Freddie funderar på Asien-Svartvatten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Freddie funderar på Asien-Svartvatten...

    Vissa av er vet kanske att jag har ett 60L kar. Det startade som ett SA med apistos och pristellor men då apistona inte finns längre och jag fick något skit i karet så bara 5 pristellor är kvar tänkte jag göra om. I karet går nu 1+2 kampfisk eftersom dom bråkade i det lilla akret, 5 pristellor, 1 japan-blå guppyhane, 1 guppyhona (yngel) och en zebrasnäcka. Mina funderingar går åt att göra mig av med pristellorna (ge dom till affären) och släppa ner guppyna till mina tiger endlers (yngelhonan är avkomma från hanen). Skulle dom två vanliga guppyna "förstöra" endlers generna så ungarna blir helt konstiga? Hade varit coolt ifall man kunde få in lite mer blått i endlerna Jag tror inte dessa endlers är "äkta" endlers, det måste vara en korsning då honorna är groteskt stora, runt 6cm!
    Zebrasnäckan åker också ner till endlerna som städare, börjar bli lite alger i det karet.

    Vad ska jag då göra med 60L karet? Jo, jag hade tänkt testa något nytt, svartvatten från asien. Asientema har jag haft innan med guramis men aldrig svartvatten.
    Hade tänkt inreda med en blandning av torv, sand och diverse löv på botten. Har hittat en sida som säljer indiska mandellöv billigt, dom säljer även indsikt mandelsträdsbark som verkar vara väldigt bra för att färga vatten och släppa syror. (sänka pH)
    Hittar jag hade det varit coolt med palmlöv (små) också då det finns myckt sånt i asien och det hade givit en häftig och annorlunda känsla till karet tror jag

    Övrig inredning blir rötter, men inte bara en rothög som till apistos, utan lite mer "höjd" hade jag tänkt. Har "mangrove" men hade tänkt ha red-moore också just för höjden.

    Växter? - Nej, eller väldigt lite, flytväxter bör jag ha med tanke på labyrintfiskarna, men annars bara lite mossa och någon liten crypto.

    Fisk? - Primärfiskarna i karet vill jag ska bli ett stim av någon Boraras. Den minsta i släktet, Boraras micros, hade varit väldigt häftig att ha i ett 20-25 tal
    Galaxy rasbora är väldigt häftig och fin den med, men inte jättevanlig och priset är lite högt ifall man vill ha 20st, tyvärr
    Boraras (minns inte vilken art det var) har jag sett för 12kr st så det är inte så farligt

    Men då till problemet, kampfiskarna lär ju äta upp vara enda en av microrasbororna på en kvart, så vad ska jag göra med dom? Släppa ner dom i 240 karet som redan är en SA-asien mix?
    Hade varit roligt med någon annan gurami då, en liten art som lakritsgurami eller chokladgurami som verkar gilla svartvatten.

    Tror det kan bli riktigt häftigt med dämpad belysning och en massa microrasboror i lekdräkt bland en massa löv och murrigt vatten

    Lägg gärna en kommentar om vad ni tycker
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Min kommentar till detta är: kommer att bli mycket trevligt kar och skall bli kul att följa även denna tråden
    Jag har en grupp lakritsgurami och dessa är lite skygga men mycket fina
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      Ja du berättade det i Köge, att lakritsguramina är skygga, därför tänkte jag att dom inte tar microrasbororna

      Växterna som finns i karet nu (valle och anubias) åker ner i 240L karet. Hehe, undrar hur långa vallisarna är nu, sist jag hade uppe och mätte var dom längsta runt 180cm

      Allt ligger i palneringsfasen och det finns lite att göra först innan jag kan börja tömma karet.
      En sak jag kan behöva lite hjälp med är att hitta bra filmer/bilder/trådar om svartvatten i asien

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Mandelblad kan du köpa via ebay, bra mycket billigare där. Om man inte kan plocka dem själv.... men å andra sidan kostar flygbiljetten en del.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Synd att du bor så långt borta annars kunde du tagit över min grupp.

          Mandelblad såg jag i Tyskland vet inte priset dock..
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            Ska kolla på ebay, tack för tipset ansjo
            Hade varit najs om man kunnat plocka själv, då hade man även kunnat spana in biotopen på riktigt

            Det diskuteras här hemma om T-land och mässan, och det är väl lite spridda åssikter. Jag håller dock fast vid att det hade varit väldigt roligt att hänga på
            Ska jag upp eller du ner i vårt avlånga land, Pia, och dom finns kvar, är jag helt klart intresserad efter makeovern av karet

            Vet inte riktigt när makeovern ska ske, har lite saker på gång först, så om några veckor kanske...

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Nja, jag skall inte neråt ditt håll vad jag vet men skulle det mot förmodan bli så innan Göteborgs auktionen så hojtar jag till!
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                Gör så
                Dom kan ju få gå i karet sålänge om jag flyttar kamphanen.

                Var dom svåra att få tag på?

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Nä, det var de inte. "min" affär har haft dem inne flera gånger.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    Okej, jag har aldrig sett några men antar att dom går att beställa.

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Eklöv + boklöv + örnbräken blir ännu billigare. Torv liksom torvblock finns på plantskolor/trädgårdsbutiker. Döda grenar (men de ska vara riktigt döda, gärna sedan många år) finns i trädgården och i skogen. Häll inte i för mycket på en gång, för då får du masstillväxt av encelliga djur och då tar syret slut.

                      Om du vill att Boraras skall bli fler bör du inte blanda med andra arter. Starta i så fall med unga djur, äldre djur verkar vara sterila. B. micros lär du inte få tag i, men B. maculatus, urophthalmoides, naevus (det kanske är den du kallar B micros) och merah finns i handeln. Annars är det schokladgurami och en del ganska ovanliga Betta-arter av guramina som man framför allt hittar i torvträsk (eller nästintill torvträsk - rena torvträsk är ganska artfattiga)). Andra arter är t ex Puntius rhomocellatus, Paedocypris spp. , Rasbora einthovenii, Rasbora pauciperforata och Hemirhamphodon tengah.

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        Tack så mycket Erik! "halvnäbbarna" verkade väldigt intressanta, är dom svåra att få tag i? Jag har aldrig sett några

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Beställningsvara. Borde kosta under hundralappen styck. Flera av släktingarna har rapporterats odlade av amatörer i Sverige, men inte just den.

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #14
                            Okej, ska titta vidare och se om handlaren har möjlighet att ta hemåt mig

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              #15
                              Klicka på bilden för större version

Namn: Rot + bakgrund.png
Visningar: 1
Storlek: 14,6 KB
ID: 2143897

                              Såhär kan man kanske göra en snygg "rotvägg" utan att behöva limma rötterna direkt mot bakgrunden. Såhär blir dom ju enklare att ta bort om man skulle vilja det

                              Kommentar

                              Arbetssätt...