Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Nejdå - inga döda fiskar eller nåt sånt. Det är bara klägget på grenarna som stinker, det brukar ju bli klegg på red-more också, men det är luktfritt. Kanske måste till något "ädlare" träslag än al.
    //Inger
    Hur känner du att klägget luktar? Tar du upp pinnarna och luktar på dom, eller är det själva vattnet som du känner lukt ifrån?
    När man har trä i vattnet blir det en lite speciell doft på vattnet, som i vissa fall kan upplevas lite "unken" på något sätt - men jag tycker nog att det måste få dofta lite. Vattnet bildar sin egen kemiska balans, och jag tycker du bara skall låta pinnarna vara och strunta i klägget - bara låt stuffet vara i karet. Jag tror heller inte att al är mindre "ädelt" än andra lövträslag som funkar i akvarium.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av 127bubbel
      Ser jäkligt naturtroget ut Mats. Härligt med yngel där också. Sett dom nya Ap. Nijesseni dom fått in på Herkules?

      MVH/Freddan
      Ja, det är en duktig liten tös det här - hon har kvar yngel idag också, och hanen hjälper till fint också.
      Fasen, jag vågar knappt åka till shopen och kolla - då köper jag bara hem något... Här skall ju avvecklas nu...

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av gonzo44
        Snyggt snyggt snyggt snyggt aa f-n du får ett till SNYYYYGGGTTT... asså snyggt helt enkelt =))
        Aaaahh, jag bockar och bugar!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av freddi36
          lungnet i karet gör det så jädra nice att se på
          hur går det med fjärillarna?
          Jo, de gula lekte i kuben - så försvann äggen och hanen gick Tuppjucks-Yoda och började jaga honan - så jag flyttade dom till 540-karet. Där gick de ett tag och så dog honan knall och fall...
          Det andra Fjärilsparet går lugnt och städat i 540-baljan också, har otroligt starka, fina färger just nu - men inget mer än så i nuläget!

          Jag skall ta en lite "stadigare" film på 540-karet - om inte annat så för att dokumentera det, kan vara kul att ha som minne.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ta rejält med foto på karet, det är snart borta...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Ta rejält med foto på karet, det är snart borta...
              Yo bet, Brother!
              Nu gäller det bara att placera individerna där de får det gôtt! Den lite speciella L-malen (kan ju fan aldrig komma ihåg vilket nummer den har) åker väl till Varberg - Rio Mamore-paret tror jag hamnar i Borås - men Flaggorna..? Nåja, det skall lösa sig!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                LDA31 menar du? Jo, hen är välkommen hit!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Hur känner du att klägget luktar? Tar du upp pinnarna och luktar på dom, eller är det själva vattnet som du känner lukt ifrån?
                  När man har trä i vattnet blir det en lite speciell doft på vattnet, som i vissa fall kan upplevas lite "unken" på något sätt - men jag tycker nog att det måste få dofta lite. Vattnet bildar sin egen kemiska balans, och jag tycker du bara skall låta pinnarna vara och strunta i klägget - bara låt stuffet vara i karet. Jag tror heller inte att al är mindre "ädelt" än andra lövträslag som funkar i akvarium.
                  Förlåt Mats, jag har missar det här inlägget.

                  Nejdå, vattnet luktar inget - bara klegget. Jag plockade bort lite med en pincett, för att kolla vad det var - sen åkte kvistarna ut ur bägge karen. Jag menar nåt som luktar så mycket blää, kan väl inte vara bra att ha i karen - tänk om klegget ställer till med nåt...åh du vet vad jag menar.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    LDA31 menar du? Jo, hen är välkommen hit!
                    Check!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Förlåt Mats, jag har missar det här inlägget.
                      Nejdå, vattnet luktar inget - bara klegget. Jag plockade bort lite med en pincett, för att kolla vad det var - sen åkte kvistarna ut ur bägge karen. Jag menar nåt som luktar så mycket blää, kan väl inte vara bra att ha i karen - tänk om klegget ställer till med nåt...åh du vet vad jag menar.
                      //Inger
                      Ja, jag tror att jag förstår vad du menar - men jag tror också att du "överreagerar" inför klägget. Tänk på alla de hundratals gånger "kläggfrågan" varit uppe på forumet! Varje gång någon frågar om detta blir svaren; "det där är inget farligt, det försvinner efter några veckor, till och med vissa malar äter av det - o.s.v."
                      Alltså är klägget inget att oroa sig för!
                      Detta med att sätta i inredning, lyfta ur den igen, pröva något annat och ständigt dona runt i karet är grundproblemet till att karet liksom aldrig får sätta sig till ro och komma i balans. Det blir ständiga uppbrott och nystartningar.
                      Ta 50-kuben som jag la upp bilder på för någon månad sedan - alla de pinnarna fick en vit beläggning. Denna beläggning är nu borta och jag har inte rört en enda detalj i karet. Vattnet luktar friskt och fint!
                      Är du med mej litegranna på vad jag menar?

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ja, jag tror att jag förstår vad du menar - men jag tror också att du "överreagerar" inför klägget. Tänk på alla de hundratals gånger "kläggfrågan" varit uppe på forumet! Varje gång någon frågar om detta blir svaren; "det där är inget farligt, det försvinner efter några veckor, till och med vissa malar äter av det - o.s.v."
                        Alltså är klägget inget att oroa sig för!
                        Detta med att sätta i inredning, lyfta ur den igen, pröva något annat och ständigt dona runt i karet är grundproblemet till att karet liksom aldrig får sätta sig till ro och komma i balans. Det blir ständiga uppbrott och nystartningar.
                        Ta 50-kuben som jag la upp bilder på för någon månad sedan - alla de pinnarna fick en vit beläggning. Denna beläggning är nu borta och jag har inte rört en enda detalj i karet. Vattnet luktar friskt och fint!
                        Är du med mej litegranna på vad jag menar?
                        Jadå, jag är med dej - men klegget på reed-more luktar inte, förmodligen har jag sniffat på dom också.
                        Har väl kanske överreagerat, och tagit bort kvistarna lite för snabbt...Fast jag har inte donat runt i karen. Jag hade bara några få kvistar, som jag försiktigt lyfte ur.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av gullefjun
                          Jadå, jag är med dej - men klegget på reed-more luktar inte, förmodligen har jag sniffat på dom också.
                          Har väl kanske överreagerat, och tagit bort kvistarna lite för snabbt...Fast jag har inte donat runt i karen. Jag hade bara några få kvistar, som jag försiktigt lyfte ur.
                          //Inger
                          Ja, OK, Haha - jag menar mer generellt.
                          Det kan hända att utfällningar i form av vitt klägg luktar olika på olika typer av träslag - men varför lukta på det överhuvudtaget?
                          Jag är hyfsat övertygad om att det inte hade hänt någonting om du hade låtit kvistarna vara kvar i karet - och då hade du haft vackert grenverk i baljan nu, eller hur?

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Ja, det är livsfarligt att åka dit o "kolla". Gjorde det igår och fick med mig 1+2 Ap. Macilisensis, fast jag egentligen inte skulle haft något, men denna hannen var grymt snygg så kunde inte motstå.

                            MVH/Freddan



                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja, det är en duktig liten tös det här - hon har kvar yngel idag också, och hanen hjälper till fint också.
                            Fasen, jag vågar knappt åka till shopen och kolla - då köper jag bara hem något... Här skall ju avvecklas nu...

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ja, OK, Haha - jag menar mer generellt.
                              Det kan hända att utfällningar i form av vitt klägg luktar olika på olika typer av träslag - men varför lukta på det överhuvudtaget?
                              Jag är hyfsat övertygad om att det inte hade hänt någonting om du hade låtit kvistarna vara kvar i karet - och då hade du haft vackert grenverk i baljan nu, eller hur?
                              Jepp...får väl plocka nya å smyga dit.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av 127bubbel
                                Ja, det är livsfarligt att åka dit o "kolla". Gjorde det igår och fick med mig 1+2 Ap. Macilisensis, fast jag egentligen inte skulle haft något, men denna hannen var grymt snygg så kunde inte motstå.
                                MVH/Freddan
                                Ja, du ser! Faktum är att jag inte har några kar att sätta in några nya fiskar i... skulle vara den fisktomma 50-kuben då eventuellt... kanske..?
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 April 2012, 16:15.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...