960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127bubbel
    • March 2007
    • 1133

    Jag såg dom också väldigt bra. Och många är dom också.

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      Skit coolt att man kan se att de "stora" ynglen också är med i svärmen! Det måste vara ännu häftigare för dig som ser detta live! Åhhh, va jag längtar efter att få köpa några Tanganyika-ciklider!!!
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av 127bubbel
        Jag såg dom också väldigt bra. Och många är dom också.
        Ja, jag blev riktigt paff själv. Det är fler än i första kullen - nu är det en redig svärm-boll.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av matte159
          Skit coolt att man kan se att de "stora" ynglen också är med i svärmen! Det måste vara ännu häftigare för dig som ser detta live! Åhhh, va jag längtar efter att få köpa några Tanganyika-ciklider!!!
          Japp, det är en fröjd att sitta och kolla på dom. Kom hit med zoopet-västfolket vettja, och spana in burkarna!

          Kommentar

          • Hans.Lindaker
            • April 2006
            • 1837

            härligt att se! Kan tänka mig att det är riktigt häftigt att se live! hur stora är dom första ynglen?

            /Hans
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              tänkte på 2 saker.
              vad har du för pH i karet? Sanden höjer väl pH:et en bit?

              Hur gör du när du tömmer?har du en slang eller flera?
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av fredd
                tänkte på 2 saker.
                vad har du för pH i karet? Sanden höjer väl pH:et en bit?

                Hur gör du när du tömmer?har du en slang eller flera?
                Jösses, jag har inte en aning, har aldrig någonsin kollat ph... skulle vara Lena isåfall...

                Jag använder en trädgårdslang - ner med den i karet, sätter fast den mot rutan med en sugpropp - efter uppsugning av div. skit. När jag tömt tillräckligt fäster jag ena änden av slangen där det finns en sån där kran-anslutning - i just kranen - drar på vattnet som håller ung. 25° och fyller upp.

                Ja, du fattar... Hur LowTech får man bli? Men det funkar, på nån vänster!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av battalionP
                  härligt att se! Kan tänka mig att det är riktigt häftigt att se live! hur stora är dom första ynglen?

                  /Hans
                  Kan tänka mig uppemot 1 cm.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Jag tänkte så här; Vi har ju snackat om "prinsessornas" yngelvård här i tråden - och förfasats över hur slött, oförsiktigt och nästan nonchalant våra "sessor" tycks vårda sina yngel. Ni kommer kanske ihåg när jag skrev här om att mina Transor hade en riktig gracililisyngelätarsession och det visade sig att ynglen på något vis ändå smet undan...
                    Mina farhågor var ogrundade och det klarade sig åtminstone 10-15 yngel, som idag är "more bold than ever". De här jävla rackarna är riktigt tuffa nu och simmar faktiskt ganska så fritt i territoriet...
                    Halva karet tillhör nu Gracilisarna och det som många påpekat; att "sessor" tar över ett helt kar visar sig faktiskt vara helt sant.
                    Jag har haft de vanliga Pulcher förut, i mindre kar, och de har lekt och haft det trevligt, men jag visste inte att ETT Par kunde regera så som dessa gör i baljan nu.
                    Jag har dock vissa planer - återkommer med bilder senare - men fan vet om inte Gracilisarna har MAKT att faktiskt regera ett 960 totalt... om de vill...
                    Jag gillar de här jädra pajasarna och tänker verkligen låta dom hållas!

                    Här på filmsnutten (länk nedan) så syns det hur ynglen från den första kullen nu faktiskt drar med sig de nya ut på "äventyr"... Även om det inte ser ut som som att det är så stora avstånd kan jag meddela att det handlar om försvarliga mängder terrritorium som ynglen går och betar på i nuläget - och det verkar inte som om några andra invånare i karet har en chans att ens nappa åt sig en enda munsbit. På filmsnutten syns den stora stenen som utgör en "gräns" för Gracilisarnas revir - kolla hur vågat de äldre ynglen tar hand om de yngre, till synes helt orädda för andra fiskar...
                    Ja, jag tycker iallafall att detta är spännande - och vi får se hur det utvecklar sig i baljan... Den här tråden kan bli hur lång som helst...


                    Ett litet tillägg; Jag skrev ju i ett tidigare inlägg om att ett Cyprichromisyngel hade klarat sig... nu är de fyra stycken yngel - hur, och var har de varit tills nu är en fullständig gåta - kan någon Cyprichromisodlare svara på detta...?
                    De simmar helt obesvärat vid ytan, äter cyclops och tycks trivas riktigt bra... mindre än 1 cm stora... Oh Lordy Me...

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      alltid spännande å se hur saker och ting utvecklas, det är därför tråden är så populär.
                      mellan 1.50 och 2.03 in i filmen sticker en prinsessa iväg med världens fart, jagar hon/han bort någon då?

                      Sen det som fascinerar mig mest är när ynglen smyger sig upp under stenar osv!

                      Sen att cyprichromis yngel har överlevt visar väl bara hur stort ditt kar är och att det finns gott om gömställen. Det kan säkert vara så att dom gömt sig långt upp i karet också, bland skrevor å sånt i bakgrunden.
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        oj, i slutet av filmen såg man väldigt tydligt hur en prinsessa är på verkligen andra sidan karet och jagar bort en fisk. Det känns ju nästan lite väl överdrivet hehe. Samtidigt blir jag lite rädd för mitt -lilla- 180liters kar med Prinsessor och multisar. Tanken har slagit mig flera gånger sista tiden att flytta prinsessorna, för när mina fick en kull yngel blev dom väldigt nogranna med vart multisarna var, och en av multis hanarna var dom på väldigt mycket.
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • matte159
                          • March 2007
                          • 1147

                          Jag håller med dig Fredd!
                          Jaghar ju velat ha sessor av något slag, just nu ligger den gula daffodil först på listan. Men Mats sessor har gjort mig lite fundersam. Kan man verkligen ha dessa i ett 222 med andra arter? Jag blir lite tveksam när de börjag ta övet ett 960.

                          Jädrar va med yngel du har fått Mats! Hoppas att många överlever!
                          Mvh
                          Mathias
                          Fotoalbum

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Fredd och matte!
                            Ja, när en av Gracilisarna sticker iväg sådär snabbt på filmen, så är det bortjagande som gäller.
                            Jag vill inte skrämma någon från att ha prinsessor men dessa jag har är verkligen noga med att hålla undan de andra från reviret - speciellt Ocellatusarna, av någon anledning...
                            Kanske är det så att karets storlek på något sätt gör att revirhävdandet förstoras - när jag ar haft sessor i andra mindre kar har det alltid funkat bra.

                            Kommentar

                            • matte159
                              • March 2007
                              • 1147

                              Ursprungligen postat av MaxB
                              Kanske är det så att karets storlek på något sätt gör att revirhävdandet förstoras - när jag ar haft sessor i andra mindre kar har det alltid funkat bra.
                              Har du haft de tillsammans med några andra arter då?
                              (Jag vill vara på den säkra sidan).
                              Mvh
                              Mathias
                              Fotoalbum

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ja, med jullar - men faktiskt bara ett par Ornatus och dessa gjorde inte så mycket väsen av sig, befann sig mest i sin grotta och lekte. Men en skillnad är att då hade jag inrett karet med ordentliga avgränsare som stora skifferplattor som nästan stod lodrätt i karet. Jullar och prinsessor såg knappt varandra.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...