Akvariestugan
Kollaps
X
-
-
Jag skall visa en bild på en rot med tjocka tofsalger på ikväll, du kommer att blir grön i fejan av avund/PIA
Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
Kommentar
-
Kommentar
-
Nu skall jag snart åka iväg på moppen och se vilka fiskar som skall med hem i eftermiddag!
Kommentar
-
/PIA
Kommentar
-
/PIA
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Jag blir aldrig så glad över att internet finns som när jag kan följa en tråd som denna! Bilden ovan är i mitt tycke den bästa på detta akvarium hittills, för i denna kan man skönja hur fiskarna kommer att te sig i sitt nya hem.
Tidigare har jag funderat på hur ett sånt här akvarium lyckas hålla intresset (från akvarieägaren) uppe, gentemot ett akvarium fullt av växter. En sådan här inredning måste ju nästan bli mer statisk än en där man kan följa hur växterna växer, går tillbaka, förnyar sig och förändras, vilket jag tycker är en väldigt intressant del i akvariehållningen. Inte för att en ren sten- och rotinredning som denna förlorar i estetiken gentemot ett planterat akvarium, men jag har funderat på hur man håller intresset uppe under en längre period. Nu börjar jag dock förstå att det i detta fall kanske kommer att vara fiskarna som bidrar till den föränderliga ingrediensen? Det är fiskarna som kommer etablera sig på olika områden i akvariet, ta olika hålor i besittning och växa, falla bort och förnya "stammen" och att det är detta som bidrar med den känsla av "aha!" och "jasså, har de där flyttat sig dit nu?" som i alla fall jag tycker är en del av det mest spännande med akvariehållning. Har jag förstått saken rätt då?
Hur som är det i alla fall otroligt roligt och spännande att se akvarium, inredningar och fiskar som jag i nuläget bara kan drömma om, och följa på avståndMitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!Kommentar
-
Halloj Maria!
Jag skall inte skriva så himla långt denna gång, utan bara säga; Japp, du har rätt! Du har beskrivit det hela väldigt bra.
Det är just beteendet som är så intressant med många Tanganyikaciklider. Det händer ständigt något nytt och spännande. Av denna anledning inreder man också för att optimera miljön för fiskarna - sedan gör det ju inget om det blir snyggt för ögat också!
Kommentar
-
Nu du, jag har tillochmed filmat
hoppas det funkar för jag hittade en sorts YT-app på paddan
/PIA
Kommentar
-
Jag kan meddela herr Bryzell att två MH-ramper står och väntar i hallen, en på 125 cm till ditt 540 och en på 180 cm till ditt kommande projekt! Leverans på lördag kväll till Äpplegatan, om vi orkar för alla kräftor som ska ner i buken.../Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
-
Nu du, jag har tillochmed filmat
hoppas det funkar för jag hittade en sorts YT-app på paddan
http://youtu.be/aAnV-Eefa9Y
Helt makalöst! Wow!Kommentar
Kommentar