Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Animaniac
    Angående kolglödstetrorna, har för mig jag läst att vissa bara har fått fler helt plötsligt Att de inte verkar röra sina ägg och yngel, och jag tänkte att de kanske har för små munnar? Tar de Apistogrammayngel då?
    Aha, detta kände jag inte till! Så mycket bättre i så fall - jag har aldrig sett Kolglödstetror de facto ta några yngel.
    Underbart, dessa tetror blir bara bättre och bättre!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Nattlampa? Hmmm, klassiker när det gäller Scalarer och att ynglen försvinner. Scalarer har gärna ynglen högt upp i karet - sällan eller aldrig de drar med dom ner i bottenskiktet. Det bästa (åtminstone som jag har kunnat utvärdera då man har scaleryngelhordar) är att faktiskt ha det mörkt på nätterna, och se till att det finns massor av exempelvis långa valisneriablad som ringlar sig vid ytan där de kan samlas vid mörkare timmar.
      Nattlampa funkar ganska dåligt i de flesta fall, då ynglen gärna är aktiva när det är det minsta ljus - de drar sig mot ytskiktet, somnar och stannar liksom till när det mörknar (gärna bland ytväxtlighet) vilket gör det svårare för exempelvis bilbukar och tetror i de övre skikten av karet att plocka dom...
      Fanken, undar om du inte skulle testa att faktsikt släcka karet för dina Redbacks nattetid, när de går med yngel - kan vara värt att prova iallafall.
      Tja, minns för en sisådär 100 år se´n (var väl kanske 10-15 år) hade ett scalarepar som fick frisimmande yngel, hade akvariet släckt på natten. När akvariet tändes, så hade ynglen spritt sig över akvariet, och blev ganska snabbt tetramat Kanske kan ha tänt i rummet ett tag efter släckning, men tror ändå jag har lite för mycket fisk i karet för att det ska kännas säkert.

      Angående kolglödstetrorna, har läst att folk har fått fler, om de har för små munnar för att kunna ta sina egna ägg och yngel är en gissning, men eftersom de är så små, och tetror annars brukar vara fina på att äta sina ägg och yngel, så tyckte jag det kändes logiskt

      Så du har löv till övers?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Animaniac
        Tja, minns för en sisådär 100 år se´n (var väl kanske 10-15 år) hade ett scalarepar som fick frisimmande yngel, hade akvariet släckt på natten. När akvariet tändes, så hade ynglen spritt sig över akvariet, och blev ganska snabbt tetramat Kanske kan ha tänt i rummet ett tag efter släckning, men tror ändå jag har lite för mycket fisk i karet för att det ska kännas säkert.

        Angående kolglödstetrorna, har läst att folk har fått fler, om de har för små munnar för att kunna ta sina egna ägg och yngel är en gissning, men eftersom de är så små, och tetror annars brukar vara fina på att äta sina ägg och yngel, så tyckte jag det kändes logiskt

        Så du har löv till övers?
        Ja, OK, ser du att ynglen tycks klara sig bättre med nattlampa så är det vägen att gå!
        Det enda jag kan säga om kolglödarna är att de tar rätt stora artemiabitar, trots allt... men svårt att säga var gränsen går från det och yngel...
        Visst, jag har Eklöv här - vi kan PM:a om detta, så fixar vi det!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Ja, OK, ser du att ynglen tycks klara sig bättre med nattlampa så är det vägen att gå!
          Det enda jag kan säga om kolglödarna är att de tar rätt stora artemiabitar, trots allt... men svårt att säga var gränsen går från det och yngel...
          Visst, jag har Eklöv här - vi kan PM:a om detta, så fixar vi det!
          Nja, kör nog med akvariet tänt, så får det bli alger hur mycket det vill Att de samlades vid ytan var ju mindre bra, med tanke på det 20-tal marmorerade bilbukar som håller till där. Tja, fryst artemia försöker ju inte komma undan, så då kanske de kan ta större bitar

          Ok, låter bra
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jag lägger filmerna här igen, så hamnar de ihop. Den första (pt.4) är den där honan motar bort en stor Flagga i slutet - rätt fränt faktiskt.










            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Fränt.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av gullefjun
                Fränt.

                //Inger
                Ja, vilken tjej, va?

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Jag vet att du inte mäter vattenvärden och så men du kanske skulle göra ett undantag för det hade varit kul att veta vad det är för ph i detta karet iom att det är så mycket rötter och löv. Det borde ju vara ett riktigt lågt ph..
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Jag har också efterlyst hans PH för ett tag sen - förmodligen har han inga tester hemma.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      Mats mäter pH med tungan, känner konduktivitet på lukten och kan lyssna sig till hårdhet genom att släppa droppar på en en plan yta. Korrekt?
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        Ursprungligen postat av VisualDarkness
                        Mats mäter pH med tungan, känner konduktivitet på lukten och kan lyssna sig till hårdhet genom att släppa droppar på en en plan yta. Korrekt?
                        oh yeah!
                        Lite som den där killen som kunde avgöra hur stort studiorummet var genom att lyssna på musiken som spelats in i detta rum.
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Jo, jag kan la köpa nån testgrej och kolla - kunde ju vara rätt kul att veta faktiskt!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jahapp! Här var det fest (iallafall hos mig!).
                            Jag fick lämna firandet en stund för att kolla till fiskarna i stugan - och jojomensan, den lilla ettriga Rio Mamore-honan har kvar ungeför 10-12 yngel - sicken tjej alltså! Självklart tog jag ett par bilder att dela med mig av!
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Kul om hon hade lyckats köra upp dessa i storlek, förutsättningarna finns ju...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                härligt att hon vaktar dom så intensivt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...