Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    nää.jag är med dig en stund nu

    Gott att höra om "såpopera" -karet, kan tänka mig att det är gott action där i nu
    Hur skall du göra, skall du ha mer än dessa i karet?
    Ah, vad gôtt, Pia!
    Nej, jag tänker inte göra den där dundertabben att dra i fler arter i detta kar. Det blir bara dessa. Självklart är det "trist" (tycker säkert flertalet) med bara en art - men detta kommer att ändra sig framgent. Jag hoppas på ett par, eller kanske två - och sedan; magnifik koloni!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Tycker inte att det är trist med en art så länge de har ett intressant beteende eller så men är det "tråkiga" fiskar (läs..monsterfiskar ) som bara "är" i ett stort oinrett kar.. det ger mig inget överhuvudtaget
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Tycker inte att det är trist med en art så länge de har ett intressant beteende eller så men är det "tråkiga" fiskar (läs..monsterfiskar ) som bara "är" i ett stort oinrett kar.. det ger mig inget överhuvudtaget
        Ja, grejen med dessa små Tanganyikaciklider är just att det händer något precis hela tiden - fantastiskt kul och intressant att kolla på!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, grejen med dessa små Tanganyikaciklider är just att det händer något precis hela tiden - fantastiskt kul och intressant att kolla på!
          Tror dig! du vet ju att jag är i planer på ett Ta-kar ( japp är en härmapa, men det bjuder jag på ) det är lite närmare nu men detta projektet går nog inte i hamn förrän till vintern, efter tomten har varit här
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Tror dig! du vet ju att jag är i planer på ett Ta-kar ( japp är en härmapa, men det bjuder jag på ) det är lite närmare nu men detta projektet går nog inte i hamn förrän till vintern, efter tomten har varit här
            Apa dig så mycket det går! Har du några funderingar på karstorlek och vilka fiskar?

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Karet blir ett måttbeställt kar, inte stort men tror att det funkar med en mindre fiskart eller så, det blir ett 75*45*45 med en BTN Basalt/gneis bakgrund med filterkammare som kommer att står vinklad "framåt"
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Typ en sort av denna sorten: Julidochromis
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Bli inte förvånade, om jag också råkar bli en härmapa.
                  Jag vet inte vad jag ska för invånare i mitt tomma 240-liters. Det är ju mest apisar det har handlat om dom senaste åren, men dom tänker jag vila mig ifrån ett långt tag nu.
                  Jag sitter och kollar och kollar på olika fiskarter - då märker jag förstås, att jag egentligen inte vet speciellt mycket om en hel del fiskar och deras beteende.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Karet blir ett måttbeställt kar, inte stort men tror att det funkar med en mindre fiskart eller så, det blir ett 75*45*45 med en BTN Basalt/gneis bakgrund med filterkammare som kommer att står vinklad "framåt"
                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Typ en sort av denna sorten: Julidochromis
                    Ja, jullar i ett sådant kar med BTN gnesalt/bais () kan nog bli riktigt bra - då skall vi gagga jullebeteende på resan också - kul!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Bli inte förvånade, om jag också råkar bli en härmapa.
                      Jag vet inte vad jag ska för invånare i mitt tomma 240-liters. Det är ju mest apisar det har handlat om dom senaste åren, men dom tänker jag vila mig ifrån ett långt tag nu.
                      Jag sitter och kollar och kollar på olika fiskarter - då märker jag förstås, att jag egentligen inte vet speciellt mycket om en hel del fiskar och deras beteende.

                      //Inger
                      Klart att du skall testa, Inger!
                      Grejen med Tanganyika är att det krävs lite "studerarintresse" innan poletten liksom trillar ner. Många som ser halvtaskiga T-kar tycker ju att dessa ciklider är lika trista som Malawiciklider - men skillnaden är milsvid.
                      T-ciklider är ofta väldigt aggressiva och har ett mycket intrikat beteende, som många gånger överraskar, men när man väl får kläm på hur de funkar är belöningen desto större!

                      Kommentar

                      • Mysan__
                        • February 2008
                        • 407

                        Jag måste få flika in lite och säga: Grymt snygg kar!
                        Och angående det du skrev ovan någonstans att flertalet inte riktigt ser tjusningen i artkar. Så är det nog, men jag tycker det är otroligt fint. Och för den delen blir det mer intressant och studera dem
                        Mvh/ My

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Mysan__
                          Jag måste få flika in lite och säga: Grymt snygg kar!
                          Och angående det du skrev ovan någonstans att flertalet inte riktigt ser tjusningen i artkar. Så är det nog, men jag tycker det är otroligt fint. Och för den delen blir det mer intressant och studera dem
                          Härligt att höra, My!

                          Jag håller med dig - artkar kan verkligen bli intressanta då man kan "pinpointa" ett beteende, och speciellt när det krävs lite mer yta för en art att blomma ut, än låt oss säga kar på hundra liter och där omkring.
                          Visst sjutton skulle jag kunna tänka mig att ha ett par arter till i detta karet, men jag skippar det denna gång.
                          Jag har haft "prinsess"-kolonikar förr och det är alltid lika fantastiskt efter en tid då det hela drar igång!

                          Kul att du gillar det!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jag tänkte lite på Pia och Inger, som är lite småsugna på Tanganyika, och det faktum att man får ha lite "studerarögon" för att fullt uppskatta dessa ciklider.
                            Jag ser ju helt fantastiska skådespel, medan väldigt många uppfattar dessa ciklider som oerhört tråkiga.
                            Slänger in en liten film på dryga sex minuter... När jag tittar på filmen ser jag en lång räcka detaljer - hoppas du gör det också!
                            Sedan är det på det viset att film, i detta fall, inte gör verkligheten rättvisa.
                            (Kika gärna i HD)


                            video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                            Kommentar

                            • Marten64

                              • July 2012
                              • 1020

                              Hej Mats
                              jag har tittat på din senaste film och ditt mycket fina akvarie, den är verkligen fascinerande, jag ser ju en del detaljer men kan inte riktigt tyda alla i detta ställningsspel, men det känns verkligen att det är nerv i "luften". Särskilt om jag jämför med mina regnbågar som aktivt och något lallande simmar runt i karet. Det är häftigt hur olika akvarier kan vara och hur bred akvaristiken är.

                              //Johan
                              / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                              Kommentar

                              • macke_fisk
                                • December 2005
                                • 4442

                                Jäkligt nice film och tycker det är fint med krusningen på ytan som speglar sig mot stenarna .
                                MVH macke_fisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...