Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
-
Och fjärrilarna lägger ännu en gång ägg noterade jag precis, produktiva rackare den där fisksortenLämna en kommentar:
-
Första gången jag ser karet tänt den här veckan, har nog gått lite tufft till under min frånvaro då några av diskarna har rivmärken längs med sidan. Ser friskt ut i övrigt så jag ser det mer som sommarben på barn, alltså en helt naturlig del av uppväxten.
Newbie verkar vara lite extra ilsken, funderar på om det har ett samband med att det matas mindre när jag är borta vilket kanske skapar en större hungerkänsla och därmed konkurrens bland fiskarna. Detta en helt okvalificerad spekulation.
Catappa löven har nu så smått börjat lösas upp, ett riktigt skönt inslag i karet.
I morgon hoppas jag på mycket hemmatid så karen och dess invånare kan få den attention som de förtjänar.
Nu dags att sakteligen tona ut Herr Vestlie i soffan framför någon form av underhållning som inte ställer krav på någon form av tankeverksamhet.
Trevlig Helg!Lämna en kommentar:
-
En fjärilsproducerad nattmacka av rom frambringar säker diskuslycka Gammalt norskt djungelordspråk.Lämna en kommentar:
-
-
Antigen är grymt stora löv eller är plattorna små, härligt vildvuxet i alla fallLämna en kommentar:
-
-
Vackert Tommy. Riktigt vackert och det är så mysigt när du delar med dig om hur du tänker och känner runt karet. Jag ser inte det platta kar du pratar om utan ett mulligt och böljande diskusparadis. När jag är klar med mitt kar så få du ta stafettpinnen i genren växtkar med diskus. Jag kommer själv satsa på kalt kar med få pinnar-genren.
Det är väl en himla tur att vi inte vet hur saker och ting slutar
Skall bli spännande att se hur du kommer inreda karet och att följa eventuella nya tankar när det gäller tekniken.Lämna en kommentar:
-
Ja det är ett snyggt kar du fått till. När jag läser alla era inlägg så inser jag att det jag kan se på en kort film aldrig kan spegla det som händer i tanken. (väl valt ord )
Ljuddämp mattan du använt, den har jag provat i en husvagn med puffepanna med stor framgång. ( en Primus gasolpanna... in med gasen först och tänd sen.. hurra vad bra tänk där var)Lämna en kommentar:
-
Vackert Tommy. Riktigt vackert och det är så mysigt när du delar med dig om hur du tänker och känner runt karet. Jag ser inte det platta kar du pratar om utan ett mulligt och böljande diskusparadis. När jag är klar med mitt kar så få du ta stafettpinnen i genren växtkar med diskus. Jag kommer själv satsa på kalt kar med få pinnar-genren.
Det är väl en himla tur att vi inte vet hur saker och ting slutarLämna en kommentar:
-
Det är himla svårt att beskriva i ord och ännu svårare att illustrera i bild har jag upptäckt efter att ha tagit flera bilder och gjort flera filmer i kväll men det är något visst med karet nu, något som inte funnits där tidigare.
En anledning till att det är svårt att påvisa i bild misstänker jag är att bilderna totalt saknar det djup jag upplever i karet IRL, något som definitivt den mörka bakgrunden och kvistarna bidragit till.
I övrigt så tycker jag att tex en bild som nedan bara ser kaotisk ut, ser ut som en massa saker som slängt ned i en balja helt utan tanke eller mål.
Men när jag sitter här jag nu gör och tittar in i detta kar som är stinn av syre efter kvällen vattenbyte så får jag en känsla av något riktigt härligt. Medveten om att det aldrig kommer vinna någon inredningstävling och heller ej aldrig vara någon av de karen som lyfts fram när man vill visa hur de som kan det här med inredning har gjort. Men trots att man får leta länge innan man hittar en miljö som detta i naturen så känns det ändå på något outgrundligt sätt naturligt, vet just nu inte hur jag kan förklara det bättre.
Försökte även filma karet men det ser ju också rätt kaotiskt ut men om inget sevärd pga musikvalet .
Filmen är tagen i samband med att kompisarna fick lite godis för gott uppförande under skötsel och vattenytan så gänget är lite smått hätska mot varandra.
Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
Dagens har verkligen gått i akvaristikens tecken. Kände att jag efter en stentuff vecka bara behövde få gå här hemma lyssna på musik och pyssla med mitt och tack vara en fantastiskt underbar sambo så fick jag också göra det.
Mycket tid har gått till att jobba med ljudisolering av all kringsutrustning, är dock inte riktigt hemma här ännu så jag ber att få återkomma med ett inlägg gällande just detta lite längre fram när jag känner mig hundra nöjd.
I karet så har en mindre upprensning av växter gjorts samt att ytterligare en kvist har fått ta plats. Tänkte rensa ur lite av den stora Taiwan SP som stått på vänstersidan men när jag började klippa i den så visade det sig att den la sig nästan som en flytväxt och att det precis som för flytväxter växt en massa fristående rötter på flera ställen så den fick helt enkelt ligga kvar så som den själv bestämde att den ville ligga.
Vem vet var det här kommer sluta, inte jag i alla fall.Lämna en kommentar:
-
Den mattan brukar funka bra till det mesta.
Bakstycket i mittdelen som du nämner, är den i ett tunnare material än det som sitter på hörnorna?
Skulle tro att det är egenresonans dvs. en frekvens som gynnar bakstycket som då låter högre.
Ev. ett tvärstag från botten till toppen som dras fast i bakstycket som gör den stadigare då ändras egenresonansen och ditt problem kan vara borta, ev. en lika stor skiva till som du limmar och skruvar ihop med den som redan sitter där.
Bitumen styvar upp och ger lite mer tyngd vilket gör att egenfrekvensen flyttas men kanske inte tillräkligt mycket för att du ska bli nöjd. Konsistensen gör också att det minskar vibrationer.
Tror det bästa är att stärka upp bakstycket med typ mdf skiva, sen kommer stagning testa med lite stag ev. ihop med andra väggar i skåpet, sen som sista piff om man inte blir nöjd testa med bitumen.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: