Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av MrH
    skulle rekommendera zophobas, har kört me det hemma hos far min, som mat till ödlor å diverse andra djur.
    tycker dom fungerar bättre än mjölmask faktiskt. ingen större skillnad, men något gör att dom är mer omtyckta som mat.
    å för att åtgärda problemet med att dom kan gräva ner sig när man matar, lägg dom i en lite porslinskål med kanter så äre löst, dom är nämligen inga höjdare på att klättra på "glatta" ytor. vad jag märkt allafall.
    dom är dessutom väldigt lätta att hålla levande i en vanlig "petbox" i plast. behövs i princip tidningspapper å lite sallad, fast bark eller dylikt är ju att föredra då de kanske är lite behagligare för dom, men som sagt så är dom lätta att hålla.
    om du skulle va intresserad av att köpa ett större parti så får du gärna hör av dig, har lite kontakter med folk som odlar.
    (inte meningen att annonsera, räcker bara ut en hjälpande hand)
    vet inte hur lätt de är att få tag i dom förutom på djuraffärer.
    grymt snyggt har du fått till det hos krabborna också, och riktigt snygga var dom med =)
    Bra! Jag skall kolla upp detta på zooaffären, och jag PM:ar dig också - så kan vi kolla läget!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av karrokaja
      Krabborna letar ju käk med sina små ben så nog "känner" dom om det är en fet larv i gruset nånstans och kan således gräva upp dom.En stor zophobas räcker rätt länge (har sett en krabba sitta och tugga på en och samma larv i flera dagar)
      Annars äter ju krabborna vanlig fiskmat, dom liksom "kammar" botten på käk.
      Allt som stinker verkar dom sätta i sej, om det är dött eller levande verkar inte spela nån roll, men visst är det coolt att se dom springa/jaga efter nånting
      tänker inte hålla på med larver som enda födan utan mer som lite "aktiverande" godis.
      Som när man går ut och jagar mygglarver till sina fiskar på sommarn.
      Japp, de fick lite räkmix igår och det verkar som att de äter i stort sett vad som helst. Jag vill också ge dom larver som ett "treat" lite då och då. Jag skall kolla om det går att köpa i lagom små portioner... liksom...


      Mycket bra info från Alla, Tack!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Mats, du får rensa din PM-korg då den är full...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av ansjo
          Mats, du får rensa din PM-korg då den är full...
          Hej. Nu är det fixat!
          Jag ändrade mina mejlinställningar i mitt konto - och då "Försvann" kontot en stund - jag gick igenom en liten gris där en stund kan man säga.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Och även avataren är tillbaka...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Och även avataren är tillbaka...
              ...och en ny dessutom!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Nice!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Nice!
                  Japp, det är en snygg bild på en snygg kille du fotat där! Ombyte förnöjer!

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    Spännande med jagande krabbor, du vet att det måsta filmas?
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av VisualDarkness
                      Spännande med jagande krabbor, du vet att det måsta filmas?
                      Jo, jag har haft detta i åtanke. När det gäller krabborna är de ALDRIG på språng när kameran är i näheten...
                      Jag får väl ta en longsession i stugan, duka upp med chips å dip och parkera en back öl bredvid fåtöljen - och rigga kameran på stativet och vänta in lite action i krabbkaret!
                      Nåväl - krabborna är på inget sätt tråkiga att ha och titta på - men det är just detta att de inte vill lulla omkring när man har kameran i högsta hugg. Jag hoppas alltså på en film... snart...

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jag får väl ta en longsession i stugan, duka upp med chips å dip och parkera en back öl bredvid fåtöljen - och rigga kameran på stativet och vänta in lite action i krabbkaret!

                        Vad gott det låter!
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          mycket bättre än TV!

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Japp, Nicke - jag såg det! Nja, det är inte beröm jag suktar efter (det kanske såg ut så..?) utan bara lite allmän feedback på dessa snyggingar. Det är inte så ofta man ser dessa idag, de var vanligare förr. Men skit samma - de är häftiga iallafall!
                            Oj, nej. Det var inte så jag menade. Alltså att du var ute efter beröm eller liknande, ville bara vara lite pillemarisk och nämna det äsch jag vet inte hur jag ska säga blir bara tokigt. Men mycket fina firrar

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            ...och en ny dessutom!
                            Mycket vacker grabb

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Jo, jag har haft detta i åtanke. När det gäller krabborna är de ALDRIG på språng när kameran är i näheten...
                            Jag får väl ta en longsession i stugan, duka upp med chips å dip och parkera en back öl bredvid fåtöljen - och rigga kameran på stativet och vänta in lite action i krabbkaret!
                            Nåväl - krabborna är på inget sätt tråkiga att ha och titta på - men det är just detta att de inte vill lulla omkring när man har kameran i högsta hugg. Jag hoppas alltså på en film... snart...
                            En del av livsnjuteriet som stugan kan bidra till låter det som



                            Nicke
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ApeviaX
                              Oj, nej. Det var inte så jag menade. Alltså att du var ute efter beröm eller liknande, ville bara vara lite pillemarisk och nämna det äsch jag vet inte hur jag ska säga blir bara tokigt. Men mycket fina firrar
                              Mycket vacker grabb
                              En del av livsnjuteriet som stugan kan bidra till låter det som
                              Nicke
                              Ja, haha, det blev nog lite tokigt från mitt håll också!

                              I stugan kan man ju faktiskt sitta länge och väl - där funderar jag på att sätta in någon liten musikanläggning, så kan man riktigt njuta loss!

                              Kommentar

                              • ApeviaX
                                • December 2005
                                • 1531

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, haha, det blev nog lite tokigt från mitt håll också!

                                I stugan kan man ju faktiskt sitta länge och väl - där funderar jag på att sätta in någon liten musikanläggning, så kan man riktigt njuta loss!
                                Fy fan vad nice, akvarier och musik, kanske skulle trycka in ett kar på jobbet- (Hi-Fi Klubben alltså
                                ApeviaX
                                Archocentrus multispinosus
                                "Vattensamlingen"
                                X-Aquatic

                                Kommentar

                                Arbetssätt...