375l SA/sällskap uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    375l SA/sällskap uppstart

    Hej!

    Börjar med att hälsa och en liten presentation, ny på forumet som man är. Har haft akvarium till och från under i princip hela livet men aldrig egentligen satt mig in i hobbyn särskilt djupt utan mest kört på sunt förnuft vilket oftast funkat bra. Satte upp mitt 95l för ett halvår sedan och började då fördjupa mig lite i akvaristiken och blev därmed sugen på nåt ytterligare och ffa större akvarium. Snubblade för en tid sedan på en annons om 3 akvarier, ett 375, 125l och ett 62l. Fullt utrustade och med en hel del krimskrams till ett kanonpris så det var inget svårt beslut att ta. De två mindre akvarierna får vänta lite men iaf det minsta kommer att agera yngelakvarium så snart jag får tid, för prio 1 är givetvis att sätta igång 375:an.

    Tanken är SA biotop men jag kommer inte vara stenhård på biotopen när det gäller växterna och förmodligen kommer fiskbeståndet bli något orent också, siameserna får iaf initialt flytta över från mitt nuvarande. Störst fokus ligger på att inte hålla för stora fiskar, tycker det är fräckt med ett lite större akvarium med småfisk. Vidare håller jag helst fisk som är lättlekt.


    Hårda fakta:
    * 375l ramakvarie 150*50*50. På träklädd metallram och med hemmabyggd heltäckande ramp.
    * Svart Aquael bakgrund beställd (så fort den kommer fyller jag upp med vatten).
    * Belysning, 4*36W, lite blandade rör. Tror det är 2st lumilux cool white, 1st Aquarelle samt 1st sylvania grolux. Alla nya och fler finns för justering. Saknar dock reflektorer, något som måste åtgärdas snarast. Blå & vita dioder monterade som kvällsbelysning .
    * Ytterfilter Aquael Unimax 500 plus 1500l/h. Ytterligare innerfilter finns tillgängliga för komlettering. Även UV finns om det skulle behövas.
    * Substrat: Grövre engelsk sjösten (~3-6mm kanske) blandat med Julas blästersand. Under detta funderar jag på någon sorts växtsubstrat men lutar åt Kattsand av ekonomiska skäl. Kompletterar med punktgödning med lateritkulor.
    * Inredning: Massor av kolsten (hoppas på snygg match med bakgrunden), en rödtonad lavasten, 3 hyfsat stora mangroverötter. En red moor rot kommer inhandlas för att monteras i mittenstaget och på så vis hänga ned från ytan.
    * Näring: Kommer inledningsvis köra lite fjunigt med Happylife happyplant och happycarbo. Både mäsksystem (2*5l dunkar) och PMDD finns tillgängligt men jag tänkte avvakta lite med för mycket gödning innan det mognat in sig lite. I framtiden skulle jag gärna köra trycksatt CO2 men det beror på när ekonomin tillåter.

    Kommentar:
    Som ni ser är belysningen i minsta laget. Reflektorer till rören kommer fixas omgående, skulle dock gärna bygga något själv för att spara en slant så om någon har nåt tips på bra DYI mottages det gärna! Vad tycker ni om tanken att vara sparsam med näring och CO2 i inledningen? Tanken är att slippa alger givetvis. Tycker dessutom att många man läser om är lite otåliga både med växter och ffa fiskar, jag vet att det blir tufft men jag ska försöka ha tålamod och verkligen låta det balanseras ordentligt innan jag öser på mycket näring och fisk.

    Hur ser ni på mixen Grövre sjösten och fin blästersand? Hardscapen jag tänkt mig är en "ö" med grus som "mark" och sand runtom som "vatten". Men jag kommer även blanda i lite sand i gruset, dels för det estetiska men jag har även en tanke att det kan isolera kattsanden/näringssubstratet lite och därmed få jämnare näringstillförsel nedifrån. Erfarenheter/kommentarer?


    Växter (med reservation för felstavningar):
    * Limnopholia Sessiflora
    * Echinodorus Magdalensis
    * Echinodorus Tenellus
    * Echinodorus Red Flame
    * Glossostigma Elatinoides
    * Hygrophila Difformis
    * Cryptocoryne Lutea
    * Pogostemon Helferi
    * Lysimacia Numiaria
    * Myriophyllum Mattogrosso
    * Anubias Barteri var. Nana
    * Hygrophila Polysperma
    * Ceratopteris Thalictroides
    * Hydrocotyle Verticillata
    * Microsorum Pteropus "Narrow"
    * Vallisneria Americana
    * Hygrophila Difformis

    Kommentar:
    Några växter kommer från mitt nuvarande kar men mycket kommer beställas redan på tisdag. Några synpunkter på urvalet (är som sagt lite ont om tid)? Har försökt undvika de mest ljus & CO2 krävande växterna men jag känner på mig att det kan bli tufft för några trots det. I skriven form kändes det helt plötsligt som mycket växter, tror ni det finns risk för växtsoppa?

    Fiskar:
    Bekräftade:
    * Guppy (Pilotfiskar som kommer få flytta ut när akvariet gått in sig)
    * Segelfensmolly. Till en början de 1+3 som jag har i det nuvarande karet men beståndet kommer succesivt ökas eftersom jag har gott om yngel av varierande ålder i 95l akvariet.
    * Ancistrus. 1+1 som förhoppningsvis kommer leka en hel del.
    * Otocinclus. ~5st.
    * Siamesisk algätare. 2st.
    Ej Säkra:
    * Rödmunstetra. ~20-30st.
    * Boliviansk Fjärilsciklid. ~5st.
    * Corydoras ?. ~8st.
    * Apistogramma ?.

    Kommentar:
    Vad tror ni om valet av stimfisk? Rödmunstetrorna sägs ju stimma väldigt bra och blir inte allt för stora och därmed kanske inte heller så yngelhungriga. Någon annan, aningen mindre och gärna lättlekt stimfisk, tar jag gärna emot tips om dock!
    Den bolivianska Fjärilscikliden känns rätt säker då den verkar både tålig och lättlekt. Vill gärna testa någon Apistogramma också (troligen Cacadua), någon kommentar på den kombinationen? Ska dock vänta rätt länge innan ciklider inhandlas så jag vet att akvariet mognat ordentligt.
    Vilken corydoras rekommenderar ni om jag vill ha en relativt liten men samtidigt lättlekt fisk? Kikar på Sterbai och Panda mest men det är rätt öppet.
    Övriga tankar om fiskbeståndet eller tips om fiskar jag kanske förbisett?

    Det var väl det viktigaste, frågor och kommentarer är varmt välkomna! Ska ordna guldmedlemskap snarast så jag kan lägga upp bilder. Ska ta nån bild och slänga upp på photobucket i morgon, det finns dock inte så mycket mer att se just nu än själva akvariet och en slarvig hardscape. Skulle också kunna göra en något tydligare skiss på scape:en om intresse finns, har en kladd nu.

    Tjipp!
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Rödmunnarna är rejält vackra, kanske de vackraste tetrorna jag haft chansen att se.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Ja efter att ha kollat in rödmunnarna på youtube känns valet rätt säkert, verkar stimma fint som tusan...

      Verkar som att bakgrunden dyker upp idag eller imorgon. Kom just på att jag inte har silikon hemma
      Vilken billig och bra sådan rekommenderar ni? Läste nånstans om clas ohlson men då jag söker på deras hemsida hittar jag bara en som är för utomhusbruk. Är det den som gäller eller har den försvunnit ur sortimentet och var hittar man i så fall lämplig silikon?
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • hult87
        • February 2010
        • 1287

        #4
        du behöver en silikon som inte innehåller antimögelmedel vet inte om den på clas ohlson men större brädgårdar brukar ha silikon som går ha i akvarium, läs på tuben, det står på den lycka till, ska bli kul att följa detta projekt

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Jag tror "Classe" ska ha akvariesilikon, bara att kolla!
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Som upplysning har silikonet som passar akvarium utgått från classes sortiment, slut på centrallagret och så. Jakten går vidare, k-rauta nästa!
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              K-rauta hade! Dessutom var posten väldigt effektiva idag så jag har hämtat och silikonat bakgrunden nu. Så det står på härdning. Måste säga att jag inte hade så hemskt höga förväntningar på bakgrunden som kostade futtiga 373kr (150*50 cm alltså), men den funkar riktigt bra. Som jag hade hoppats matchar den snyggt med kolstenarna. Lite plastglansig är den ju givetvis men det ger ju med sig med lite alger och sen kommer den inte synas på samma sätt när inredning och växter är på plats. Kul att äntligen komma igång!

              Bilder finns nu här:


              Har dessutom i det närmaste bestämt mig för Corydoras Adolfoi vad det gäller pansarmal. Åsikter om denna fisk?
              Senast redigerad av Moving Waves; 09 August 2010, 23:33.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Uppdatering:

                Karet är nu vattenfyllt sedan en vecka. Det blev några förändringar:

                * Blev ej nöjd med substratet så istället för kombon nämnd tidigare blev det 1-2mm sand i hela karet med ett lager coop xtra kattsand i botten för extra bakterieyta samt lite näringstillförsel. Den sand jag hittade, och fick till ett riktigt bra pris dessutom (50kr/25kg), är "Sikfors blästersand". Något mörkare och mindre röd än råda tror jag.
                * Reflektorer är införskaffade, fick faktiskt en bunt gratis av en vän.
                * Växtlistan har genomgått en del smärre förändringar så dessa finns nu i karet:
                Echinodorus Magdalensis, Hygrophila Difformis, Cryptocoryne Parva, Pogostemon Helferi, Hemianthus Calitric, Ludwigia Peruensis, Myriophyllum Mattogrosso, Riccia Fluitans, Vallisneria Americana, Ceratopteris Thalicroides, Ophiopogon Kyoto. Samt en del hornsäv.
                * Just nu simmar ett par Ancistrus samt ett gäng guppys som inkörningsfiskar.

                Har som sagt 4*36W i karet (0,38W/l) som är i svagaste laget. Kikar på en 2*54W T5 som komplettering. Skulle då hamna på 0,67W/l vid fullt ös, skulle det vara overkill med tanke på att jag inte har CO2 utan bara kör EC?
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #9
                  Bilder finns förresten men jag struntar i photobucket, betalade in goldmedlemsskapet idag så det borde inte dröja så hemskt länge innan jag kan posta direkt i tråden.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5972

                    #10
                    Har läst din inledning just nu, vi har mycket gemensamt! Men jag var där du är nu 2005.

                    Kommer med fler inlägg snart, men vill hålla dig on-line.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5972

                      #11
                      Ja, hmm trodde jag hade trådar med bra information, men de är för långa och svårlästa.

                      Eftersom du verkar vara intresserad av växter i kombination av SA så tror jag att den här tråden kan vara av intresse för dig http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132974

                      Det karet är fortfarande igång och snurrar på bra.

                      Till skillnad från dig har jag ett väldigt begränsat antal växtarter, vilket är medvetet. Jag vill inte ha en växtutställning utan helst ett någorlunda naturligt utseende. Jag har även tagit bort alla finbladiga och nästan alla stängel växter, detta på grund av att det blir för jobbigt att sköta dessa växter.

                      Ja, nu kom ju jag med en massa pekpinnar Det var väl inte riktigt tanken, men de kanske kan resultera i en dialog där jag kan svar på dina frågor istället.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #12
                        Kul med inut C90368, har redan läst en del av dina trådar och myst till youtubefilmerna med stort intresse men ska givetvis botanisera mer bland relaterade trådar.

                        Du har helt klart en poäng när det gäller växtsoppan. Kommer nog själv så småningom gå mot ett färre antal växter och mer biotopliknande miljö men såhär i begynnelsen vill jag gärna ha det så frodigt som möjligt, dels för det estetiska men också för att lättare kunna urskilja vilka växter jag tycker passar och inte. Har nämligen ett 95liters igång och dessutom ett 125l och ett 62l som står och väntar på framtida projekt, så plats för överskottsväxter kommer det finnas gott om.

                        Att pyssla med gallring och sådant är också något jag i nuläget ser fram emot, även om jag inser att jag säkert blir less så småningom.

                        Till saken hör också att de flesta vackra växtakvarier man ser har urtråkigt fiskliv och vice versa, så ambitionen är ett välvuxet kar med bibehållen fokus på fisklivet. Vad utfallet blir i framtiden får vi väl se .

                        Tack för kommentaren!
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5972

                          #13
                          Ser att du just nu läser min 400 SA tråd, kul

                          Den är lång...

                          Så jag går och kramar kudde nu
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5972

                            #14
                            Ursprungligen postat av Moving Waves
                            Kul med inut C90368, har redan läst en del av dina trådar och myst till youtubefilmerna med stort intresse men ska givetvis botanisera mer bland relaterade trådar.

                            Du har helt klart en poäng när det gäller växtsoppan. Kommer nog själv så småningom gå mot ett färre antal växter och mer biotopliknande miljö men såhär i begynnelsen vill jag gärna ha det så frodigt som möjligt, dels för det estetiska men också för att lättare kunna urskilja vilka växter jag tycker passar och inte. Har nämligen ett 95liters igång och dessutom ett 125l och ett 62l som står och väntar på framtida projekt, så plats för överskottsväxter kommer det finnas gott om.

                            Att pyssla med gallring och sådant är också något jag i nuläget ser fram emot, även om jag inser att jag säkert blir less så småningom.

                            Till saken hör också att de flesta vackra växtakvarier man ser har urtråkigt fiskliv och vice versa, så ambitionen är ett välvuxet kar med bibehållen fokus på fisklivet. Vad utfallet blir i framtiden får vi väl se .

                            Tack för kommentaren!
                            Ja där ser man, precis när fingret var på "GOD NATT" så han du före!

                            Jo, det där med växter är lite try and error, man måste hitta det som som fungerar i sitt kar. Mitt 400 har hyfsat med ljus och det mesta fungerar rent teoretiskt. Men det är en begränsad plats och det gäller att hitta sina favoriter som fungerar i längden.

                            Det bästa råd jag kan ge är dock att plantera växterna där de ska stå! Jag har inte planterat om mitt kar på över två år. Men jag har däremot rensat bort massor av växter som spridit sig där jag inte vill ha dem.

                            Mitt problem idag är att jag har för mycket växter, senaste vattenbytet rensade jag säker ut växter som skulle ha kostat hundratals kronor att köpa nya.

                            PS: Det verkar vara många som läser mina trådar och tittar på filmerna, men det är få kommentarer, kan du berätta varför?
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #15
                              Precis så jag tänker också, min erfarenhet är att växter kan vara lite lynniga. En växt kan funka skitbra i ett akvarie som egentligen har dåliga förhållanden för just denna växt och samtidigt inte gå alls där den "borde". Jo, scapen jag har nu har planerats ett tag och växterna är planterade med tanke så förhoppningen är att de ska kunna växa där de står. Men tålamodet brukar ju ha en förmåga att svika förnuftet så vi får se hur det går...

                              En liten update så här innan sänggång: En Siamesisk algätare har flyttat in. Hade två i 95'an som vuxit till sig en del med resultat att den ena var rejält hunsad. Egentligen lite tidigt för inflytt men guppysarna verkar trivas och eftersom siameserna inte går så bra ihop känner jag att jag kan avvara en. Dessutom har jag givetvis en del begynnande algtillväxt, som väntat, så det är trevligt att se hur siamesen hugger in på käket direkt!

                              En annan rolig nyhet är att ancistrusarna lekt. Det gick verkligen fort! Hanen har sedan dag 1 mest sysslat med att gräva en grop under en av rötterna och inte synts till så mycket medan honan frossat runt. Så misstanken har ju funnits och planer på att stoppa ned ett rör av nåt slag för lek har även också funnits. Men nu hann de före och lyckligtvis valde de roten som jag medvetet placerat så jag har insyn från sidan in i grottan. Så med ficklampa kan jag tydligt se hur de små ynglen ligger och viftar runt med än så länge feta gulesäckar. Ska ordna foto. Det är ju ingen sensation med Ancistruslek men givetvis ett tecken på att nåt står hyfsat rätt till däri. Dessutom är det ancistrubrist på zoobutikerna här i stan har jag förstått, så priserna ligger rätt högt. Har jag tur med timingen kommer jag sålunda kanske kunna byta in ett gäng yngel när det börjar vara dags för lite mer fisk.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              Arbetssätt...