960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    Ang räkmixen, det kom inget svar på huruvida den kan vara farlig för vissa arter. Och sen förstod jag inte om rommen skulle mixen eller om den bara skulle sparas.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av noisy
      Angående räkmix så pratade jag med en som har odlat fisk i 30 år (Kent i Nol) och han sa att paletter kan få bukvattensot av räkmix.
      Själv hade jag en pigg regnbågshona som jag matade med räkmix på kvällen och på morgonen var hon död.
      Därför tror jag att man skall vara försiktig med att mata andra fiskar än malawis och tanganyika med det.
      Det verkar som att vissa tål det och andra mår dåligt av det.
      Det är väl snarare som så att olika fiskar har olika behov av foder och utifrån detta skall man blanda sitt räkmix - att ge en utpräglat herbivor fisk en blandning med lite fibrer är vansinne etc.

      En annan sak man också måste tänka på är att det måste vara rejält mixat - om bitarna är för stora så kan de fastna i tarmarna eller i munnen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ja, jag håller med Kjell!
        Man blandar alltså sin mix utifrån de behov fiskarna har. I och med att jag har några troffar i karet nu, så är grönsakerna den viktiga ingrediensen i min mix - och de andra äter detta också.
        Jag gör en del mixar med mer räkor till vissa fiskar som vill ha kött och faktiskt en helt vegetarisk mix också - ärtor, spenat och brysselkol.

        Jag mixar ingredienserna till en oerhört finfördelad och slät välling - finns inga stora bitar alls - och jag tror det är detta som gör att konsistensen ändå blir lite fast, alltså inga skitiga "moln" i vattnet. Speciellt fiskbullekonsistenslikt blir det såklart när man har räkkött i mixen. Jag tror att även skalet, som får följa med har en bidragande orsak till att konsistensen blir lite fastare. Gelatin behövs alltså inte i detta fallet.
        Gelatin kan jag tänka mig är käckt att blanda i mixar som skall innehålla lite större bitar, till större fiskar!


        Mr. Logic! Jag drar ner rommen i mixen också. Man kan även ge några små romhögar "live" så att säga, mina fiskar brukar uppskatta detta lilla treat någon gång då och då - när man har en liten räksession och mysar till det hemmavid!

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          gjorde ju som sagt mixen. har dock glömt att sriva resultatet Gjorde som max skrev, mixade räkor, med skal- utan ben, ärtor och lite vatten till en gröt. Det uppskattades väldigt mycket av fiskarna!! Både i T-karen och av mina apisto. Borelli!
          Gjorde en liten deluxevariant. Gjorde tre påsar, en med artemia, en med flingor och en vanlig. Har hittils bara matat med den vanliga. Återkommer när jag matat med dom andra!

          Men när man läser om att det kan vara skadligt så blir man ju lite orolig... Men det borde väl inte vara någon större fara hoppas jag!

          /Hans
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Halloj Hans! Kul att höra att din mix gick hem!
            Njae, jag tror inte det är någon fara med att ge en mix av råvaror som man vet är bra för fiskarna - bara man har koll på sådana fiskar som absolut inte skall äta vissa grejer, då får man ju utesluta det från den mix man gör.

            Varför jag gör mina mixar är därför att det blir billigt och drygt - och väldigt lätthanterligt.

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              Ursprungligen postat av MaxB
              Varför jag gör mina mixar är därför att det blir billigt och drygt - och väldigt lätthanterligt.

              Ja, även om 25:- för lite räkmix inte är så dyrt så måste det ju bli ännu billigare när det är hemmagjort.
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                man tjänar nog på det i längden, man borde väl få flera påsar på samma "inhandling" av tillbehör?
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  1 dl räkor och 1 dl ärter kostar inte många spänn - det blev tre rediga fryspåsar för ett par veckor sedan. Jag har en full påse och en med 1/3-del kvar. Mycket drygt och billigt vill jag påstå!

                  Mvh
                  Mistah Mixaman

                  Kommentar

                  • Fredrik Metcalf
                    • January 2007
                    • 512

                    Hur gör du när du matar? Tinar du det först eller lägger du i det fryst?
                    Fredrik Metcalf (MrLogic)
                    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av MrLogic
                      Hur gör du när du matar? Tinar du det först eller lägger du i det fryst?
                      Jag bryter av en bit som jag tycker kommer att räcka - tar sedan små nypor av det, håller det lite mellan fingrarna så att jag känner att det blir småmjukt. Ibland kastar jag i en liten hel "fingernypa"-bit, och ibland mosar jag det lätt vid vatten ytan så att det bildas ett litet, litet moln av små bitar - så alla får ta del av godsakerna. När jag mosar vid vattenytan så står Ocellatusarna och Troffarna och käkar ur fingrarna på mig.
                      Här är några bilder och en filmsnutt när jag matar dom!
                      Biten jag tog på bilderna delades upp på Discuskaret också!

                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        hehe va fränt det var att få se karet uppeifrån
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ja, det ser fränt ut!
                          Det märks ganska bra att cyanon är på tillbakagång, eller hur?

                          Kommentar

                          • 127bubbel
                            • March 2007
                            • 1133

                            Dom ser ut att älska den maten Mats! Läst att några av dina Troffar stod och tryckte, men det behöver du inte vara orolig för. Dom har blivit utvalda som hackkycklingar utav dom andra, så dom kommer ju växa lite långsammare. Men sånt kan ändra sig snabbt. Här satt jag och tittade på karen hemma igår, och helt plötsligt så får jag syn på Dubiosi ungar, dom är helt underbart vackra. Tänk er en svart liten fisk som skimmarar i lila/blåa prickar över hela kroppen.

                            MVH/Freddan

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              Hur länge har du kört häxbrygden nu MaxB

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              • fredd
                                • February 2007
                                • 3360

                                det ser helt klart bättre ut mats.

                                en fråga till bubbel, hur många kar har du igång hemma?
                                www.frfoto.tk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...