960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    kul som fan att dom överlevt !
    Alltid kul med saker man kanske inte förväntar sig.

    Det jag gjorde med mitt kar var att jag i söndags sög upp allt jag såg och sen släckte jag ner. har inte matat ännu alls, inte ens idag. Ska väl slänga i lite sen när jag kommer hem.
    Funderar också på som Battallion att sänka ljus tiden, jag har ju tänt från 12 till 23. Ska nog ändra så det är 15 till 23 kanske.
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      aaah det var inte du, var annat efternamn.. Men ni var ganska lika

      Jo jag läste att dom dratt upp andra kullen, kul kul! längtar till jag får se syskonbeskyddet hur stora är första kullen?

      Ja här kommer filmen. Som jag sa tidigare om dina gracilis så tycker jag mina verkar vara extremt dåliga föräldrar! det är en som brukar stå och "vakta" ynglen och den andra struntar fullständigt i dom... Som ni ser på filmen så tillåts reganihonan åka in i röset utan att dom så mycket som ens tittar åt henne.. Får hoppas dom blir bättre, att detär förstakullensyndromet...
      Vad matar ni/du med?



      /Hans
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        Ursprungligen postat av fredd
        Funderar också på som Battallion att sänka ljus tiden, jag har ju tänt från 12 till 23. Ska nog ändra så det är 15 till 23 kanske.
        jo anledningen till att man har lyset tänt så länge är väl för växternas skull och eftersom varken du, jag eller mats har växter så känns det ganska onödigt att ha tänt mer än när man är hemma och kan titta på karet. tror knappast fiskarna klagar, snarare tvärtom!

        mats, hur länge har du tänt?

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jädrar vad fina dom är - härligt kar!
          Jag tycker det ser lugnt ut med yngelvården - mina kan gå och käka, båda två en stund på andra sidan karet - men det fixar ju sig ändå.

          Mina får artemia, cyklops, räkmix och veg. flingor m.m.

          Kommentar

          • Idrok
            • January 2006
            • 111

            Ursprungligen postat av battalionP
            jo anledningen till att man har lyset tänt så länge är väl för växternas skull och eftersom varken du, jag eller mats har växter så känns det ganska onödigt att ha tänt mer än när man är hemma och kan titta på karet. tror knappast fiskarna klagar, snarare tvärtom!

            mats, hur länge har du tänt?

            /Hans
            Intressant det där med ljuset. Tror ni att man förstör rytmen om man tänder tidigare på helgerna? Så att man kan avnjuta förmiddagsespresson framför akvariet.

            Blir inte dagarna väldigt långa? Med tanke på att det är ljust i rummet redan vid åttatiden på morgonen så här års, och att det inte mörknar förrän elva (i oven nämnda fall).
            /Mikael
            Los blogg la Aquaristica
            Elektronisk musik

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              jag har dock lite vallisneria i mitt tanganyika kar, men man kan ju se hur det funkar med mindre belysningstid. Sen kanske man kan köra lite pmdd i där och se om det funkar bra med det utan så mycket ljus:P.
              Tycker om stenarna i ditt kar Battallion, riktigt snygga!


              hur tycker du det funkar å mata med frusen artemia mats?
              Känns som mitt foder e lite enformigt för typ alla mina fiskar :P.
              Kör med flingfoder som stärker färger nästan varje dag, sen kör jag med Räkmix nångång i veckan.

              Cyclops kan man köpa det fruset också?
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • Idrok
                • January 2006
                • 111

                Ursprungligen postat av fredd
                hur tycker du det funkar å mata med frusen artemia mats?
                Känns som mitt foder e lite enformigt för typ alla mina fiskar :P.
                Kör med flingfoder som stärker färger nästan varje dag, sen kör jag med Räkmix nångång i veckan.

                Cyclops kan man köpa det fruset också?
                Jag kör frusen artemia och frusen cyclops på rekommendation av Lasse på Sandby ciklidhobby. Funkar bra så tillvida att det inte känns som att det skitar ner samt att fiskarna slukar med hull och hår. Längre effekt har jag av naturliga orsaker inte hunnit märka.
                /Mikael
                Los blogg la Aquaristica
                Elektronisk musik

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  okok, funderar på att inskaffa det sen när lönen kommer.

                  I mitt malawi kar älskar fiskarna mal tabletter och tabletter för botten levande fiskar, men dom skitar ner något så fruktansvärt :/
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ja, mina slukar frysmaten med hullåhår - blir liksom inte en smula kvar!

                    Edit; jag skall också kolla om man kan sänka ljustiden något - det borde ju funka tycker man.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 September 2007, 20:10.

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      Tack för dom orden pojkar
                      Stenarna är från tantens stuga, tycker dom passar bra ihop med bakgrunden.

                      Mats, jag menar om du matar ynglen med något speciellt eller får dom ta det som blir över?

                      Ang. artemia så funkar det kalas här också! kör annars med tropicals tanganyikaflingor som uppskattav väldigt mycket, likaså räkmix. Däremot gillar inte dom i stora karet krill men det gör multisarna. testade mysis också med det var för litet så det sket dom i...

                      Idrok: njae det är ju ganska mörkt i karet även om det är ganska ljust i rummet så jag tror inte det spelar så stor roll faktiskt.

                      Nej fan, nu har jag slitit mig från fotbollen allt för länge!!

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ynglen får ta det småflis som bli över... jag mosar liksom till lite av det när jag lägger i små klumpar - och det funkar fint.

                        Jag fick förresten mitt kaliumnitrat idag i brevlådan - nu måste jag bara sticka iväg och köpa en våg imorgon - sedan blir det "den lille hemkemisten" - kommer ni ihåg den leksakslådan? Det var sånt som vi barn roade oss med på 60- och 70-talet - det fräste och puttrade i de små provrören... ja, jösses!

                        Kommentar

                        • fredd
                          • February 2007
                          • 3360

                          jag har inte använt våg när jag hällt det i flaskor, jag har använde tsk tror ja.
                          kika recept på acuascape.nu om det nu ska vara så myckte i flaskan som vid pmdd
                          www.frfoto.tk

                          Kommentar

                          • matte159
                            • March 2007
                            • 1147

                            Här har du annars en länk till PMDDs egen hemsida:
                            Mvh
                            Mathias
                            Fotoalbum

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ja, va fan, jag kunde ju inte hålla mig utan gjorde ett försök att filma gracilissvärmen. Det blir lite grynigt sådär - jädra kamera - men det kan ju vara kul att spana in det ändå.

                              Kommentar

                              • fredd
                                • February 2007
                                • 3360

                                man ser ju ynglen, va klagar du på?.
                                Ser bra ut!
                                www.frfoto.tk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...