60 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • freddi36
    svarade
    nu har jag 10 pristella tetror och en macmasteri hona.
    ska försöka hitta en ny hane.

    Lämna en kommentar:


  • Pixter
    svarade
    Den firren va väldigt vacker, beklagar förlusten.

    Ett väldigt fint akvarium i övrigt med, vad simmar runt där nu då?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    länge sedan något skrevs här..

    här kommer några bilder från förra året där man kan se utvecklingen av karet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 024.jpg
Visningar: 2
Storlek: 190,2 KB
ID: 2138874Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 022.jpg
Visningar: 2
Storlek: 206,9 KB
ID: 2138875
    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 007.jpg
Visningar: 2
Storlek: 162,9 KB
ID: 2138876Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 014.jpg
Visningar: 3
Storlek: 185,5 KB
ID: 2138877
    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 004.jpg
Visningar: 3
Storlek: 175,8 KB
ID: 2138878Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 014.jpg
Visningar: 4
Storlek: 183,8 KB
ID: 2138879
    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 002.jpg
Visningar: 2
Storlek: 146,3 KB
ID: 2138880 här tror jag att jag tyckte det var som finast. tyvärr är väl zosterifolian som var så fin död nu
    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 3
Storlek: 214,3 KB
ID: 2138881Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 021.jpg
Visningar: 2
Storlek: 188,3 KB
ID: 2138882

    sen dog ju macmasteri hanen för någon vecka sedan i "locked jaw". jag sörjer honom fortfarande kan jag säga utan att överdriva
    några bilder på honom.
    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 032.jpg
Visningar: 2
Storlek: 192,7 KB
ID: 2138883Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 026.jpg
Visningar: 2
Storlek: 208,2 KB
ID: 2138884Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 015.jpg
Visningar: 3
Storlek: 121,1 KB
ID: 2138885

    har ingen bild på hur det ser ut nu.
    jag tror jag får ta och fixa till detta karet sen när jag är klar med terrarieprojektet.

    Lämna en kommentar:


  • irwin_fletch
    svarade
    Mycket snyggt apistokar. Önskar att jag själv kunde hålla ett rent apistokar, men har inte haft tålamod eller plats än. Har också ett par macmasteri tillsammans med mina brädor.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    skriver bara som minnesanteckning åt mig själv.

    för ett tag sedan klippte jag av topparna på mina två anubiaser för dom fick inga nya blad eftersom dom mer eller mindre brann upp i lysrampen. nu har båda två fått 3 nya skott på stammarna! varför säger alla att man ska klippa anubiaser bakifrån och absolut inte frammifrån? nu får jag ju 3 nya skott på var planta som jag sedan kan klippa av och ersätta dom gammla plantorna med eftersom dom börjar se lite dåliga ut. topparna satte jag i killikaret och dom ser också gladare ut. nu får dom behålla bladen

    ser ut som att apistogrammorna gör ett nytt försök igen snart. hanen dansar och honan följer

    nästa år så blir det kanske en "makeover" av detta karet. mer rötter och mindre sten. får se, nu är det terrarieprojektet som tar tid och pengar.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ska göra det nu

    honan var ute en liiten stund nu när jag kom hem. hon såg rätt matt ut. färgen var fortfarande ljus med svarta markeringar vilket jag förstått är lekfärgen

    ser ut som att hanen är väldigt delaktig i ägg/yngelvården för han har också varit borta längre stunder. idag stod han i grottan medan honan var ute och tog en paus.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Inte helt säker men kanske runt 5 dagar. Hon borde komma ut med ynglena ganska snart med andra ord. Kul och grattis! Läge att börja kläcka artemia nu om du inte redan gör det.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    tjohoo!!!

    nu har apistogrammorna lekt, det är jag 99% säker på!

    honan har varit inne i en grotta i ca 3 dagar nu. hon kommer inte ut mer än knappt vid matning.
    när hon väl är framme är hon ljus med mörka/svarta markeringar.

    hanen simmar runt grottöppningen och "vaktar" och ibland dyker han in för att komma ut några sekunder senare

    jag kan inte se om det finns några ägg för grottan går in en liten bit sen snävt åt vänster. så jag kan inte se in där i dom djupare delarna.

    hur lång tid går det ungefär från det att äggen läggs till att det är frisimmande yngel?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    här kan du köpa: http://www.haack.se/pmdd/

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    växterna blir framförallt såå mycket grönare och finare. det visar ju också att växterna mår väldigt bra.
    sen kommer dom växa snabbare med. med PMDD får du allt som växterna behöver så därför mår dom bättre än om du använder gödningar som du köper i affären. t.ex easylife serien är ju också en växtnäring men för att få samma effect som med PMDD måste du köpa alla "delarna". en flaska på 250 ml kostar ju 100 spänn så det blir ju väldigt dyrt.

    Lämna en kommentar:


  • Luddson
    svarade
    Vad är fördelen med att använda det? Mår växterna bättre eller växer dom bara snabbare?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    tack

    PMDD är en växtgödning som du blandar själv. du köper "torrvarorna" på nätet. googla "haack´s PMDD" så får du upp en sida som heter något likande. där kan du köpa torrvarorna. basic receptet är 4 ingredienser olika som du blandar i halvlitersflaskor med vatten. när det är blandat håller det endast 6 månader så för att mitt inte ska bli gammalt (har ju bara två mindre kar) så blandar jag 1 dl åt gången.
    instruktioner på hur du blandar finns på hemsidan.
    det är väldigt billigt, 30 spänn för 1 "singlepack". det räcker till 5000 liter akvarievatten.

    Lämna en kommentar:


  • Luddson
    svarade
    Riktigt snyggt kar freddi, snygga macmasteri med
    Har inte fattat detta med PMDD, blandar man det själv eller köper du och häller i? Vad är det egentligen?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    tack så mycket alla
    är riktigt nöjd själv.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    eftersom löven jag la i inte har gjort så mycket som jag ville med vattnet så slängde jag i en handfull till idag.
    ska också ut och leta efter fler kvistar att ha till höger om kokosnöten så fiskarna får lite mer att simma mellan och gömma sig under
    Jag har sagt det förrut - mycket snyggt kar - men nu ännu snyggare

    //Inger

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...