Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Bluewing
    svarade
    Det där blir helläckert!

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ser toppenfint ut!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Mitt första Diskusakvarium

Labbar lite med inredning.
    Stenen till höger ligger där bara för att hålla den nya roten på plats. Färgskillnad på rötter beror på att alla rötter förutom en nyinköpt idag är inkörda i diskuskaret.

Fundera på svart bakruta men lämna en öppen cirkel genom bakglaset i linje med diket mellan stenarna. Dvs på samma sätt som Brams gjorde med sitt belönade kar. Blir sedan mossa på rötterna, någon form av bottentäckare och troligen något högre med inslag av röda färger i vänstra hörnet.

Införskaffade idag även ett innerfiltret. Lite väl stort kanske men vill ha bra filtrering och cirkulation även om det för detta projekt inte finns plats för ett ytterfilter. Valet föll på ett Eheim biopower 160.

CO2 prylarna är på väg från England. Kolla precis och de anlände Stockholm igår så jag bör ha allt hemma i början på nästa vecka.

Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1449399587.092780.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,8 KB
ID: 2173476

Namn: ImageUploadedByTapatalk1449400265.485087.jpg
Storlek: 160,4 KB
ID: 2173477

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 06 December 2015, 12:11.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Webo
    Ser ut som om den ger bra ljus. Är det Sunstrip fästen också?
    Yes, de finns i lite olika varianter för montering på glaset eller hängas i tak.

Lämna en kommentar:

• Webo
    svarade
    Ser ut som om den ger bra ljus. Är det Sunstrip fästen också?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Alfatestar nya projektet [emoji4]

Namn: ImageUploadedByTapatalk1449256774.466626.jpg
Storlek: 205,2 KB
ID: 2173468

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Lämna en kommentar:

• PiaJo
    svarade
    Skall bli kul att följa!

Lämna en kommentar:

• Webo
    svarade
    Ska bli roligt att se. Jag höll på att köpa Sunstrip innan med det blev inget pga en som skulle köpa dem till mig via hans firma som betalning för ett jobb inte kunde göra det iaf.. Väldigt trist.

Du får berätta hur den är när du får upp och igång det.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade

Namn: 12319659_10153385814402675_1732159247_n.jpg
Storlek: 36,4 KB
ID: 2173454Klicka på bilden för större version

Namn: 12312538_10153385811502675_1628902683_n.jpg
Storlek: 41,6 KB
ID: 2173455Klicka på bilden för större version

Namn: 12319421_10153385682507675_934901085_n.jpg
Storlek: 103,0 KB
ID: 2173456

Leveransrapport i bilder från Herkules Zoo. Prylar till nya projektet finns att hämta

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Sådär, då var steg 2 till ett av livets stora nöjen avklarat

Namn: CO2 kopia.jpg
Storlek: 86,6 KB
ID: 2173418

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Det kommer dokumenteras väl i såväl text som bild . Har en vision, landar jag halvvägs så kommer jag vara nöjd
    Gôtt!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Kan ingenting om växter och CO2, men det låter spännande hursom! Skall bli kul att se lite bilder på projektet när du har kommit igång.
    Det kommer dokumenteras väl i såväl text som bild . Har en vision, landar jag halvvägs så kommer jag vara nöjd

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Sådär ja, då var växtprojektet officiellt påbörjat genom att en beställning på kar och belysning nu är lagd. Valet av kar föll på ett Optiwhite 54 l och som belysning så blev det ett 55 cm Econlux SolarStinger SunStrip 70w.

Passade även på att beställa soil men inväntar med filtrering eftersom jag ännu inte bestämt lösning. Vill gärna ha ett bättre ytterfilter men tveksam till om det verkligen får plats så det kan vara så att jag får köra med ett bättre innerfilter.

Till CO2 systemet tänker jag den här gången testa med en SodaStram lösning. Har anmält mitt intresse på några 2.0 annonser inlägg men lutar åt att det blir en beställning från CO2 Supermarket.
    Kan ingenting om växter och CO2, men det låter spännande hursom! Skall bli kul att se lite bilder på projektet när du har kommit igång.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Sådär ja, då var växtprojektet officiellt påbörjat genom att en beställning på kar och belysning nu är lagd. Valet av kar föll på ett Optiwhite 54 l och som belysning så blev det ett 55 cm Econlux SolarStinger SunStrip 70w.

Passade även på att beställa soil men inväntar med filtrering eftersom jag ännu inte bestämt lösning. Vill gärna ha ett bättre ytterfilter men tveksam till om det verkligen får plats så det kan vara så att jag får köra med ett bättre innerfilter.

Till CO2 systemet tänker jag den här gången testa med en SodaStram lösning. Har anmält mitt intresse på några 2.0 annonser inlägg men lutar åt att det blir en beställning från CO2 Supermarket.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Yadina
    Är det någon skillnad på ljudnivå mellan dessa två filter?
    Ja jag tycker nog rent generellt att JBL filtren låter något mer.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...