Mitt första Diskusakvarium
Kollaps
X
-
Precis hemkommen efter att ha införskaffat en i tusen bitar sprängd mangroverot som jag tänkte testa som ytterligare en komponent till att bösa till botten i karet, böset ligger nu i en hink med vatten i väntan på att de sjunker ned till botten. Har även införskaffat lite grönt som skall få sticka upp lite här och där i mellan allt bös.
Möttes av ett gäng relativt hungriga diskar som skämts bort med lite extra mycket mat över helgen. De Catapplöv löv jag bröt sönder i lite mindre bitar och hivade i igår har nu sjunkit ned på botten och skapat det där härligt stökiga karet samtidigt som vattnet är skönt tefärgat. Det råder ingen tvekan om att redmoore rötterna gör sig absolut bäst i tefärgat vatten.
Kan nog bli svårt att fånga färgerna på bild men tänkte göra ett försök lite senare ikväll.Senast redigerad av Tommy Vestlie; 04 May 2015, 18:13.Lämna en kommentar:
-
Tack Tommy! Tycker det liksom är lite mysigt här och strosa runt bland dina diskusar. Man känner sig liksom hemmaLämna en kommentar:
-
Sorry för OT här nu, Tommy!
Halloj Johnny! Lugna puckar, jag vet att du inte menar det bokstavligt. Jodu, det var faktiskt en redigt behaglig dröm - vi hade väldigt trevligt (lite flummigt var det ju emellanåt också, som det brukar i drömmar).
Uja mej - en lite tung dag denna. Ytterligare en begravning stod på programmet idag. Vår käre vän och medarbetare på tidningen, den ypperlige Jazzgitarristen Peter Almqvist, begravdes idag. Väldigt fin begravning med mycket härlig musik.
Jag går också ned i arbetstid till hösten - typ 100%... Nya grejer är i vardande!
Lämna en kommentar:
-
Tror Tommy bara gillar att vi chillar lite hemma hos honom . Det där lät riktigt spännande, Mats! skickar PM....Lämna en kommentar:
-
Kunde inte låta bli Mats Det där låter som en himla trevlig dröm Har faktiskt aldrig någonsin gått på en riktigt fläskig akvariemässa. Faktiskt inte ens en mikroskopisk heller för den delen. Av olika skäl så går jag ned i tid 80% till hösten så då finns det ju kanske andra möjligheter än förut till dylika excesser.
Halloj Johnny! Lugna puckar, jag vet att du inte menar det bokstavligt. Jodu, det var faktiskt en redigt behaglig dröm - vi hade väldigt trevligt (lite flummigt var det ju emellanåt också, som det brukar i drömmar).
Uja mej - en lite tung dag denna. Ytterligare en begravning stod på programmet idag. Vår käre vän och medarbetare på tidningen, den ypperlige Jazzgitarristen Peter Almqvist, begravdes idag. Väldigt fin begravning med mycket härlig musik.
Jag går också ned i arbetstid till hösten - typ 100%... Nya grejer är i vardande!
Lämna en kommentar:
-
Kunde inte låta bli Mats Det där låter som en himla trevlig dröm Har faktiskt aldrig någonsin gått på en riktigt fläskig akvariemässa. Faktiskt inte ens en mikroskopisk heller för den delen. Av olika skäl så går jag ned i tid 80% till hösten så då finns det ju kanske andra möjligheter än förut till dylika excesser.Lämna en kommentar:
-
Precis som Johnny säger (bortsett från det att jag är mulmexepert och professor i ämnet - långt därifrån).
Btw, Johnny - jag drömde om dig i natt. Vi var på någon stor akvariemässa och kollade runt...
Lämna en kommentar:
-
Det mesta egentligen som inte lämnar ifrån sig giftiga produkter. Frågan rör egentligen leg. mulmexpert och professor i ämnet, Mats Bryzell. Så träslag typ gran och tall kan du glömma. Grenar, kvistar, träbitar från fruktträd, en del lövträd. För egen del så släpper jag precis som trådägaren Tommy i Catappablad som jag köper på ebay. Just Catappa (mandel) har flera positiva effekter på vattnet såsom att det motverkar svamp, bakterier etc.Lämna en kommentar:
-
Härligt att de trivs .. och du med/av dem. Akvarium har en mycket positiv inverkan på våra svaga människopsyken
Det här med bös från naturen i Discuskaret. Vad kan man egentligen kasta i då .. eller rättare sagt inte ..Lämna en kommentar:
-
-
Ber om ursäkt till eventuella läsare för spamningen idag men är så lycklig över vår grupp diskus. Känns så bra att alla ”femkronorna” levt och frodats här hemma trots min okunskap och mitt ”build on the fly” projekt. Visst har de utvecklats olika, visst är det några individer som inte hängt med i utvecklingen men alla lever, alla är friska och alla äter med god appetit.
Har inga belägg för detta egentligen men det känns helt rätt att jag valde att introducera de två nya till gruppen i sin helhet innan en del av dem får en ny chans på annan plats. De nya litar på sina kompisar när de talar om att jag är deras vän och absolut ingenting att vara rädd för. De är redan hur trygga som helst, bryr sig inte alls om min närvaro i karet och äter nu dessutom med lika stor appetit som resten av gänget.
Om man ser på det i ett lite större sammanhang så är jag så glad för vad akvaristiken gett mig som person, det är för mig den optimala fritidssysselsättningen som utmanar och stimulerar samtidigt som den underhåller och lugnar. Ni kära Zoopet vänner har bidragit stort till detta.
Känner mig fortfarande som en nybörjare men nu en nybörjare med ett större lugn inför det faktum att oförutsedda saker faktiskt händer.
Avslutar min Zoopetspamning denna söndag med en bild tagen för några timmar sedan som får representera den känslan man ibland har över vad som händer i ens kar
[ATTACH=CONFIG]75785[/ATTACH]Lämna en kommentar:
-
Ber om ursäkt till eventuella läsare för spamningen idag men är så lycklig över vår grupp diskus. Känns så bra att alla ”femkronorna” levt och frodats här hemma trots min okunskap och mitt ”build on the fly” projekt. Visst har de utvecklats olika, visst är det några individer som inte hängt med i utvecklingen men alla lever, alla är friska och alla äter med god appetit.
Har inga belägg för detta egentligen men det känns helt rätt att jag valde att introducera de två nya till gruppen i sin helhet innan en del av dem får en ny chans på annan plats. De nya litar på sina kompisar när de talar om att jag är deras vän och absolut ingenting att vara rädd för. De är redan hur trygga som helst, bryr sig inte alls om min närvaro i karet och äter nu dessutom med lika stor appetit som resten av gänget.
Om man ser på det i ett lite större sammanhang så är jag så glad för vad akvaristiken gett mig som person, det är för mig den optimala fritidssysselsättningen som utmanar och stimulerar samtidigt som den underhåller och lugnar. Ni kära Zoopet vänner har bidragit stort till detta.
Känner mig fortfarande som en nybörjare men nu en nybörjare med ett större lugn inför det faktum att oförutsedda saker faktiskt händer.
Avslutar min Zoopetspamning denna söndag med en bild tagen för några timmar sedan som får representera den känslan man ibland har över vad som händer i ens kar
Senast redigerad av Tommy Vestlie; 03 May 2015, 19:24.Lämna en kommentar:
-
Frågan är inte om man skulle kunna ha en hink med vatten som man dagligen har i smått och gott man hittar ute. Gärna regnvatten. I den får man då både bottenstuff och en och annan godsak för firrarna. Och så öser man bara i ett par nävar varje vecka i karet.Lämna en kommentar:
-
Förstått att detta kommer ta tid, tack för tipsen!Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: