960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matte159
    • March 2007
    • 1147

    OK!
    Med andra ord så bör jag inreda mitt kar med många gränser och grottor utan att ta för mycker sand av snäcklekarna. Det kommer att bli svårt.
    Mvh
    Mathias
    Fotoalbum

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      Tänkte reflektera över sessor i mindre (200 liter) kar. Jag har just fått mina första yngel på sessorna som går tillsammans med 2 andra sessor, 2 J. regani och 2 N. tretochephalus. Än så länge visar föräldrarna inga som helst tecken på att ta över karet! Funderar på om det är min "överbefolkning" som gör att det funkar. det är på gränsen till trångt och då kanske fiskarna inte tar lika stora revir. Eller så är mina helt enkelt dumma i huvet för dom har inget revis alls, bara står vid sina yngel och låter dom andra fiskarna simma hur dom vill Jag har brichardi. Har postat en film tidigare i den här tråden där detta tydligt syns

      /Hans
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • matte159
        • March 2007
        • 1147

        Ursprungligen postat av battalionP
        Tänkte reflektera över sessor i mindre (200 liter) kar. Jag har just fått mina första yngel på sessorna som går tillsammans med 2 andra sessor, 2 J. regani och 2 N. tretochephalus. Än så länge visar föräldrarna inga som helst tecken på att ta över karet! Funderar på om det är min "överbefolkning" som gör att det funkar. det är på gränsen till trångt och då kanske fiskarna inte tar lika stora revir. Eller så är mina helt enkelt dumma i huvet för dom har inget revis alls, bara står vid sina yngel och låter dom andra fiskarna simma hur dom vill Jag har brichardi. Har postat en film tidigare i den här tråden där detta tydligt syns

        /Hans


        Detta visar ju iofs att det funkar alldeles utmärkt att ha fler arten än bara sessor i ett 222. Åhh va skönt!
        Hur funkar det mellan dina Sessor och N. tretochphalus?
        Mvh
        Mathias
        Fotoalbum

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Jag tror också att en viss överbefolkning gör att reviren blir lite tajtare och att de liksom inte "orkar" köra runt så mycket. I mitt kar är det ganska stora ytor att röra sig på och det blir därför lite mer spännvidd i jagandet. Hade jag haft mer fisk i karet så hade nog Gracilisarna knött ihop sig något och hållt sig på en mindre yta.

          Kommentar

          • Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

            Ursprungligen postat av MaxB
            Jag tror också att en viss överbefolkning gör att reviren blir lite tajtare och att de liksom inte "orkar" köra runt så mycket. I mitt kar är det ganska stora ytor att röra sig på och det blir därför lite mer spännvidd i jagandet. Hade jag haft mer fisk i karet så hade nog Gracilisarna knött ihop sig något och hållt sig på en mindre yta.
            exactly my point

            Matte, det funkar klockrent, dom ignorerar varandra totalt!

            /Hans
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              Va bra!!!
              Jag såg dina bilder och dessa fiskar är ju helt underbara, så som så många andra
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                hehe ja det är dom! Så nu vart det inte direkt enklare att välja va

                Ang. mina prinsessyngel så har jag sett färre och färre för varje dag som går, från att börja vid 12 till att igår vara nere i 5 Funderar på om det kan vara jullefest på nätterna... Eller om dom inte får mat, jag vet inte.. Det är ju så jävla svårt att få ner mat till dom små liven! Får se hur många jag ser idag. Men sen vet man ju inte, dom kan ju stå och gömma sig också!

                /Hans
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • matte159
                  • March 2007
                  • 1147

                  Ursprungligen postat av battalionP
                  hehe ja det är dom! Så nu vart det inte direkt enklare att välja va

                  Ang. mina prinsessyngel så har jag sett färre och färre för varje dag som går, från att börja vid 12 till att igår vara nere i 5 Funderar på om det kan vara jullefest på nätterna... Eller om dom inte får mat, jag vet inte.. Det är ju så jävla svårt att få ner mat till dom små liven! Får se hur många jag ser idag. Men sen vet man ju inte, dom kan ju stå och gömma sig också!

                  /Hans


                  Ne, du har ju inte gjort det lättare för mig direkt

                  Hoppas att du hittar fler yngel eller att de resterande 5 överlever!!!
                  Mvh
                  Mathias
                  Fotoalbum

                  Kommentar

                  • EvaLeva
                    • September 2007
                    • 189

                    va kul atts e alla yngel och hur dom tar hand om varandra jag är helt fachinerad över allt som sker i detta jättekar =D

                    /eva

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Idag var jag hemma hos 127Bubbel-fredde och levererade två Marlieri. Jag hann tyvärr inte stanna längre än ett par minuter, men vilka fina T-kar Fredde har. Härligt murrigt inredda med mycket gömställen - verkligen toppensköna! Där fanns stora ex. av Regani, härliga troffar, Compressiceps, prinsessor och Blå (tror jag) variant av Ocellatus. De flesta fiskar hade yngel och framför allt Comp.-hanen som leker tre honor samtidigt var riktigt fränt att få spana in.
                      Enormt fina kar och fiskar, Fredde!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 September 2007, 18:09.

                      Kommentar

                      • 127bubbel
                        • March 2007
                        • 1133

                        Det var väldigt trevligt att träffa dig Mats. Marlieri jag fick har nu hittat varandra i karet, och håller ihop. Så dom verkar gilla varandra.

                        Hur mycket yngel har du nu i karet Mats? Du har ju en del också.

                        MVH/Freddan

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av 127bubbel
                          Det var väldigt trevligt att träffa dig Mats. Marlieri jag fick har nu hittat varandra i karet, och håller ihop. Så dom verkar gilla varandra.

                          Hur mycket yngel har du nu i karet Mats? Du har ju en del också.

                          MVH/Freddan

                          Härligt att dina nya Marrar har "hittat hem" hos dig, men i det karet är det ju ingen fara, så tätt med gömställen och härligt som det var där. Jag är i stort sett säker på att det är en hona och hane - då de visade "tendenser" i och med att de grävde tillsammans under en speciell sten - och höll på och "korvade" sig ihop, på det där speciella Jullesättet.

                          Yngel för närvarande; Ja, till att börja med är det ju de två Graciliskullarna - dessa går helt enkelt inte att räkna, men jag skulle tro att cirka 15 st. finns kvar från den första kullen och den nya kullen är en rejäl svärm. Transcriptusarna har yngel lite varstans - svårräknade rackare det också, men jag har väl sett en fem-sex stycken samtidigt. Det går tre Cyprichromishonor och tuggar och jag kan se fyra yngel från tidigare yngelsläpp som har klarat sig, tre st. under centimetern och ett lite större.
                          Det går två st. Ocellatusar med yngel i snäckorna. Dessa är så inibomben pyttesmå att man knappt ser dom och jag har en känsla av att Ocellatusynglen stryker med ganska så snabbt efter att de drar iväg från snäckorna - jag har iallafall inte sett några större yngel av dom.
                          Det går tre stycken Marlieri i karet också varav en är "ensam" och liksom bara simmar omkring. De två andra gräver djupt nere i katakomberna strax till vänster i karet där Gracilisarna håller till - om det är något på gång där vet jag inte, men de tittar ut lite då och då och spottar ut en skopa sand, så något fuffens har dom antagligen för sig.
                          De två Marrrarna som går i 80-litersbaljan gräver och donar också för fullt så jag räknar med att se tillökning där inom kort också.
                          Så på det stora hela är det skön harmoni i karet men bekymret med cyanon kvarstår - jag har nu börjat att tillsätta 20ml av Lasses trollbrygd varannan dag, så får vi se om det ger sig såsmåningom.

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            har du minskat belysningstiden också?
                            Det har jag gjort och jag ser faktist resultat .

                            Är det någon fisk i karet som dött sådär oberäknerligt som det kan göra i akvarium ibland?
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av fredd
                              har du minskat belysningstiden också?
                              Det har jag gjort och jag ser faktist resultat .

                              Är det någon fisk i karet som dött sådär oberäknerligt som det kan göra i akvarium ibland?
                              Japps, jag tänder inte rören förrän på eftermiddagen vid fem-halvsexsnåret och släcker vid runt tolvtiden - dessutom har jag monterat en gråsvart vaxduk (ICA-maxi igen...) som jag fäller fram framför karet dagtid. Det blir ju inte kolsvart av detta, men mörkt iallafall.

                              Nej jag har inte haft några dödsfall i karet - förutom då de där två vildfångade Comp-isarna som bara lade sig ner piff, paff, puff och dog efter någon dag - annars ingenting knasigt.

                              Kommentar

                              • fredd
                                • February 2007
                                • 3360

                                okej kul å höra att ingen dött (förutom dom). jag blir alltid väldigt fundersam så fort någon fisk dör och man börjar undra om man gjort något fel osv;p
                                www.frfoto.tk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...