60 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    60 liter SA

    hej

    nu har jag blivit Goldmedlem så jag tänkte starta en ny tråd om mitt projekt att göra om mitt asien kar till et SA.
    där det nog kommer att gå någon apisto eller annan dvärgciklid.

    igår var jag på Jula och köpte blästersand för det är så billigt och snyggt.

    men bara för att vara på det torra så lägger jag upp en bild på sanden jag köpte så jag kan vara säker på att det var rätt sand jag köpte.-inte roligt att göra några onödiga misstag som man blir straffad för senare när fisken dör

    är detta julasanden man ska ha?

    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,7 KB
ID: 2181647
    Senast redigerad av freddi36; 17 March 2011, 10:34.
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    jag ska ha en btn slimline-röd gnejs/basalt bakgrund som jag precis beställde från zoogiganten i lomma.
    han som svarade sa att han kunde ha den på Onsdag! shit vilken kort leverans.

    jag ska i ena hörnan göra ett inbyggt filter bakom bakgrunden. pumpen köpte jag i tyskland och är en eheim compact 300. den är värkligen som namnet säger-compact!
    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,7 KB
ID: 2132249
    till helgen ska jag börja på projektet så då blir det mycket som händer i tråden

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      jaha då har man varit på Zoogiganten i Lomma och hämtat en BTN bakgrund + köpt lite stenar och raster .
      det var riktigt billigt för bakgrunden om man gämför med andra butiker.

      några ekkvistar jag ska ha i och bakgrunden, s-line RG/B och lite lavasten som ska bli grottor
      Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 192,1 KB
ID: 2132291 Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,4 KB
ID: 2132297
      Bifogade filer
      Senast redigerad av freddi36; 16 March 2011, 19:31.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        nu har jag startat på allvar

        idag har jag tömmt akvariet på allt och guldbarberna och botierna har fått ett nytt hem.
        jag ska ha kvar ancistrusen för den är inte så stor så den får flytta när den har växt ur karet.

        en fråga: på sillicon paketen så står det att ytan som man ska limma på måste vara helt ren. hur rent är det?
        räcker det med att man tvättar baksidan med vatten och gnuggar med en svamp-jag har en grov algborttagningssvamp från JBL?

        eller måste man ha något rengöringsmedel, jag vet att vanligt diskmedel och sån´t är mycket giftigt så vad ska man ha om det behövs något?
        glaset som jag ska limma på är helt alg fritt för ancistrusen har ätit allt
        jag behöver svar idag för imorrgon ska bakgrunden dit!

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ta ett rakblad o skrapa bort allt skräp. sen tar du aceton o gnuggar rent ordentligt. så du får bort allt fett av tex fingeravtryck etc.

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            ok jag her ett rakblad som är till för att ta bort alger i akvariet, den funkar nog. men aceton? då måste man skölja rent ganska noga efteråt eller?
            btw är det rätt sorts sand på första bilden-är det den blästersanden från jula man kan ha?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              aceton avdunstar så det är inte så farligt. men du kommer nog använda tex diskmedel när du ska göra snygga fogar. så jag hade gjort så att när silikonet väl torkat så spolar du i karet o fyller det med vatten som du sen tömmer ut.

              a det skrapan funkar nog bra. glaset ska vara helt rent.

              aa det är den jag har köpt förr med så den funkar

              video på när jag silikonade om ett kar.



              sen när du ska göra hål för rasterna så ta en dos-borr.
              så här
              Bifogade filer

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                o du ett tips. försäk inte att bygga grottor med stenen sen. det ser bara illa ut och "man-made". lägg de i ett stenröse bara så ser det snyggare ut och fiskarna kommer hitta o göra egna grottor.

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  lite mer bilder på hru jag satte min bakgrund i min asien kub
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    en annan sak. ska du ha guldbarber i 60L kar? mjaa lite för litet för dom. o vad är det för botior?

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #11
                      bra då är det inget att oroa sig för med sanden

                      aceton ska jag köpa i morgon då den enda jag hittade hemma var morsans nagellackremover. jag har läst här på zoopet att man ska ha ren aceton och inte sån till att ta bort nagellack.

                      guldbarberna hade jag i karet innan men när några har dött och jag inte hade så många kvar så gav jag dom till en vän som redan hade några. och sen så var de faktiskt ganska stora och såg lite "obekväma" ut i 60 karet.
                      det var dvärgbotier som jag också gav till vännen.

                      rasterfråga: jag hade tänkt att ha två raster ett nere vid sanden som tar det värsta av avfallet och ett lte högre upp som bara tar vattnet i allmännhet. men hur högt över sanden ska det lägsta rastert sitta så inte all sand följer med?

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        stenarna är ju lavasten så de behöver man inte lägga så speciellt för att det ska bli grottor, -de är redan så gropiga.
                        för att fogarna inte ska synas så mycket kan man då lägga på sand på silliconet? dos borr har vi så det är inga problem.

                        jag hade tänkt att bygga filterhörnan såhär. hoppas bara att det går att se och förstå något

                        Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,7 KB
ID: 2132344jag ska om det är plats också ha doppvärmaren där. typ till vänster i "triangeln"
                        dom svarta ovalerna är raster

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Ser bra ut på skissen, kul att du valt sned vägg mot bakgrunden istället för kvadratisk filterhörna som många bygger vilket jag tycker ser onaturligt och konstigt ut.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #14
                            nu har jag sågat ut bitarna. men det är en sak jag funderar på, hur högt över sanden ska rasterna sitta för att det inte ska följa med en massa sand in i filtert?

                            bilder kommer lite senare idag.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              som du sser på mina bilder så har jag min säkert 10 cm från kanten på bakgrunden. o sanden är typ 6-7 cm hög längst bak i mitt kar . så jag har typ 3 cm tillgodo. funkar bra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...