960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Hujedamej, jag var tvungen att filma en snutt på Gracilisarna - det är så sjukt mycket yngel där nu...
    Hoppas att två Cyprichromisyngel syns också när jag vänder kameran uppåt i början - de håller gärna till uppe vid vattenytan.
    Svepte även över Ocellatusarna där två honor ligger å vaktar, kolla även in att Ocellatusarna kan välja stenpartier också. I högra hörnet uppe på toppen står två stycken som tycks gilla det lilla stenröset.

    Kommentar

    • 127bubbel
      • March 2007
      • 1133

      Då har man införskaffat för 4 st Ocellatusar till då, så sammanlagt är det nu 7 st. Så får man hålla tummarna på att det blir lite yngel av dom.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Var det den gula eller blå varianten?
        Jag har ju 8 stycken och jag tycker inte de gör annat än att leka och dona vid snäckorna. Så det blir nog jädrarimej lek i ditt kar - men ynglen är väldigt små och jag tror, lätta munsbitar om det är lite trångt i karet.
        Lycka till!

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          Det skall vara den blåa varianten. Tror dom kan fixa det ändå, med yngel menar jag, då dom går med dom lite yngre fiskarna där det inte är så trångt, i samma kar som jag släppte Marlieri i, om du kommer ihåg vilket kar det var.

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jajamensan, jag kommer ihåg!
            Det är klart att det kommer att bli yngel, fattas bara annat!

            Kommentar

            • 127bubbel
              • March 2007
              • 1133

              Du har väl 4 hannar och 4 honor utav dina Ocellatusar Mats? Själv tror jag att jag har 3 hannar och 4 honor. Men sen har jag hört det att hanarna leker med så många honor som möjligt stämmer detta? Jag har inga koll på dessa snäcklekare.

              MVH/Freddan

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ja, jag tror iallafall att det är fyra av varje. Jag är lite osäker på hur de funkar, men det är den mindre av dom (honan) som vaktar snäckan och hon är ensam om det, så det kan nog stämma att hanen leker fler honor om vart annat. Jag tror det är bättre att ha ett överskott honor faktiskt.

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  tjena mats.
                  Tänkte du, och även alla andra i tråden kunde få leka med en tanke.

                  Du har ett 240liters kar, och du börjat tröttna på invånarna i det och vill köra Tanganyika istället.
                  Vad hade du haft i det då?
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Vad många idéer man fick i huvudet nu...
                    Jag hade nog velat köra bara en art, just för att hårdstudera beteendet och se hur det hela hade utvecklat sig. Typ; Bara en koloni med Prinsessor. Eller bara Leleupi. Compressiceps... o.s.v.

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      är också inne på det spåret, men samtidigt hade jag velat fylla karet med multisar, med en stenhög i mitten för att få se koloni beteende. Med ett par jullar i röset i mitten
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Tänker du multisar runt stenhögen, och jullar i stenhögen?

                        Kommentar

                        • fredd
                          • February 2007
                          • 3360

                          nja inte runt, men på sidorna. Man har liksom ett röse i mitten från bakrutan till framrutan, 20-25cm bredd. Så det blir en mur nästan
                          www.frfoto.tk

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ålrajt! Men det skulle enbart vara jullar i högen? Eller Sessor?

                            Kommentar

                            • fredd
                              • February 2007
                              • 3360

                              nja om jag gör sådär blir det nog jullar. Om jag ska ha prinsessor blir det väl flera stenhögar och inte allt för mycket öppen yta
                              www.frfoto.tk

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Jag satt å kollade två Ocellatusar som tydligen har lite fuffens för sig. Honan är den som är närmast kameran. Jag tänkte det kunde vara kul att kolla när de liksom förbereder sig för lite kuttrasju... (ni som orkar me det).
                                I slutet av filmsnutten så syns Gracilisynglen och man kan se de större ynglen tillsammans med de mindre - som är äckligt många.

                                Jag tror bannemej att Lasses häxbrygd börjar ge resultat. Som ni ser så är cyanon fläckvis väldigt påtaglig men trots detta tycks den faktiskt ha stannat av något i sin framfart. Den flagnar på många ställen och tycks heller inte vilja sprida sig sådär våldsamt - jag fortsätter att dosera 20 ml varannan dag så skall det nog fan snart ge sig... hoppas jag!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...