projekt: regnskog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    projekt: regnskog

    nu har jag fått mitt exo.terra 45*45*60 terrarium!
    jag ska försöka efterlikna ett regnskogsklimat där det senare ska få bo daggeckos. tror det blir Phelsuma Dubia.

    terrariet är 45*45*60 cm. (L*B*H). tycker det är ett bra terrarium för det är dörrar som öppnas utåt som luckor. det är bättre än skjutglas eftersom man kan öppna hela fronten då. det kan man ju inte med skjutglas.
    det är metallnät i "taket" av terrariet vilket ger bra ventilation. det finns även ett ventilations list under dörrarna.
    terrariet står på som små fötter så man kan få plats med värmematta/slinga under terrariet utan att behöva flytta det. man kan altså lägga dit en matta när man inrett och ifall det då behövs mer värme. ytterligare en smart lösning!

    på terrariet har jag en såkallad exo-terra compacttop där det får plats två lampor. jag ska ha en UV-B lampa och en dagsljuslampa.

    övrig teknik kommer att bli en termo och en hygrmeter, en exo-terra fogger dimm-aggregat och en fläkt för ökad luftcirkulation för att förhindra mögel.

    jag hade tänkt göra en egen bakgrund. har läst på repti.net om hur man kan göra och metoden jag valt går ut på att man tar en frigolitskiva, sprutar fogskumm på den vilket ger en oregelbunden struktur. innan skummet stelnar kan man lägga på trä och kork bitar för att stärka intrycket av natur. när skummet stelnat kletar man in det med sillicon (inte trädelarna. bara skummet) sen lägger man påett tjockt lager terrariejord. när denna kletiga massa stelnat skakar man av överflödig jord och voila! du har en snygg regnskogsbakgrund som klätterväxter kan klättra på. om man har ett högt terrarium (som jag) kan man trycka ner små plastkrukor i skummer så kan man senare plantera växter där.

    uppe i det ena hörnet av denna bakgrund hade jag tänkt ha foggern. den måste arbeta i vatten så jag hade tänkt att man kan sätta en flaska i skummet som man sen kan fylla med vatten och ha foggerna däri. då kommer det inte att synas. sen för att få ut dimman i terrariet gör man ett hål igenom flaskan, igenom skummet såatt dimman kan komma ut.


    hade tänkt börja på bakgrunden idag men när jag läste på fogskummbehållaren som jag hittade oöppnad i garaget så står där ett bästföre datum som gått ut för ett tag sedan.
    kan man använda det endå tror ni? vad skulle vara fel med skummet?

    detta är inte ett akvarie projekt men jag tyckte att det kunde vara kul att skriva lite om det här ifall att någon är intresserad. annars blir det som en "dagbok" för mig själv
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Kan i alla fall garantera att minst en person är intresserad.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      så kul!

      ska såga till frigolitskivorna idag iallafall sen får vi se om jag testar skummet. tror inte det är något fel på det, men när det står ett bästföre som gått ut för typ 4 år sedan så blir man lite tveksamm..

      Kommentar

      • matte_lkpg
        • July 2011
        • 146

        #4
        Kommer följas! Ska ju bli regnskog i min burk med så småningom
        http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          väldigt intressant, ska göra något liknande när ja är klar med nuvarande akvarieprojekt.

          en liten inspirations länk... http://www.pny.se/akvarium/regnskogsterrarium.html
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #6
            Ursprungligen postat av freddi36
            så kul!

            ska såga till frigolitskivorna idag iallafall sen får vi se om jag testar skummet. tror inte det är något fel på det, men när det står ett bästföre som gått ut för typ 4 år sedan så blir man lite tveksamm..
            skulle rekommendera att köpa nytt skum, har för mig att det är någon kemisk reaktion som uteblir om skummet stått för länge, även oöppnad, men jag kan ha fel.
            å andra sidan kostar en tub typ 50spänn så de är ju inge större utgifter =)
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • rasmus_agren
              • January 2010
              • 198

              #7
              Tror inte det spelar nån roll att skummet är gammalt eftersom det ändå inte ska vara bärande på nåt sätt. Ett trix som verkar vara lite inne nu är att tunna ut silikonet med toluen innan man häller på mossa/torv/jord. Det är nämligen lite trixigt annars eftersom silikonet är rätt fast och det blandar sig inte så bra med mossan.

              Kommentar

              • Simon Wikström
                • January 2011
                • 223

                #8
                Det här projektet ska bli kul att följa! Vad planerar du att ha i för växter i terrariet?
                Mvh Simon
                720 l med 2 st Hypostomus soniae.
                105 l med VF Poecilia reticulata.

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  Ursprungligen postat av rasmus_agren
                  Tror inte det spelar nån roll att skummet är gammalt eftersom det ändå inte ska vara bärande på nåt sätt. Ett trix som verkar vara lite inne nu är att tunna ut silikonet med toluen innan man häller på mossa/torv/jord. Det är nämligen lite trixigt annars eftersom silikonet är rätt fast och det blandar sig inte så bra med mossan.
                  har för mig att det inte härdar ordentligt som det ska när det är gammalt, å även om det inte ska vara bärande så finns ju då risken att det vittras sönder om det inte härdar ordentligt.
                  men som sagt, ja är inte helt 100 på att de va fogskum som det blev så med, men å andra sidan kostar en tub som sagt typ 50spänn. så varför chansa?

                  bra tipps med toulen, har ja inte hört förut.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    Ursprungligen postat av Simon Wikström
                    Det här projektet ska bli kul att följa! Vad planerar du att ha i för växter i terrariet?
                    Mvh Simon
                    just nu har jag 1 bromelia, 3 bromelider (tror det stavas så. växter från samma släkte som "äkta" bromelior), 2 paraplyväxter (glömmt namnet. igen), 4 olika tilandsior, en storbladig växt som lever uppe på träden, 3 phelanopsis orkideér. ska köpa fler sen när jag ser vad som passar i


                    jag testade skummet idag. sprutade ut lite på en bit frigolit för att se hur det blev. det skulle härda på 2 timmar enligt burken. nu har det gått ca 1 timme och det har stelnat ganska bra. om man bryter sönder det så är det fortfarande som gummi innuti. får se hur det blir efter 2 timmar
                    tror jag köper en ny så får denna vara som reserv om det skulle fattas lite sen.

                    Kommentar

                    • Joakim Lundgren
                      • August 2006
                      • 631

                      #11
                      Den här tråden kommer jag följa med stort intresse! Jag hoppas få chans att själv göra ett regnskogsterrarie, men då med någon spännande groda istället. Jag kan tipsa om frogforum.net, där finns mycket bra info om regnskogsterrarier.
                      AKA: Lizardking

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        så, då kanske man ska börja göra något också
                        jag använder den gammla skummburken endå eftersom skummet ser precis ut som det ska nu efter några timmar. frasigt och hårt

                        tar några bilder medan jag håller på så ni kan få se hur det blir. nu ska jag gå och såga frigolit och klippa sönder plastkrukor

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #13
                          lite bilder

                          Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,4 KB
ID: 2138165
                          Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,1 KB
ID: 2138166Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 193,4 KB
ID: 2138167 såhär stökigt har nog mitt skrivbord aldrig varit!
                          Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 014.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,4 KB
ID: 2138168 såhär hade jag tänkt att flaskan som foggern ska se ut. det är botten av en PET-flaska som jag satt ett lock på för att dimman inte ska åka ut i rummet. det är gjort av ett philadelfiaost paket lock som jag klippt till så att det passar. det sitter fast med två små (vet inte vad man ska kalla det men ni ser på bilden )
                          sen är det ett hål så att dimman kommer ut i terrariet.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 015.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,1 KB
ID: 2138169 såhär ser terrariet ut med frigoliten i. jag har ritat ut var alla trä och barkbitar ska sitta. samt lite krukor. i hörnet längst upp ska fogger-flaskan sitta.

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #14
                            i måndagskväll beställde jag en fogger, en UV-B lampa och en hygrometer från Herperschoise.se. det stog det att det skulle ta 1-2 dagar för dom att se betalningen och yterligare 2 dagar innan jag skulle få mitt paket. jag fick det igår!
                            hämtade inte in posten igår för jag "visste" att jag inte skulle få någon avi. kl 19:40 hämtade jag posten och såg avin. sen vart det ner till ICA och postens utlämmningställe på 10 röda för dom stängde kl 20:00

                            idag ska jag få till skummet hade jag tänkt. lite kvar att fixa med frigoliten först bara.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              freddi! kolla in den här killens terrarium. vansinnesnyggt o massa inspiration

                              Kommentar

                              Arbetssätt...