960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    Det blev skitsnyggt ju! Stenarna ser verkligen ut att gå i ett med bakgrunden. Skulle du ha snäcklekare i?
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Jag har följt naturmetoden och droppat i (i stort sett alla) stenarna som ligger i båda högarna, för att få det så naturligt som möjligt.
      Den högra sidan är faktiskt tänkt som ett "röse" pga att jag vill ha en jädra massa fisk som vill hålla till där. Jag har velat skapa ett från botten grott-, prång-, sprick- och springbelamrat tillhåll för en förhoppningsvis större grupp fiskar

      Vic! Ja, jag tänkte mig nog en liten grupp snäcklekare i mitten!

      Kommentar

      • Tors hammare
        • April 2007
        • 572

        Ett riktigt snyggt akvarium.
        Mvh Peter

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          LESS IS MOORE!
          Det var någonting som Imo sade i ett inlägg strax ovan som fick mig att haja till...
          Faktum är att trots att jag tänkt på fiskarna i första hand när det gäller det högra hörnet, och velat skapa ett berg av sten som de kan trivas i - så var det just ordet; röse...

          Röse låter konstruerat - och jag vill inte att det skall se kontruerat eller ordnat ut på ett konstlat sätt.
          Jag satte mig sålunda framför burken och kollade - och såg att det var "toppstenen" i "röset" som gjorde att det stack lite i ögonen (och stenen var noggrant ditlagd).
          Less is moore - mindre är mer, så jag friserade helt enkelt bort lite sten och nu tycker jag att stenhögen harmonierar bättre med bakgrunden, som i sin struktur har lite "brutna" stenavsnitt där - så att det ser ut som om stenarna har brutits loss från bakgrunden och trillat ner.


          Edit; Fan vad jag babblar nu då! Vill bara tacka för all feedback - kul att ni tycker det är kul!
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 July 2007, 00:27.

          Kommentar

          • Mamma Mia
            • December 2004
            • 2504

            Det blev MYCKET bättre! Jag gillar verkligen ditt bygge (och ditt pladdrande )
            Always look at the bright side of life

            Kommentar

            • lmo
              • June 2007
              • 189

              Att så lite kan göra så mycket skitsnyggt

              /lmo
              mvh
              LMO
              Min Zoon

              Kommentar

              • matte159
                • March 2007
                • 1147

                Ursprungligen postat av lmo
                Att så lite kan göra så mycket skitsnyggt

                Jag håller med!
                Efter att du tog bort "toppen" så blev det hela mycket mer naturligt i mina ögon. Hur många naturliga rösen, under ytan, har den spetsig topp? Inte många!

                Skit snyggt allt ihop! Längtar efter att få se fiskarna. Det kommer väll bilder, eller hur?
                Mvh
                Mathias
                Fotoalbum

                Kommentar

                • Raskens
                  • April 2006
                  • 933

                  Sketabra blev det.
                  Kollar tråden tycker om både bilder o ditt "babblande".
                  Agneta
                  Agneta

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Ser ut som det snart är dags för vårat affärsrace!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Lilibet
                      • June 2007
                      • 346

                      Så vackert...

                      ...det är.
                      En ödmjuk bugning från en nybörjare som är djupt imponerad.
                      Den som har flest saker när han dör vinner!

                      Kommentar

                      • Nygge
                        • July 2007
                        • 27

                        Vackert!
                        Jag är inte den som brukar tycka om "stenöknar" med det där är verkligen vackert!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Återigen, Tack för all fin feedback!
                          Nu är ju inredarfasen hyfsat över och karet står liksom på tomgång! Det skall i lite snäckor i mittdelen och sedan.... är det dags att börja ta hem lite fisk.
                          För "Hardcore"-diggarna lägger jag upp en liten filmsnutt här; http://www.youtube.com/watch?v=VBx99NtV-Tw
                          som förhoppningsvis illustrerar en något mer 3D-liknande effekt än vad bilderna visar.
                          Upplösningen är väl inte den bästa på YouTube men det skall väl funka ok ändå.

                          Jag återkommer med fler bilder och filmsnuttar när det kommer lite fisk i karet!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            Det börjar se riktigt bra ut - ser lite tomt ut i överkanten bara, men kanske har du tänkt att plantera lite crinum eller jättevallisneria också så att det blir mer "liv i" akvariets övre del också? En annan möjlighet är ju att limma någon/några moduler i ovankant också.

                            Sen blir ju också fiskvalet väldigt viktigt - nästan alla substratruvare (även många munruvare) kommer ju att hålla till vid stenarna och då blir det ju lite tomt överst.

                            Just att skynda långsamt är min grej. Jag har fått öva på det några år - men visst känns det som att man vill bli klar fort, fort. Men det är som goast innan det är klart! Jag kan sitta i timmar och bara glo rätt in i det tomma karet, dricka lite kaffe eller ta en öl... Ja, fy fan, vad mysigt att liksom ha det bästa framför sig.
                            Jag håller med till 100% - det roligaste är att planera och bygga.

                            Jag har följt naturmetoden och droppat i (i stort sett alla) stenarna som ligger i båda högarna, för att få det så naturligt som möjligt.
                            Så brukar jag faktiskt också göra.

                            Ja som sagt - nu vet vi var vi skall lägga ett av Zoopetklubbvästmötena i höst
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 July 2007, 14:21.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Tack Kjell, du ger som vanligt bra och konstruktiv input! (Alla andra också! Tack!)
                              Ja, tanken om att det känns lite "tomt" i överkanten har slagit mig, framför allt när man ser bilderna. I verkligheten är bakgrunden så mäktig att man nästan känner att den välver sig över en när man sitter hyfsat nära karet. Bara detta faktum gör att man nästan inte vet vad man skall kunna göra för mer "inredning" uppåt. Ditt förslag om lite t.ex. jättevalisneria är toppen, det kan nog tillföra en "rörelse" uppåt. Sedan kommer nu det långsamma inplanterandet av fisk. Jag skall starta i bottenmiljön och arbeta mig uppåt. Som sagt, det här tar lite tid och man blir aldrig riktigt färdig - och det är ju det som är kul!

                              Kommentar

                              • Hans.Lindaker
                                • April 2006
                                • 1837

                                Måste säga att mitt första intryck när jag såg dom första bilderna med sand du postade var "njae". men nu när jag kikar igen så är det "WOW!!" vet inte vad som fick mig att ändra mig men nånting var det
                                Gillar särskillt högerdelen där stenarna verkligen ser ut att ha ramlat ur bakgrunden, man ser inte vart den slutar och stenarna börjar!
                                Ett kar man skulle vilja se i verkligheten

                                Grymt jobbat!!!

                                /Hans
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                                Kommentar

                                Arbetssätt...