Akvariestugan
Kollaps
X
-
-
"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
Jag skickar in ett inlägg här hos dig Mats, på neutral planhalva, om ni förstår
Senast tiden har jag sett många kar med Discus, det har blivit lite av Discus boom här på Zoopet, vilket är roligt
Men jag har reagerat på att många kar har en dyr fin plasbakgrund och några spretiga växter. Vilket för fiskarna innebär att de går i ett kalt kar med mörk bakgrund. Min åsikt är att Discus behöver mörka gömslen där de kan dra sig undan och få vara "för sig själva" Precis som vi.
2009 var det nog bara Mats B och jag som hade Discus här på forumet, vad jag minns, men minnet är kort
Här kommer en film med 2009 video teknik som visar hur jag anser att Discus ska hållas för att spela ut hela sitt naturliga beteende.
PS: Notera att mina fiskar är i stort sett enfärgade, inga stressränder!
Senast redigerad av c90368; 23 August 2013, 21:48.Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
http://www.youtube.com/user/c90368
/MathsKommentar
-
C90, det där med stressränder, är ju lite beroende på när man fotar - och vilket humör dom är på just då. Har man som jag flera lekpar, så kommer stressränder lite hipp som happ - dels på dom lekande paren, och på "dom osäkra", som blir bortkörda...av dom lekande paren.
Sen självklart, så måste man inredningmässigt få till lite mörka skrymslen och vrår, där dom liksom kan "andas ut".
Fast sedan gäller det förstås, att just "känna" sina egna discusar.
//Inger"Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.Kommentar
-
Min profil
Mitt galleriKommentar
-
Jag skickar in ett inlägg här hos dig Mats, på neutral planhalva, om ni förstår
Senast tiden har jag sett många kar med Discus, det har blivit lite av Discus boom här på Zoopet, vilket är roligt
Men jag har reagerat på att många kar har en dyr fin plasbakgrund och några spretiga växter. Vilket för fiskarna innebär att de går i ett kalt kar med mörk bakgrund. Min åsikt är att Discus behöver mörka gömslen där de kan dra sig undan och få vara "för sig själva" Precis som vi.
2009 var det nog bara Mats B och jag som hade Discus här på forumet, vad jag minns, men minnet är kort
Här kommer en film med 2009 video teknik som visar hur jag anser att Discus ska hållas för att spela ut hela sitt naturliga beteende.
PS: Notera att mina fiskar är i stort sett enfärgade, inga stressränder!
Alltid kul när du är med och "gaggar" lite Maths!
Nog kan "akvariestugan" vara en ypperlig, neutral planhalva att lägga ett inlägg i/på - med tanke på att i denna tråd finns det massvis med varianter av Discushållning - som jag mestadels själv bidragit med alltså.
Dina filmer har varit, och är, alltid lika fina att titta på - torde vara en massiv inspiration för de flesta!
Jo, jag kan också hicka till när man ser vissa discuskar, och tänka; "jisses, här skulle man behöva rycka in och styra upp lite, så det blir ordning på grejerna".
Hur man håller Discus är ju lite beroende på vad man "skall göra" med dom - antingen ha dom i ett klätt, eller naket kar - där "naken" hållning oftast betyder lek-, yngel- eller juvenilkar - och vice verca.
Vad som vore rikigt, riktigt kul med dit inlägg, Maths - är om man kunde få igång en rejäl diskussion om hur man kan inreda och optimera ett "vardagligt" Discuskar - så att folk slipper de inledande faktorer som ofta gör att denna otroligt vackra och inressanta ciklid blir skygg, matvägrar och till slut tynar bort...
Fint att återigen kolla på en av dina Discusfilmer!Kommentar
-
Jag hoppas det kan bli något liknande senare när jag fått hängt den nya MH-rampen.
Kommentar
-
Ja, en sån där "halloween-lampa" vill jag ha med men jag får nog tråna ett tag till och spara pengar Eller så sätter jag upp en sån på min önskelista till jultomten/PIA
Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
Kommentar
Kommentar