Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    OK, är man i en formsvacka och har tappat några sugar, så visst - jag förstår dig! Jag har ju själv rensat ur ordentligt, i och för sig planeras det ju för ett större kar (mitt gamla 960), men jag vet hur det kan kännas mellan varven!

    Ja, det som är bra med den nya avataren är att den är mörk och att man knappt ser vad den föreställer - mycket bra!
    Exakt... får man bara olustiga känslor av allt pillande eller hur det ser ut så ska man ju pausa på en gång!!
    Akvarium ska ju vara kul och roligt - inte ångestbildande
    dock kan jag gott skaffa mej ett litet sött 200-300 liters, men det gör jag sen när jag har pengar

    Men för helvete Max!!
    du som är så snygg! ta en bild där man ser dej!!
    inte nåt grått halvgulligt i mörkret - det är mera belysning på palmen i bakgrunden.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Instämmer med karro - dålig bild. På förra avataren liknar du Kjell Bergquist.

      /Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        lägg dit nåt som kvinnfolket kan vila ögonen på max!
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Instämmer med karro - dålig bild. På förra avataren liknar du Kjell Bergquist.

          /Inger
          Ursprungligen postat av karrokaja
          lägg dit nåt som kvinnfolket kan vila ögonen på max!

          Njaooo, avataren får sitta ett tag! Det var värst vad detta var "viktigt"!

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            Max Abbey Torslandas egen Kjell Bergkvist Jag tror på fjärilsprojektet och precis som Mats andra tankegång så lite joxande med kuben och fiskar som möjligt så blir det happy days liksom.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av lillfrasse
              Max Abbey Torslandas egen Kjell Bergkvist Jag tror på fjärilsprojektet och precis som Mats andra tankegång så lite joxande med kuben och fiskar som möjligt så blir det happy days liksom.
              Aah, härligt Frasse! Torslanda är det inte sedan 2 år tillbaka - men Hisingen åtminstone! Bergkvist ändå - jojo, man får tacka! Jag har ju hört Christer Ost... Jag menar, Ulfbåge och såna goa grejer - Men Kjell Bergkvist låter fint!

              Jag håller helt med dig i fjärilstänket - just så är det!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ja, nog vill man ta lite sköna bilder på dessa vackra apor, men... jag kände inte för att dra på ramper och grejer, för de, eller rättare sagt, honan höll på med så fräna beteendegrejer idag att jag inte ville störa dom/henne.
                Med all brôten på botten har dom verkligen massor av ställen att rumstera i. Honan har ett speciellt, litet trångt ställe under en lång rot som ligger platt på sanden. Där är hon ofta och åker in och ut med jämna mellanrum, samtidigt som hon drar omkring bland bladen precis utanför "trägrottan". Det ser banne mig ut som om hon försöker att arrangera bladen så att de skall ligga lite nämare öppningen!
                Hanen är inte direkt hjälpsam med detta utan simmar mest runt cirka 30-40 cm utanför det här, skall vi kalla det "reviret"?
                De möts inte heller speciellt ofta utan ganska sporadiskt - men när de faktiskt kommer i näheten av varandra spänner hanen upp tuppkammen riktigt fint några sekunder, för att sedan simma iväg igen.
                Ja, det här (känner man ju i nerverna) är säkerligen förberedelser, eller åtminstone ett "småtestande" beteende för en framtida eventuell lek. Vi får se vad det kan bli!

                En sak som är riktigt kul att titta på är honans teckning, som är gul med en enda svart punkt mitt på kroppen, när hon kommer ut ur rotöppningen - för att genast, när hon är bland bladen, få ett svart streck från gällocken till stjärtfenan.
                Hanen har vitgrå grundfärg med ett svart band från gälarna till stjärtfenan, vilken är starkt röd. Ryggfenans övre söm och de främsta fenstrålarna, som är förlängda, är gulfärgade.

                Det här verkar vara en riktigt trevlig apa!


                Har det hänt nåt mer kul med dina nya apistos?
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Har det hänt nåt mer kul med dina nya apistos?

                  Nej, det kan jag inte påstå. Honan är runt på flera ställen nu och hon donar runt rätt friskt. Hanen har en mer loj inställning och simmar till henne ibland, spänner upp sig lite - för att sedan hålla sig ganska mycket för sig själv... Ja, mig spelar det inte så stor roll - får dom feeling så är det kul, och är de inte riktigt in mood för tillfället, så är det bara fint att kolla på dom.

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    Jag tror jag håller mig avatarlös så jag slipper höra en massa "lika-som-bär".
                    Mats, hur är akvariehelgen planerad för dig? Jag skulle gärna försöka komma och se dina kar.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Nej, det kan jag inte påstå. Honan är runt på flera ställen nu och hon donar runt rätt friskt. Hanen har en mer loj inställning och simmar till henne ibland, spänner upp sig lite - för att sedan hålla sig ganska mycket för sig själv... Ja, mig spelar det inte så stor roll - får dom feeling så är det kul, och är de inte riktigt in mood för tillfället, så är det bara fint att kolla på dom.
                      Ok, men det är ju okej det med för det blir ju ett lugnt och skönt kar när de bara lallar omkring, inte sant
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av VisualDarkness
                        Jag tror jag håller mig avatarlös så jag slipper höra en massa "lika-som-bär".
                        Mats, hur är akvariehelgen planerad för dig? Jag skulle gärna försöka komma och se dina kar.
                        Ja, det blir smockfullt och jag har ingen direkt agenda, jag och Ansjo har lite grejer vi skall åka runt på, förutom själva "stämman" - men vi får försöka gagga ihop oss!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Ok, men det är ju okej det med för det blir ju ett lugnt och skönt kar när de bara lallar omkring, inte sant
                          Ja, helt rätt! Det är även tanken med det kommande 960-karet och de fiskar som jag har en idé om som skall gå där - blir det lek på dessa tror jag själv att det är nåt "fel" på vattnet!

                          Kommentar

                          • lillfrasse
                            • February 2002
                            • 2228

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja, det blir smockfullt och jag har ingen direkt agenda, jag och Ansjo har lite grejer vi skall åka runt på, förutom själva "stämman" - men vi får försöka gagga ihop oss!
                            Nol och lite annat vore kul att åka till så vi får väll gagga ihop oss med Pia och gänget med micke och tösera.
                            Simma lungt..
                            Lillfrasse..

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av lillfrasse
                              Nol och lite annat vore kul att åka till så vi får väll gagga ihop oss med Pia och gänget med micke och tösera.
                              Absolut! Jag har räknat bort hela nästa helg - den går helt i Akvariets tecken (töcken... någon..?) och jag är öppen som en bok och blank som ett oskrivet A4!

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                tjena Mats! nu kommer jag med en fråga

                                hade tänkt göra om i mitt 60liters och funderar på att gå i dina forspår vad gäller inredningen mycket pinnar och löv.
                                hur "bygger" du upp ett kar med sånhär inredning? vad börjar du med osv?

                                i karet ska det gå några ap. veijita och tetror. ska jag förutom alla pinnar och löv ha en hel del "vanliga" akvarierötter också?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...