faktiskt.
                        Så jag fokuserar på ditt; "Fan vad coolt! Kör på. Klart det håller!" - det rimmar bättre med min inställning!
                        Inställningen ska man alltid ha. Min oro är bara att det inte finns stöd för hela bottenrutan. Alltså mellan den och bänken. Bottenglaset får helt fritt ta tyngden. Eller ser jag fel?

                        För övrigt verkar inreda akvarium för den o-insatte vara lite som botanisk thaiboxning (Nile City). Ingen ser eller verkar bry sig om vad som händer under resans gång utan får enbart njuta av slutresultatet. Frågar man här hemma "Vad tror du om att ha stenar och rötterna så här?" Så får man till svar "Har du ändrat något? Vad ska jag titta på?". Men när hela baletten är klar med vatten, växter och firrar så brukar det bli klang och jubel.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Triumph
                          Inställningen ska man alltid ha. Min oro är bara att det inte finns stöd för hela bottenrutan. Alltså mellan den och bänken. Bottenglaset får helt fritt ta tyngden. Eller ser jag fel?

                          För övrigt verkar inreda akvarium för den o-insatte vara lite som botanisk thaiboxning (Nile City). Ingen ser eller verkar bry sig om vad som händer under resans gång utan får enbart njuta av slutresultatet. Frågar man här hemma "Vad tror du om att ha stenar och rötterna så här?" Så får man till svar "Har du ändrat något? Vad ska jag titta på?". Men när hela baletten är klar med vatten, växter och firrar så brukar det bli klang och jubel.
                          Ja, du har rätt, bottenglaset tar hela tyngden - då det är ett ramkar, och karet vilar bara i/på ramen, på ställningen.
                          En 2 cm frigolitskiva ligger i botten på karet. Jag la i de stora bottenstenarna - lyfte sedan upp dessa och kollade - knappt en liten skåra i frigoliten. Jag förstärkte sedan med mer frigolit på anliggningspunkterna - jag kan inte göra mer... Det får liksom hålla...

                          Ja, det är likadant här hemma; "Oj, vad mycket sten, då blir det många gömställen - kommer de söta "prinsessorna" hem igen? De där clementinfiskarna som var gula, kommer de hem också?" Japp, baby - du vet de där ynglen som jag gav bort - de små söta - de kommer att gå här igen...
                          Men det gôttiga är att man gör som vill - hela tiden...

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ååhh... jag dristade mig till att lägga vattenpasset kors och tvärs på karet och lite liksom här och var på ställningen - den jävlans luftbubblan höll sig perfekt inom strecken - inte en differens någonstans... så, snart blir det vatten... i karet!

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              Gött! Kommer bli ett toppenkar!
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av macke_fisk
                                Gött! Kommer bli ett toppenkar!
                                Ja, om jag får säga det själv, så är jag riktigt nöjd - och det är inte ens vatten i ännu!
                                Jag skulle ju låta er vara ifred med en massa jädrans bilder - men kan ändå inte inte låta bli att slänga in ett par till...
                                Så därför, här;
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...