Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Bluewing
    Du kanske kan be snällt och få låna Pias tofs-rot?
    Det är den jag tänker på!
    Det är ju så jädra snyggt när det blir sånadäringa kolonier med tofsalger som vajar i det lätt strömmande vattnet... hoppas, hoppas!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Du kanske kan be snällt och få låna Pias tofs-rot?
      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Det är den jag tänker på!
      Det är ju så jädra snyggt när det blir sånadäringa kolonier med tofsalger som vajar i det lätt strömmande vattnet... hoppas, hoppas!
      Jag skall visa en bild på en rot med tjocka tofsalger på ikväll, du kommer att blir grön i fejan av avund
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Du kanske kan be snällt och få låna Pias tofs-rot?
        Tur du skrev rot det sista där ....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          Jag skall visa en bild på en rot med tjocka tofsalger på ikväll, du kommer att blir grön i fejan av avund
          Ursprungligen postat av ansjo
          Tur du skrev rot det sista där ....

          Aaaahhhh....
          Här är en bild på roten och tofsen vi talar om.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            näää inte denna, har en annan där nästan alla "grenarna" på roten är täckta....
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av PiaJo
              näää inte denna, har en annan där nästan alla "grenarna" på roten är täckta....
              Du inte bara inreder snyggt, utan ser även till att skaffa dig dessa lyxalger - ja, jag säger då det. In med en bild ikväll!

              Nu skall jag snart åka iväg på moppen och se vilka fiskar som skall med hem i eftermiddag!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Jag skall visa en bild på en rot med tjocka tofsalger på ikväll, du kommer att blir grön i fejan av avund
                Ursprungligen postat av ansjo
                Tur du skrev rot det sista där ....
                Annars ser tofsen ut så här
                Bifogade filer
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Du inte bara inreder snyggt, utan ser även till att skaffa dig dessa lyxalger - ja, jag säger då det. In med en bild ikväll!

                  Nu skall jag snart åka iväg på moppen och se vilka fiskar som skall med hem i eftermiddag!
                  Gött och jepp, bild kommer
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Annars ser tofsen ut så här
                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Gött och jepp, bild kommer
                    Toppenfin!
                    Det blir spännande att få se!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Japp, då var 7 st. Neolamprologus gracilis i burken!
                      Dom får gå ett par timmar i lite dagsljus nu, så att de acklimatiserar sig lite.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Maria S. Edström
                        • November 2012
                        • 95

                        Jag blir aldrig så glad över att internet finns som när jag kan följa en tråd som denna! Bilden ovan är i mitt tycke den bästa på detta akvarium hittills, för i denna kan man skönja hur fiskarna kommer att te sig i sitt nya hem.

                        Tidigare har jag funderat på hur ett sånt här akvarium lyckas hålla intresset (från akvarieägaren) uppe, gentemot ett akvarium fullt av växter. En sådan här inredning måste ju nästan bli mer statisk än en där man kan följa hur växterna växer, går tillbaka, förnyar sig och förändras, vilket jag tycker är en väldigt intressant del i akvariehållningen. Inte för att en ren sten- och rotinredning som denna förlorar i estetiken gentemot ett planterat akvarium, men jag har funderat på hur man håller intresset uppe under en längre period. Nu börjar jag dock förstå att det i detta fall kanske kommer att vara fiskarna som bidrar till den föränderliga ingrediensen? Det är fiskarna som kommer etablera sig på olika områden i akvariet, ta olika hålor i besittning och växa, falla bort och förnya "stammen" och att det är detta som bidrar med den känsla av "aha!" och "jasså, har de där flyttat sig dit nu?" som i alla fall jag tycker är en del av det mest spännande med akvariehållning. Har jag förstått saken rätt då?

                        Hur som är det i alla fall otroligt roligt och spännande att se akvarium, inredningar och fiskar som jag i nuläget bara kan drömma om, och följa på avstånd
                        Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj Maria!
                          Jag skall inte skriva så himla långt denna gång, utan bara säga; Japp, du har rätt! Du har beskrivit det hela väldigt bra.
                          Det är just beteendet som är så intressant med många Tanganyikaciklider. Det händer ständigt något nytt och spännande. Av denna anledning inreder man också för att optimera miljön för fiskarna - sedan gör det ju inget om det blir snyggt för ögat också!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Nu du, jag har tillochmed filmat

                            hoppas det funkar för jag hittade en sorts YT-app på paddan
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Jag kan meddela herr Bryzell att två MH-ramper står och väntar i hallen, en på 125 cm till ditt 540 och en på 180 cm till ditt kommande projekt! Leverans på lördag kväll till Äpplegatan, om vi orkar för alla kräftor som ska ner i buken...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Nu du, jag har tillochmed filmat

                                hoppas det funkar för jag hittade en sorts YT-app på paddan
                                http://youtu.be/aAnV-Eefa9Y

                                Helt makalöst! Wow!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...