projekt: regnskog

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #61
    mjo, risken finns att den kommer krasha, dom är ju inte gjorda för att gå torra. dom klarar väl ett tag utan vatten men inte gärna flera dagar.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #62
      den kommer inte gå torr hos mig. jag kollar alla mina burkar flera gånger per dag
      det är väl mest i början när allt är nystartat som man får ha lite extra koll så man ser att allt fungerar bra. sen lär man ju sig vad man måste göra och när.

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #63
        great, hur gick de med foggern? löste du det? kollade du upp de där me pingvinen ja skrev om tidigare?
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #64
          jag fick en ny fogger för någon vecka sedan. hade redan fått en ny när jag fick ditt tips.

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #65
            kan va värt å kolla upp ändå, just in case grymt bra fuktare dom där pingvinerna. får du nys om en så köp den direkt!
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #66
              ja. får ta och göra det

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #67
                nu är den ena biten fast silliconad

                tror jag behöver köpa en slangkrage så att slangen inte kläms i vinkeln. vill inte göra hålet i bakgrunden större för då finns det nog risk att djuren kan komma in där och fastna.

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #68
                  här har inte hänt mycket på en månad. jag själv har varit mycket slö med detta projektet eftersom jag skulle på semester vecka 8 så innan dess ville jag inte göra för mycket för under den veckan kunde jag ju inte övervaka terrariet. nu när jag kommit hem beställde jag en pump av en som skulle sälja lite saker. väntar fortfarande på den...
                  beställde även ett lysrör till mitt saltakvarium och en rörvinkel på guldfisken.se. fick det paketet idag.

                  kan någon hjälpa mig: jag trodde att en rörvinkel med måtten 9/12 skulle passa en slang med måtten 12/16. dvs rörvinkelns ytterdiameter är samma som slangens inerdiameter. av någon anledning var rörvinkeln för liten?? testade den på en 10/14 slang och där passade den. ska man verkligen behöva veta att storleken på rörvinkeln inte passar samma storlek på slang när man köper en?!? då kan man faktiskt skriva vilken slang den passar så att inte fler blir "lurade".

                  hur ska jag göra nu då? om jag ska köpa en ny kommer den med frakt kosta 75 spänn vilket är för dyrt för en plastbit. någon som vet en affär runt malmö som säljer och har hemma i lager? jag har inte hittat någon. arkenzoo, zoogiganten, hornbach, grizzly på burlöv har inte.

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #69
                    VP rör? finns ju både vinklar å skarvar
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #70
                      hur fäster jag det på slang? sillicon?
                      isåfall kan jag sillicona fast den jag köpte som var för liten
                      bäst hade dock varit att ha den "lös" så jag kan vrida den om det behövs.

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        #71
                        silikon funkar.
                        VP rör finns i åtminstone 2strl, kanske du kan trixa något me det?
                        nackdelen är väll att dom är ganska stora å svåra att ha i små utrymmen.
                        men om du åker på typ bauhaus, jula eller nån vvs firma så finns de säkert massa kopplingar å böjar å sånt där som du kan köpa å trixa med.
                        finns ju 90c vinklar i plats te.x i olika storlekar.

                        kika runt lite, borde inte va svårt å få tag på.

                        hitta du nån liten pump förresten? visst vare väll du som leta en sån till vattenfallet?
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #72
                          japp jag köpte en av en kille på saltvattensguiden, den var lite stor dock så den får sitta i 60karet och den eheim compact 300 som finns där idag ska jag ha till vattenfallet. har inte fått den än så jag ska fråga om han skickat den.
                          det blev en aquarium systems microjet.

                          ska se om jag kan fästa den jag köpt med sillicon annars får jag gå på rörjakt vill helst att den ska vara liten vilket denna är så den inte syns. funkar det inte åker jag till Jula

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            #73
                            aa kanon. annars hitta ja faktiskt en väldigt liten pump alldeles nyligen när ja städa garaget hos farsan, de är en sån där man har i vattenfall. svårt å säga liter antal men kanske 100/timmen? typ.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Foto0217.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,0 KB
ID: 2139399
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              #74
                              den var liten!
                              undrar hur hög tryckhöjden är? vattenfallet sitter typ 45 cm upp. en eheim compact 300 som ska driva vattenfallet har ju en tryckhöjd på 50 cm så det funkar ju.

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                #75
                                jag kan prova å se hur högt den orkar trycka om du vill?. kan göra de i morron, orkar inte blöta ner mig ikväll
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...