Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Är Easy Life FFM något man tillsätter kontinuerligt, eller är det en kur - som tillsätts en gång och får göra sin grej?

Tänker lite på den här grejen som Tommy nämner i inlägg nr. 1415 - "Sagt och gjort, handmatat alla fiskar ett antal dagar, gjort dagliga vattenbyten och överdoserat med Easylife FFM."

Ser inte Esaylife FFM som någon kur eller behandling egentligen utan snarare en "lera" jag tillsätter för att efterlikna fiskarna naturliga miljö i den mån det går, dem går ju inte direkt i ett renat kristallklart vatten i amazonas .

Jag har kört detta med mina diskar sen starten av karet och det är det ända medlet jag numera använder. Har även helt hoppat växtnäring eftersom det helt enkelt inte behövs.

Jag använder det vid vattenbyten och lite då och då vid behov. Vid misstanke om problem i karet så häller jag i lite extra eftersom jag är helt utan tvivel om att leran i vattnet lugnar och minskat stress är bästa medicinen när något håller på att hända. Min känsla är att det även lindrar hudirritationer, klåda och liknande.

Huruvida det bryter ned ämnen eller liknande har för mig varit sekundärt utan det är snarare att skapa ett naturligt vatten som varit syftet.

Doserar man lite extra så får man dessutom den där härliga känslan i vattnet som man ser på film, tyvärr så försvinner grummeleffekten efter ett tag, precis som med Catappabladen. Hadde faktiskt varit häftigt med ett system som portionerade ut små doser konstant. Fan en sån kanske man skulle konstruera

Vad gäller Newbie så är hon idag pigg och glad, äter bra och fortsätter sträcka på sig inför grabbarna i karet. Dock är hon fortfarande lite flammig i hyn.

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Är Easy Life FFM något man tillsätter kontinuerligt, eller är det en kur - som tillsätts en gång och får göra sin grej?

Tänker lite på det här som Tommy nämner i inlägg nr. 1415 - "Sagt och gjort, handmatat alla fiskar ett antal dagar, gjort dagliga vattenbyten och överdoserat med Easylife FFM."

Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 May 2015, 10:29.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Jag tror FFM och liknande vattenberedare binder olika metaller etc. Tyngre ämnen, jag tror inte det binder "sönder" effekterna av humusämnen. Men jag är ju ingen expert.

Lämna en kommentar:

• Bluewing
    svarade
    Mitt första Diskusakvarium

Tycker det är oerhört intressant att följa ditt resonemang, Tommy. Känner igen varje millimeter i de egna reaktionerna på när något inte är 100 med en eller flera diskusar. Gillar hur du väljer att lita på hur du själv tror att det är och vad du själv tror är rätt åtgärd. Börjar man Googla runt hamnar man alltid till slut i medicineringsstress. Intressant också hur du upplever lerbehandlingens effekter. Det är ju att gå den naturliga vägen. För mig är FFM lika naturligt som räkmix som man gör hemma. Följer med största intresse. Lovande att de äter.
    Det kluriga med vår mulmdebatt är väl också att hur man än vänder det så är det nya processer i vattnet i och med ökande nedbrytning. FFM binder ju diverse ämnen i vattnet. Undrar om Catappa över en viss nivå blir smått belastande för fiskarna och att FFM binder och motverkar detta...... Tycker jag själv får byta mer vatten oftare med mer blad i vattnet. Men det kanske inte alls har en koppling.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Att det finns en intention i karet det råder det ingen tvekan om.

Newbie har inte alls känts hundra de senaste dagarna, hon har krypit ihop, blivit mörk och tillbakadragen. Det hade inte bekymrat mig nämnvärt eftersom jag är fullt medveten om påverkan på individerna och gruppen när man introducerar nya diskar.

Men jag har samtidigt observerat att jag inte riktigt tycker hon är fin i hyn (kan man säga som om en fisk?) så jo jag har varit lite orolig.

Kan tänka mig att det är i detta läge många nervösa kickar igång någon form av behandling men av erfarenhet så vill jag absolut inte använda någon form av medicin i karet eftersom jag vet viken negativ effekt det istället kan få. (Läser ofta i forum och artiklar där man beskriver fiskar som jag nu upplever Newbie och råden är som oftast medicinering, även vid introduktion av nya fiskar rekomenderas från tid till annan svagare medicinering)

Så mitt beslut var istället att verkligen säkerställa toppen kvalitet på vattnet, säkra att hon åt bra och varierat. Sagt och gjort, handmatat alla fiskar ett antal dagar, gjort dagliga vattenbyten och överdoserat med Easylife FFM.

Easylife har jag valt att använda i rätt stor omfattning eftersom jag vet att leran har en både lugnande och smörjande effekt på fiskarna, är gjord av endast naturliga ämnen och att största boven när det gäller sjukdomar är ju faktiskt stress. Det räcker med att gå till oss själva, drar vi på oss något bös samtidigt som vi fortsätter belasta kroppen med fysisk och/eller psykisk stress jag då blir man helt enkelt inte bättre.

Jag är övertygad om att fiskar som i övrigt är välskötta, har lite hull att ta av kan själva återhämta sig om vi bara hjälper till med att minimera fiskens stressnivåer och givetvis att problemet upptäcks i ett tidigt skede.

Så min uppgift som vårdnadsgivare är alltså att säkra lugnet och näringen och absolut inte att tillföra massa knepiga kemikalier i karet. På samma tema så hörde ja med ett halvt öra på nyhetsmorgon i morse att husläkaren sa att vi borde sluta med medicin till barnen vid minsta möjliga feber utan låt istället kroppen göra sitt jobb. (Jag är givetvis medveten om att jag tillför ett stressmoment genom att tillföra ny fisk men varför jag trots det valt att göra detta har jag beskrivet i tidigare inlägg)

(Som en parantes så kan jag verkligen rekommendera denna lera i samband med introduktion av ny fisk. Det är ingen tvekan om att det ger en lugnande effekt, syns tydligt på nykomlingarna)

Igår började Kungen att på allvar uppvakta Newbie med sitt skakande men hon var inte alls mottaglig utan fortsatt ganska hoptryckt även om hon redan påvisade en klar förbättring.

Uppvaktande har dock fortsatt under dagen idag och allt eftersom husse fortsatt dosera Easylife (karet har varit mer eller mindre grådisigt hela tiden) så har hon sakteligen sträckt på sig tills att i kväll vara vackrare än hon någonsin varit. Tycker tyvärr fortfarande att hon inte är som hon borde i hyn med hon är rejält utsträckt med spröten utställda som Janne Boklöv fast med tydlig riktning mot botten och väldigt fin i färgerna.

Kungen har under hela kvällen sätt till att ingen annan passerar mitten på karet medans hon fått pyssla med sitt i karets vänstersida. Ofta mötes de två för att blåsa upp sig mot varandra, han skakar men än så länge inte hon. Det putsas lite glas och någon gång ibland smågnabbas det. Tappar kungen fokus och börjar rota i botten efter något gott att äta, ja då är hon snabbt där och hämtar honom.

Det råder som sagt ingen som helst tvekan om att ett försök till lek görs från både parter, jag är dock inte helt säker på om hon verkligen är pigg nog för detta även om hon nu verkligen sträckt på sig.

Nu är tyvärr karet släckt för kvällen så ännu engång har rymdfärjan rundat månen för att för Houston vara okontaktbar.

Oerhört spännande men också lite oroligt just nu med andra ord. Inte alls förtjust i vad jag sett i hennes hy så monitoreringen kommer fortsatt vara noggrann desto gladare över att se deras intention.

Fortsättning lär följa …

Skall kanske tillägga att jag även väldigt noggrant inspektera övriga fiskar löpande och alla ser toppenfina ut.

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Förspel, förspel, förspel ...

... Jag tror jag går och tar en kopp kaffe ...
    HUr ska du kunna sova sen då?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Förspel, förspel, förspel ...

... Jag tror jag går och tar en kopp kaffe ...

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Einarsson
    Jag älskar variationen i dina fiskars namn. Rödöga, gulöga, kungen, newbie.
    För den som läst min tråd ett tag så vet man att det finns en historia bakom varje namn, fiskarna har ju mer eller mindre döpt sig själva. Nu har tyvärr en av grabbarna bett om en förändring så det är tydligen följande som gäller nu.

Kungen
    Prinsen
    Newbie
    Snake
    Rödöga
    Junior.

Försökt att ta en bild på varför gulöga givetvis skall heta snake trots att han inte är en snakskin men lyckas sådär. När han tittar mig in i ögat så ser han verkligen ut som en orm

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_3953-2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 250,4 KB
ID: 2171440

Lämna en kommentar:

• Einarsson
    svarade
    Borde vara uppenbart att mängden microorganismer har stor påverkan, eftersom det är de som gör jobbet. Så ett rejält inkört kar lär vara mycket snabbare än ett nytt.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Googlade lite på förmultningsprocesser - inte på catappablad specifikt - utan löv i allmänhet. Temperatur spelar in, men också mängden, och vilken typ, av mikroorganismer som finns närvarande.
    Dessa rön enbart efter en snabb nätkoll, och behöver inte betyda att de är så det är i dina kar - men ändå en liten fingervisning.
    Det kanske är helt andra processer som spelar in i akvariesammanhang..?
    Japp, skall köra en google ronda själv men troligen då en kombination av såväl temperatur som förmåga.

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Googlade lite på förmultningsprocesser - inte på catappablad specifikt - utan löv i allmänhet. Temperatur spelar in, men också mängden, och vilken typ, av mikroorganismer som finns närvarande.
    Dessa rön enbart efter en snabb nätkoll, och behöver inte betyda att de är så det är i dina kar - men ändå en liten fingervisning.
    Det kanske är helt andra processer som spelar in i akvariesammanhang..?

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    OK, inväntar för att se om någon annan besökare har koll på detta. Är verkligen stor skillnad. Jag lär ju ha galet mer bakterier i diskuskaret med tre ytterfilter och ett innerfilter än vad jag har i 120 karet som körs med original innerfilter endast.

Skulle vilja tolka det som att jag har ett kar som har en duktig förmåga att bryta ned saker men min hjärna säger mig att det är värmen (men har egentligen noll koll)

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Jag har märkt skillnader i nedbrytningstakt i olika kar också - men jag är nog inte rätt man att avgöra vad det kan bero på... Sorry!
    Hoppas någon som vet detta kikar in och svarar.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 May 2015, 16:07.

Lämna en kommentar:

• Tommy Vestlie
    svarade
    Japp! Jag tror att du snart kan njuta av scenarion liknande de på bilderna.
    (Nu när du har så mycket fina pinnar och grenar i karet hittar dom bra ställen att "hänga upp" sina sprattlare på.
    Det vore fantastiskt men vågar inte hoppas på det, utan är faktiskt nu mer bekymrad över henne.

Har en helt annan fundering när det gäller nedbrytning i ett kar som du eller någon annan här säkert kan svara på:

Jag kör med Catappablad i såväl diskuskaret som i 120 karet. Noterar att de bryts ned betydligt snabbare i diskuskaret än vad de gör i 120 karet. Beror detta på att mitt diskuskar med alla dess filter har en bättre förmåga att bryta ned material eller helt enkelt att det är betydligt varmare (30 grader mot 24 i 120 liters) eller kanske en kombination av dessa?

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Japp! Jag tror att du snart kan njuta av scenarion liknande de på bilderna.
    (Nu när du har så mycket fina pinnar och grenar i karet hittar dom bra ställen att "hänga upp" sina sprattlare på.
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...