60l Asien - "The Wall"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    60l Asien - "The Wall"

    Tjipp.
    Har just gjort om mitt 6-kantiga 60l-kar till något som ska bli asiatiskt tema. Så här ser det ut just nu, men det ska i nån växt till, bla nån bra flytväxt. Bakgrunden är en mossvägg som kommer att ta sig så småningom så man inte ser det gröna myggnätet.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1414_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 371,4 KB
ID: 2181707 Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1430_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 384,9 KB
ID: 2181708 Klicka på bilden för större version

Namn: DSCF1427_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 428,6 KB
ID: 2181709

    Funderar på vilken/vilka växter jag ska välja, skulle vilja ha något som verkligen ger den där asienkänslan. Anubiasarna jag har förtar ju lite av det men man tar vad man har. Sessiflora känns lite trist men den funkar ju. H. Siamensis kanske, jag har ju dock inte så mycket yta att spela på då hardscapen tar upp det mesta. Någon som har nåt tips?

    Sen är det ju det där med fisk... Velar lite när det gäller valet. Som huvudfisk lutar det åt någon gurami, har funderat kring choklad, honung, dvärg och knorr (låter som ett sliskigt recept he he). Någon Dario/Badis kanske, har inte så bra koll på dessa än men det verkar vara trevliga fiskar. Någon som har någon erfarenhet att dela med sig av dessa?

    Är inne på ett stim småfisk också, kanske någon liten rasbora/boraras. Sugen på galaxy faktiskt.
    Några amanos som städ till det, ev någon till räka beroende på om det passar till fiskvalet.

    Ös på med sköna kombos och tips som passar mitt lilla kar!
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien
  • Bänke
    • October 2009
    • 52

    #2
    Coolt med mossväggen! Hur har du satt fast nätet?

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Med sugproppar som jag sydde fast på baksidan. Var en hel del jobb med nål och tråd, har sytt med grön fiskelina, men det var värt det för detta har jag drömt om länge och jag tror det blir bra.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Läckert!
        Både Rotala och aromgälört gör mycket för Asienkänslan enligt mig. Javabunkar är är perfekta ersättare för Anubias!
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Bänke
          • October 2009
          • 52

          #5
          Ah! Jävligt smart!
          Tror också att det kommer bli skitbra. Vi har länge snackat om hur man skulle kunna göra en javavägg. Och nu har du serverat oss lösningen.

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Ursprungligen postat av VisualDarkness
            Läckert!
            Både Rotala och aromgälört gör mycket för Asienkänslan enligt mig. Javabunkar är är perfekta ersättare för Anubias!
            Tack för tipsen. Får se var jag landar, nu börjar det ju bli plantswap-klimat ute igen så det ska nog gå att hitta nåt lämpligt. Jag har lite minijavaormbunke som skulle kunna ersätta anubias, men dels har jag för lite java än för att fylla upp ordentligt och sen vet jag inte vad jag skulle sätta anubiasarna, har inget annat kar där de passar in och har svårt för att kasta växter (även om jag slängde några papegojblad häromdagen, de var hopplösa usch för dem). Så det får fortsätta vara lite biotopvidrigt, de matchar bra med marselia hirsuitan iaf.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              Ursprungligen postat av Bänke
              Ah! Jävligt smart!
              Tror också att det kommer bli skitbra. Vi har länge snackat om hur man skulle kunna göra en javavägg. Och nu har du serverat oss lösningen.
              Nice. För att förtydliga lite så lade jag dubbelt myggnät som jag sytt ihop som en platt påse med mossa i. Sen sugkoppar fastsydda som sagt och sen drog jag ett gäng stygn tvärs igenom så det blir lite stabilare, mossan hålls på plats och det ger lite struktur på ytan så det inte ser för platt ut. Gick en del mossa, nu hade jag enorma mängder över så jag tryckte i ordentligt men det behövdes ändå säkert ett par liter mossa.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Ska kika om de har kvar galaxy på dm, känner mig rätt säker på den så förhoppningsvis får karet lite fler invånare snart. Just nu är det bara ett ancistrusyngel och en liten kakaduahona som behöver gå på uppmatning ett tag. Mossan har redan börjat skjuta några få skott genom nätet iaf, ser fram emot resultatet och hoppas det blir så bra som jag tror det kan bli.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #9
                  8 galaxy inkoppade sen en tid, gör sig kanon i detta kar! Köpte 3 amano också som städpatrull som dock envisas med att hänga på mossväggen mest. De fattar nog snart att det finns fler ställen att plocka på.

                  Har funderat vidare på vilka fler fiskar jag ska ha. Har ju varit inne på nån liten gurami och/eller nåt annat lite udda. Tur hade jag då jag idag kikade in på umeås mest anrika akvarieaffär som nyöppnat med nya ägare och det visade sig att de hade inne precis de fiskar jag varit mest inne på. Så dessa blir det med största sannolikhet:

                  Pygmegurami, Trichopsis pumila, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=247&SOK=1
                  Kameleontfisk Buxar, Badis sp. "Buxar",
                  http://www.seriouslyfish.com/profile...Badis&species=[pl]sp.+%27Buxar%27[%2Fpl]&id=1316

                  (Får inte till länken, ni får kopiera och klistra adressen)

                  En ytorienterad och en bottenorienterad som båda funkar i ett så litet kar, båda behöver lugna polare som inte är för pigga på att sluka mat. På papperet blir det en kanonkombo med dessa tillsammans med galaxyrasbororna, hoppas det kommer att funka lika bra i verkligheten. Tror jag handlar kameleontfiskarna ganska snart men avvaktar tills jag fått hem lite schyssta flytväxter innan jag tar hem guramisarna.

                  Åsikter om denna kombo och dessa fiskar uppskattas!

                  Förresten så verkar mossväggen funka bra, mossan har redan börjat skjuta genom nätet ganska bra så om några veckor kommer det att se kanon ut.
                  Senast redigerad av Moving Waves; 14 April 2011, 23:52.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #10
                    Har nu läst på lite mer om badis buxar, trots att jag borde sova egentligen, och är såld. Denna fisk måste jag ha, vilket flyt att den finns på butik här i stan! Ska se till agg de inte hinner sälja dem men det är nog ingen fara då de flesta förmodligen inte har en aning om vilken fisk det är. Ser fram emot att hålla denna fisk, vore kul med yngel också. Mitt kar verkar vara perfekt för dessa fiskar, får se om jag ev kompletterar med nån kokosgrotta men först ska jag se om de nöjer sig med någon hålighet i inredningen jag har nu.
                    Alltid så kul när man bestämmer sig för en fisk!
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #11

                      Här är akvarietekniks bild, har sett bilder på äldre och mer utfärgade hanar på amerikanska forum och de kan se helt fantastiska ut när de är på humör.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #12
                        Nu är både kameleontfiskar, 1+1 (förhoppningsvis) och pygmegurami, 1+2 införskaffade. Guramisarna är jag inte helt nöjd med, de är sköna i sitt lugna sätt men visuellt smälter de ihop för mycket med galaxy-gänget. Så jag funderar på att byta ut dem mot T. Vittatus, knorrande gurami. Lite större och en annan färgton.

                        Annat är det med kameleontfiskarna, basis sp buxar, helt fantastiska! Påminner en hel del om apistogramma i beteendet, glider runt och kryssar runt inredningen. Ständigt med en "tanke" som det ser ut då de spanar in grejer och letar käk. Har märkt att de är väldigt förtjusta i "skräpsnäckor" och angriper dem på ett skönt sätt. Först vinklar de in kroppen rätt och sen kommer ett blixtsnabbt utfall med en sorts knyck med resultatet att ett tomt snäckskal singlar iväg.

                        De gör skäl för namnet också, kan skifta färg otroligt snabbt. Hanen var väldigt röd i butiken, ungefär som på bilden ovan. Hos mig har han oftast en mörkare ton som skiftar. Oftast har han en tvärrandig svartgul dräkt men skiftar även i såväl blått som rött. Honan skiftar också men har mycket svalare färger. Det går kvar 2 st i butiken som var rätt ofärgade, har ingen kuvad hane färgat ut lutar det åt att det är två damer kvar och i så fall ska jag köpa hem de också, störtsköna dörrar detta!

                        Ska fota lite ikväll när solen slutar störa.

                        Har skaffat ett luftdrivet skumfilter som ska ersätta cirkulationspumpen så småningom, parallellkör dessa nu tills bakterierna flyttat in. Fick modda filtret lite med ciggfilter så det går tyst och har förberett ett mäsksystem till det. Inte för att det behövs, tycker det växer helt ok. Men då det är så lätt gjort känner jag att det är lika bra att köra.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Förresten är jag inte helt säker på att det är sp buxar jag har, kan vara assamensis också. Ska kolla med butiken vad de hade beställt, det var dåligt skyltat iaf.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #14
                            Lite bilder

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2011-04-24 20-23-57_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 395,5 KB
ID: 2133313
                            Helkarsbild
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2011-04-24 20-26-05_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 264,4 KB
ID: 2133314
                            Badishanen
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2011-04-24 20-26-50_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 275,0 KB
ID: 2133315
                            Lite mörkare färgad
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2011-04-24 20-28-20_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 318,9 KB
ID: 2133316
                            Mossvägen tar sig
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2011-04-24 20-30-02_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 308,9 KB
ID: 2133317
                            Badishonan
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2011-04-24 20-29-42_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 335,0 KB
ID: 2133318
                            Inte så lättfotade (fniss) Galaxyrasboror
                            Klicka på bilden för större version

Namn: 2011-04-24 20-33-15_resize.JPG
Visningar: 1
Storlek: 259,6 KB
ID: 2133319
                            Hanen igen, lite senare och lite rödare. Tyvärr suddig bild.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #15
                              Jättefint akvarium! väldigt fina bilder du tar .
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...