Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Gräsänklingen hade en riktigt skön kväll framför karet igår, misstänker att även denna kväll kommer tillbringas på samma plats
    Får jag lov att presentera en av de två nya vännerna som flyttade hem till oss igår kväll. De är än så länge relativt stressade vilket syns både på färgerna och att de än så länge inte "sträcker på sig" fullt ut.

[ATTACH=CONFIG]75680[/ATTACH]
    Nya vänner
    [ATTACH=CONFIG]75700[/ATTACH]
    Verkar inte gå nån nöd på dig

Vackra fiskar!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Där ser man hur viktig magkänslan ändå är. Det var den du tittade på först, sen funderar man och velar i typ 30 minuter och så är man ändå tillbaka på den man tittade på först i slutändan. Bra val dock, jag gillar fiskar som inte är 110% perfekta, det ger dom lite identitet.
    Precis så är det

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av tonpet
    Så fruktansvärt fina...
    Tycker du fått till det bra i karet också. Väldigt tjusigt.
    Tack Tony, jag skulle dock vilja få till en betydligt "bösigare" botten men det får lov att ta tid. Vore superkul att få se lite uppdateringar från ditt kar i din tråd också

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Japp än så länge så går det enligt förväntan. "Gulöga", du vet den som magkänslan sa att jag skulle välja utan att jag riktigt kunde förklara varför, är den som landat snabbast. Verkar just nu vara den tryggaste av de två.
    Där ser man hur viktig magkänslan ändå är. Det var den du tittade på först, sen funderar man och velar i typ 30 minuter och så är man ändå tillbaka på den man tittade på först i slutändan. Bra val dock, jag gillar fiskar som inte är 110% perfekta, det ger dom lite identitet.

Lämna en kommentar:

• tonpet
    svarade
    Nya vänner
    [ATTACH=CONFIG]75700[/ATTACH]
    Så fruktansvärt fina...
    Tycker du fått till det bra i karet också. Väldigt tjusigt.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    De ser ut at t ha acklimatiserat sig bra.
    Japp än så länge så går det enligt förväntan. "Gulöga", du vet den som magkänslan sa att jag skulle välja utan att jag riktigt kunde förklara varför, är den som landat snabbast. Verkar just nu vara den tryggaste av de två.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    De ser ut at t ha acklimatiserat sig bra.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Första fasen, dvs stressen börjar sakteligen lägga sig i karet för att istället övergå till det där härligt gnabbet som man vill se i ett diskuskar. Skall bli väldigt spännande att se vad som nu händer med hierarkin i karet.

Av de sex Pigeon Blood Red ”femkronor” som vi började med så har nu 2-3 blivit riktigt fina fiskar men naturen har också gallrat ut ett antal individer som inte utvecklats som resten av gruppen. Det är ju helt naturligt när man väljer att köpa småfiskar. Om man jämför med de Blå turkos som vi köpte igår så har det garanterat gallrats ut många fiskar under resans gång till förmån för dessa skönheter. Skillnaden är väl helt enkelt att någon annan gör det innan vi köper fisken.

Finns ju många aspekter kring detta. Ekonomi är givetvis en. ”Femkronorna” betalade vi 295 kr styck för, Stendker fisken 750 och de två senaste blå turkarna 1500 kr styck. En annan aspekt är ju själva resan, det har varit oerhört lärorikt att få börja med en grupp småttingar, att få följa deras resa från bäbisar till tonåren. Ångrar inte detta en sekund men förstår också de som köper större fiskar från start vilket även jag blev rekommenderad att göra men som vanligt inte lyssnade på

Tanken är nu att inom kort ge de individer som inte hängt med övriga i gruppen en ny chans att frodas på annan plats. Kvar i detta kar kommer vara de individer som utvecklats bäst. Jag valde dock att låta alla gå kvar i samband med introduktionen av de två blå turkarna helt enkelt eftersom jag ville välkomna dem till en större trygg gruppering. Jag har ansvarat för ett antal företagsförvärv i min karriär och det är alltid enklare att välkomna ett mindre gäng till en redan etablerad kultur än att till exempel konsolidera två lika stora verksamheter.

Har grejat en del i karet idag och det har inte varit några som helst problem eftersom majoriteten av karets invånare är vana vid min närvaro, de två nya har då också varit helt lugna.

Även fjärilarna växer och frodas så möjligen får ett par snart flytta.

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Sånna jekla firrar alltså.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Nya vänner
    Klicka på bilden för större version

Namn: F383F819-3D20-44A2-81D7-A1135DC69C132517E44A-8A2F-4362-9ECA-BB4E838E3C13.jpg
Visningar: 1
Storlek: 198,4 KB
ID: 2171315
    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 01 May 2015, 18:41.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Vilken vidunderligt vacker diskus, Tommy. Härligt att läsa om en härlig torsdagsresa, möten med nya bekantskaper och hur du fått förmånen att se riktigt fin diskus.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Drygt fyra timmar efter tändning så börjar nykomlingarna landa i karet, stress övergår sakteligen till nyfikenhet, muckar lite smått med övriga diskusar i karet samt plockar på botten efter mat. Gott!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Får jag lov att presentera en av de två nya vännerna som flyttade hem till oss igår kväll. De är än så länge relativt stressade vilket syns både på färgerna och att de än så länge inte "sträcker på sig" fullt ut.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_3846.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,3 KB
ID: 2171298

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av tonpet
    Håller med er båda, är riktigt kul att träffas.
    - Känns som att vi borde hitta ännu bättre sätt att faktiskt vårda och underhålla relationer som detta.
    Vore roligt att hitta på nått och träffas. *gilla*

Hoppas det gått bra för dig Tommy med dina nya, mycket fina diskusar. Och att du hade problem en stund att välja fisk hos Tony är inte konstigt. Sicken kvalitet...Men de du valde kan jag helt ärligt säga att jag också hade valt. Dom är grymt fina.... Liknar mina
    Efter din beskrivning av vad du skulle göra resten av denna kväll så förmodar jag, att du har det bra och njuter i fulla drag.
    Grattis Tommy till tillökningen ...
    Gräsänklingen hade en riktigt skön kväll framför karet igår, misstänker att även denna kväll kommer tillbringas på samma plats

Lämna en kommentar:

• Inger H
    svarade
    Några bilder från dagens utflykt till Tony i Thn:

[ATTACH=CONFIG]75638[/ATTACH]
    [ATTACH=CONFIG]75639[/ATTACH]
    [ATTACH=CONFIG]75640[/ATTACH]
    [ATTACH=CONFIG]75641[/ATTACH]
    [ATTACH=CONFIG]75642[/ATTACH]
    [ATTACH=CONFIG]75643[/ATTACH]
    [ATTACH=CONFIG]75644[/ATTACH]