Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Oooh... boy... heter det va? Då har man pysslat klart för idag, eller rättare sagt kväll. Det vita lekparet (discusar) som gick i 540-karet är nu flyttat till en egen kub. RT-honan och den vita hanen som gick i kuben innan går nu i 540-karet - skön switch där - men inte lätt då vatten och koppning skall genomföras på två ställen.
    Guinea-paret har kvar sin fina ägg-kaka - och de får lite Platys att fästa fokus på imorgon. Sedan blir det en go' samling Elefantsnäckor som skall fördelas på räk-karen - lite ny fisk i 540-baljan också - säkerligen till glädje för de två discusar som går där nu. De blå fetediscusarna la en härlig sats rom igårkväll...
    Det vita paret i kuben tycks trivas fint - de fick hela karet fullt med vatten från 540-litaret + ett par spänner nytt i sin balja. Nu får de äntligen ha sina (förhoppningsvis) framtida lekar för sig själva!
    Det blir lite bilder på en skön nyhet också - som skall in i en annan 50 cm-kub imorgon - jag återkommer till detta! Nu, ähum, skall jag ta en burk brun läskeblask!

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Oooh... boy... heter det va? Då har man pysslat klart för idag, eller rättare sagt kväll. Det vita lekparet (discusar) som gick i 540-karet är nu flyttat till en egen kub. RT-honan och den vita hanen som gick i kuben innan går nu i 540-karet - skön switch där - men inte lätt då vatten och koppning skall genomföras på två ställen.
      Guinea-paret har kvar sin fina ägg-kaka - och de får lite Platys att fästa fokus på imorgon. Sedan blir det en go' samling Elefantsnäckor som skall fördelas på räk-karen - lite ny fisk i 540-baljan också - säkerligen till glädje för de två discusar som går där nu. De blå fetediscusarna la en härlig sats rom igårkväll...
      Det vita paret i kuben tycks trivas fint - de fick hela karet fullt med vatten från 540-litaret + ett par spänner nytt i sin balja. Nu får de äntligen ha sina (förhoppningsvis) framtida lekar för sig själva!
      Det blir lite bilder på en skön nyhet också - som skall in i en annan 50 cm-kub imorgon - jag återkommer till detta! Nu, ähum, skall jag ta en burk brun läskeblask!

      Det här var en mycket spännande update, så nyfiken på världspremiären

      Jag antar att du njöt av din väl förtjänade bruna läskeblask, jag antar även att det inte var Cola

      Nicke
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • Broddan
        • February 2007
        • 536

        Hejsan!

        Massa spännande på gång som vanligt. Jag ville bara flika in och säga att det är riktigt kul att du fått igång kardinalräkorna.
        Hälsningar

        D

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Hur går det Mats? Är världsnyheten på plats ännu?
          Själv hann jag med en snabb sväng till Herkules efter vi åkte, men mer roligt än ett par böjar, en meter slang och en tub silikon blev det inte...nu ska jag fortsätta med mitt lilla roliga, kanske jag hinner få bakgrunden färdigsilikonad idag!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ansjo
            Hur går det Mats? Är världsnyheten på plats ännu?
            Själv hann jag med en snabb sväng till Herkules efter vi åkte, men mer roligt än ett par böjar, en meter slang och en tub silikon blev det inte...nu ska jag fortsätta med mitt lilla roliga, kanske jag hinner få bakgrunden färdigsilikonad idag!
            Jodå - det går fint, jag är "stunnad" av de nya diskusarna och sitter bara och kollar på dom, de simmar omkring så fint tillsammans!
            De vitskalade elefanterna är ju för jädra snygga också!
            "Nyheten" är inte på plats ännu - kanske imorgon!

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              vilken satans spänning ni bygger upp...

              En tub silikon och en meter slang lät rätt... hmm.. jaja, det är min hjärna
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av karrokaja
                vilken satans spänning ni bygger upp...
                En tub silikon och en meter slang lät rätt... hmm.. jaja, det är min hjärna
                Jag är mera spänd på att få se lite bilder på Kjelles kar - har du sett den jädrans javaormbunken han har där nu? Kolla "källartråden"!
                "Nyheten" måste jag vänta in ett "ok" på att få visa - men det kan bli riktigt läckert - jag är spänd på att få sätta in lite bilder!

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jag är mera spänd på att få se lite bilder på Kjelles kar - har du sett den jädrans javaormbunken han har där nu? Kolla "källartråden"!
                  "Nyheten" måste jag vänta in ett "ok" på att få visa - men det kan bli riktigt läckert - jag är spänd på att få sätta in lite bilder!
                  Du bygger spänning! det är bra... nu måste jag dock äta middag med familjen, det blir hämtpizza så jag missar lite!
                  Tur då att det skrivs ner på nätet missade massa bra info i tyskland...jag somnade mellan alla stopp och låg och skrattade istället.

                  Ja kjells kar också!! såg et senast när vi var i tyskland, fint var det ju...men lite nedgånget
                  Mastodontbunken!!
                  Härlligt att karet blir upprustat! måste ner och hälsa på...har fått väst-abstinens gånger 1000!

                  hej så länge ♥♥♥
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Jag är mera spänd på att få se lite bilder på Kjelles kar - har du sett den jädrans javaormbunken han har där nu? Kolla "källartråden"!
                    "Nyheten" måste jag vänta in ett "ok" på att få visa - men det kan bli riktigt läckert - jag är spänd på att få sätta in lite bilder!
                    Jag har ju också världsnyheten liggande här hemma, men jag tror nog att du hinner före med att publicera foton på "den".

                    Idag har vattnet i alla fall klarnat lite i mitt akvarium så det blir kanske ett foto i sinom tid
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Jodå, den javaormbunken var hyffsat maffig...om det inte var en trädtopp så de blåser oss då det var 1:a april igår.
                      Jodå, det ska bli spännande att se hur karet ser ut sedan, både Kjells makeover på hans lilla balja, och Mats kar om han får ner värlsdnyheten i det.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ApeviaX
                        • December 2005
                        • 1531

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jodå, den javaormbunken var hyffsat maffig...om det inte var en trädtopp så de blåser oss då det var 1:a april igår.
                        Jodå, det ska bli spännande att se hur karet ser ut sedan, både Kjells makeover på hans lilla balja, och Mats kar om han får ner värlsdnyheten i det.

                        Haha, så spännande med denna världsnyhet, sitter som sagt klistrad och väntar

                        Nicke
                        ApeviaX
                        Archocentrus multispinosus
                        "Vattensamlingen"
                        X-Aquatic

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Jag tror nog att Mats kommer ut ur garderoben redan idag! Han kan nog inte låta bli.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ApeviaX
                            • December 2005
                            • 1531

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Jag tror nog att Mats kommer ut ur garderoben redan idag! Han kan nog inte låta bli.
                            Haha, är han i garderoben nu också Ja det får man nästan hoppas, annars får jag gå en hel arbetsdag till imorrn och undra

                            Nicke
                            ApeviaX
                            Archocentrus multispinosus
                            "Vattensamlingen"
                            X-Aquatic

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ja, jag skall inte hålla er (och mig själv) på halster längre! Jag har fått privilegiet att bli testpilot på BTN:s nya Slimline Amazonas. Jag fick en provbit idag som passar perfekt i en 50x50x50 cm kub - sicken tur att man hade en sådan kub ståendes tom..!
                              Slimlinen "föreställer" ett utsnitt av en trädstam där man ser träet i stammen och bitar av bark. Det är med andra ord ett rejält träd man får ner i karet.
                              Jag föreställer mig att man kan välja lite olika sätt att inreda med en sådan här bakgrund - antingen så släpper man tänket att det är just en trädstam och helt enkelt bara har den som en "djungelaktig" fond längst bak i karet - eller så sätter man trädstammen i bakgrundsfokus och inreder med låga växter framför och adderar, kanske lite tunna kvistar och grenar som sticker ner genom ytan så att man får en bild av en miljö som är i närheten av en översvämmad, massiv trädstam. Jag vet inte i skrivande stund hur min inredning kommer att bli, men jag skall experimetera lite med ett antal rötter framför.
                              Här kommer ett par bilder på den nya BTN Amazonas Slimline.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Sedär ja, välkommen ut!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...