Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• HWH
    svarade
    Det gäller nog att skynda långsamt med en härligt tjock biologisk heltäckningsmatta i karet. Det är ju löv och kvistar i olika stadium blandat med sandpartier och stenar. Men regn generellt tror jag att en ganska stor mängd kvistar i fingerlängd är en bra start.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Det ska nog inte vara några problem:

Den vekrar kunna växa sig rätt stor dne också dock.

Vill du ha lite kortare gräs kan du titta på:

Växter med små rotsystem i början hade jag lite problem med i samband med diskusar. De gillade att riva upp dem. :<
    Den sistnämnda kände jag inte till, tack för tipset!

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Kör visserligen helt utan växtnäring men det hindrar inte befintliga växter i karet att växa som bara den så det borde fungera. Drog precis en förfrågan till min favorithandlare när det gäller nanaväxter så får vi se vad han kan uppringa.
    Det ska nog inte vara några problem:

Den vekrar kunna växa sig rätt stor dne också dock.

Vill du ha lite kortare gräs kan du titta på:

Växter med små rotsystem i början hade jag lite problem med i samband med diskusar. De gillade att riva upp dem. :<
    Senast redigerad av Einarsson; 03 May 2015, 18:48.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Om det överlever så varför inte.
    Kör visserligen helt utan växtnäring men det hindrar inte befintliga växter i karet att växa som bara den så det borde fungera. Drog precis en förfrågan till min favorithandlare när det gäller nanaväxter så får vi se vad han kan uppringa.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Efter att ha kolla på en del filmer så går jag nu i tankarna om att kombinera böset på botten med Vallisneria nana som jag planterar lite här och där.
    Om det överlever så varför inte.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Efter att ha kolla på en del filmer så går jag nu i tankarna om att kombinera böset på botten med Vallisneria nana som jag planterar lite här och där.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Å nej, jag har fått alger i mitt kar

Subaquatic vudeo of ornamental fishes in their natural habitat, inckuding Paracheirodon axelrodi, Petitella georgiae, Dicrossus filamentosus, Apistogramma, C...

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    "Gulöga" och några av hens kompisar.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_3871.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,9 KB
ID: 2171375

Namn: DSC_3875.jpg
Storlek: 215,7 KB
ID: 2171376

Namn: DSC_3869.jpg
Storlek: 142,3 KB
ID: 2171377

Namn: DSC_3868.jpg
Storlek: 248,1 KB
ID: 2171378

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Klipt ned den vildvuxna vallen som annars lägger sig om ett tak över karet för att sedan vika ned längs med framglaset. Funderar vidare på hur få till den där naturligt bökiga botten. Tips tas tacksamt emot.

Namn: DSC_3865.jpg
Visningar: 2
Storlek: 182,6 KB
ID: 2171374

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Och där kom ätningen igång . Lite lustigt att de följer varandra så pass så att bägge börjar äta samtidigt.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Spenderat förmiddagen framför och i karet. Introduktionen av de två nya diskusarna känns under kontroll, hela gruppen känns trygg och stabil även om de nya självklart uppvisar lite osäkerhet från tid till annan. Idag har de även nafsat lite på maten men jag vill inte påstå att de äter ännu men det gör dem garanterat snart.

Under förmiddagen så har jag även lyft ut den rot jag nyligen köpte eftersom den genom sin relativt stora bottendel tog för mycket anspråk på fjärilarnas revir i gräset. Valde att i stället at såga till den till en smalare rot som tar upp betydligt mindre bottenyta. Placerade den mitt i gräset så att även de större fiskarna kan simma runt den. Tycker att det även estetiskt blev snyggare.

Klippte även av ett antal mindre delar från roten jag kastade ut planlöst på botten.

Vallen växer på sedvanligt sätt som ogräs så det får nog bli en vända med saxen lite senare idag.

Namn: DSC_3854.jpg
Storlek: 346,6 KB
ID: 2171370

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Handsågar du? Isåfall kan du bocka av ett rejält träningspass också. :-)
    Japp, tunga pjäser att ta sig genom för hand

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Sköna söndag; Sågar Redmoore, justerar, funderar och justerar lite till. Lifes good!
    Handsågar du? Isåfall kan du bocka av ett rejält träningspass också. :-)

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Sköna söndag; Sågar Redmoore, justerar, funderar och justerar lite till. Lifes good!

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av HWH
    Hur varmt har du dina fjärilar?
    De går tillsammans med diskusarna i 30 grader.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...