960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    fan vad dina yngel växer, funderade lite på det förut och det kanske är så att dom hittar mycket mat bland dina alger och cyanon?små kryp osv?
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av fredd
      fan vad dina yngel växer, funderade lite på det förut och det kanske är så att dom hittar mycket mat bland dina alger och cyanon?små kryp osv?
      Ja, säkert, för de går där och pickar hela tiden. Sedan kan det vara min ytterst lätta räkmix som jag gör. Denna är en formidabel succé - och dom äter som bara den (även alla yngel - små som stora)

      1 dl. räkor - bara bakkroppen, alltså det man själv käkar fast oskalad, rommen, om den finns, sparas och benen dras bort.
      1 dl. gröna ärtor.
      Ner med detta i mixern och en liten skvätt vatten.
      Tricket är att jag mixar det oerhört fint så att det blir en slät välling. I med detta i fryspåsar, platta till och frys.
      Man kan ha annat gott i också t.ex. spenat o.dyl.

      Alla mina fiskar äter detta som tokstollar - billigt, nyttigt och bra!

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        Dom växer väldigt bra och snygga är dom också Mats. Såna kan man tänka sig att köpa!

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Naturligtvis!

          Kommentar

          • matte159
            • March 2007
            • 1147

            Ynglen såg riktigt snygga ut (skulle bara vilja ha såna yngel)!!! Man kan absolut inte se att de är Gracilisar.
            Mvh
            Mathias
            Fotoalbum

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ja, dom är för jädra goa att sitta och titta på! Den där blå linjen som går runt fenorna är läcker.
              Jag får väl se hur det blir med alla Gracilisar i karet - skall det hålla på så här blir det väl knôkfullt snart...

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                dom är för jävla söta dom små liven!
                Du kanske får göra om hela karet till en enda stor prinsesskolloni

                Kul också att se att du får bukt med äckelcyanon!

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • 127bubbel
                  • March 2007
                  • 1133

                  Nu när vi ändå håller på och pratar om Prinsessvarianter, så skall jag nu berätta vad som gjorde mig väldigt lycklig för ca 10 min sen.

                  Som jag tidigare berättat så har mina Helianthus varit väldigt aggresiva, och jag antog att dom lagt rom. Men dagarna gick och jag såg inga yngel under roten där dom höll till, tills jag skulle ge dom mat! Som jag brukar göra så tittade jag in under roten medans dom fick mat, och denna kvällen får jag syn på yngel som hoppar upp och ner, då dom fortfarande har gulesäcken kvar. Och jag börjar dansa av glädje, när jag fick syn på dessa yngel då det är en väldigt snygg fisk. Nu får man hoppas att dom klarar sig också, men det tror jag att dom gör. Jullarna har i och för sig vart nyfikna, men det har slutat med att dom fått sticka för livet, och vissa är bra fransiga i fenorna.

                  Det var det! Ville bara skriva av mig lite.

                  MVH/Freddan

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Jag tänkte vi kunde kolla på några Cyanobilder.
                    Faktum är att jag nu börjar, mer och mer, skönja en tillbakagång, eller "smältning" av cyanon. Jag har inte sugit upp någon cyano på en vecka. Imorgon skall jag ta ett riktigt svep och försöka rensa bort det mesta.
                    Vad man kan se nu är att cyanon inte har de där jämna tunna kanterna som den får när den snabbt breder ut sig. Istället rullar den upp sig i kanterna och viker sig bakåt upp mot sig själv. Stora sjok släpper till och med och helt enkelt ramlar ner från stenarna till bottnen. På det ställe där Gracilisarna håller till har jag inte haft hjärta att suga, för att inte störa dom. Trots att cyanon där har varit "rikstäckande" ser man nu att det har uppstått smälthål i mattan och jag skall våga mig på en sugsvepning där också.
                    Flytväxterna har nu efter två veckor börjat bilda en massa nya blad och rötter. Det är ju ett gott tecken. Det verkar som Lasses Häxbrygd hjälper till fint i utvecklingen. Det här är tålamodsprövande - men jag kommer att vinna!
                    Här är några bilder. Fiskarna är bonus.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av 127bubbel
                      Nu när vi ändå håller på och pratar om Prinsessvarianter, så skall jag nu berätta vad som gjorde mig väldigt lycklig för ca 10 min sen.

                      Som jag tidigare berättat så har mina Helianthus varit väldigt aggresiva, och jag antog att dom lagt rom. Men dagarna gick och jag såg inga yngel under roten där dom höll till, tills jag skulle ge dom mat! Som jag brukar göra så tittade jag in under roten medans dom fick mat, och denna kvällen får jag syn på yngel som hoppar upp och ner, då dom fortfarande har gulesäcken kvar. Och jag börjar dansa av glädje, när jag fick syn på dessa yngel då det är en väldigt snygg fisk. Nu får man hoppas att dom klarar sig också, men det tror jag att dom gör. Jullarna har i och för sig vart nyfikna, men det har slutat med att dom fått sticka för livet, och vissa är bra fransiga i fenorna.

                      Det var det! Ville bara skriva av mig lite.

                      MVH/Freddan

                      Härligt! Klart dom klarar sig!

                      Kommentar

                      • Hans.Lindaker
                        • April 2006
                        • 1837

                        OM det nu är som fredd (tror jag) sa, att gracilisynglen växer i monsterfart pga cyanon, känns det inte lite dumt då att suga upp den?
                        Inte så snygg kanske men den gör nog nytta för dom små liven

                        /Hans
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av battalionP
                          OM det nu är som fredd (tror jag) sa, att gracilisynglen växer i monsterfart pga cyanon, känns det inte lite dumt då att suga upp den?
                          Inte så snygg kanske men den gör nog nytta för dom små liven

                          /Hans
                          Njaaaeeää, jag tror inte själva cyanon i sig själv har någon betydelse - jag är dessutom väldigt osäker på om cyanon är ätbar - eller om dom tycker om den. Ynglena pickar gärna i området men på de fläckar där sanden syns. Det skulle isåfall vara att det liksom samlas något vid kanterna på cyanon som dom pickar i sig.
                          Jag vet inte om du kollade mitt inlägg lite högre upp där jag berättar om räkmixen som jag gör - den däremot äter ynglena som galningar. Jag brukar skicka ner en extra nypa till dom och det lilla "molnet" av räkmix blir dom tokiga i - stora som små yngel. Jag tror nog att det snarare är den som gör det.
                          Jag skall låta cyanoskepsisen vara osagd. Men, i vilket fall som helst - skiten skall bort. Lite här och var får jag väl stå ut med, men...

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Det var kul att läsa om freddans yngel, lite högre upp!
                            Ville bara bidra med att berätta att Marlierierna i 80-baljan har en ny kull småttingar. Nu går där två kullar.

                            Det är ju rena yngelhysterin i våra kar just nu, eller hur, Boys and Girls!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 October 2007, 21:55.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Battalion skrev ju om G-ynglen och att de går och betar vid cyanon.
                              Här är en liten snutt när de går och pickar i sanden.

                              Kommentar

                              • 127bubbel
                                • March 2007
                                • 1133

                                Ja, det verkar absolut var lek och yngeltider nu. Då kan jag bidra med yttligare en sak mats. Mamman till dina Moorii, går nu och tuggar på rom igen. Dom lekte igår.

                                MVH/Freddan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...